AcasăEconomieȘmecheria tandemului Ciucă-Ciolacu. Pedepse mai blânde pentru marea evaziune fiscală

Șmecheria tandemului Ciucă-Ciolacu. Pedepse mai blânde pentru marea evaziune fiscală

Ciucă și Ciolacu mimează munca: sar la gâtul micii evaziuni fiscale

Mimând lupta împotriva evaziunii fiscale, tandemul Ciucă-Ciolacu a elaborat un proiect de lege care modifică substanțial infracțiunile la Codul Fiscal. Dacă în cazul micii evaziuni fiscale, pedepsele se majorează semnificativ, în cazul prejudiciilor majore aduse bugetului de stat, pedepsele, de fapt, se micșorează. În ce privește păgubirea vistieriei statului, fapta va fi aspru pedepsită doar dacă se ajunge la suma de un milion de euro.

sursa foto opiniabuzauro

Potrivit unui proiect de lege inițiat de Nicolae Ciucă și Marcel Ciolacu, pedepsele pentru evaziunea fiscală urmează a fi majorate consistent, pentru a stopa fenomenul care reduce încasările la bugetul de stat. Una dintre modificări este că, în cazul în care, prin evaziune fiscală, s-a produs un prejudiciu mai mare de 500.000 de euro, limita minimă a pedepsei și limita maximă a acesteia se majorează cu trei ani.

Totodată, dacă prin evaziune fiscală s-a produs un prejudiciu mai mare de 1 milion de euro, limita minimă a pedepsei și limita maximă a acesteia se majorează cu cinci ani. În legea actuală, însă, se prevede că, pentru evaziunea fiscală cu un prejudiciu mai mare de 100.000 de euro, limita minimă a pedepsei și limita maximă a acesteia se majorează cu cinci ani, iar la un prejudiciu mai mare de 500.000 euro, limita minimă a pedepsei și limita maximă se majorează cu șapte ani. Ceea ce înseamnă că a crescut suma prejudiciului și au scăzut pedepsele.

În schimb, în proiectul legislativ să introduce pedeapsa cu închisoarea de la 7 la 15 ani și interzicerea exercitării unor drepturi pentru orice acțiune sau inacțiune comisă în cadrul unor scheme frauduloase având ca efect diminuarea cu cel puțin 1 milion de euro are surselor bugetului de stat. Printre acestea se numără utilizarea sau prezentarea de declarații sau documente false, documente electronice false, incorecte sau incomplete privind TVA, nedivulgarea în mod intenționat de informații privind TVA atunci când aceste informații trebuie divulgate, potrivit legii, precum și constituirea unor drepturi necuvenite la rambursări de TVA.

Doar creditarea, nu și serviciile

Deși practica optimizărilor fiscale a multinționalelor este de a contracta servicii supraevaluate de la firmele-mamă din țările de proveniență, externalizând, astfel, profiturile, fapta nu se regăsește în proiectul de act normativ elaborat de Ciucă și Ciolacu. Cu dedicație pentru firmele românești, se introduce însă pedeapsa cu închisoarea de la 3 la 10 ani și interzicerea unor drepturi sau amendă pentru operațiunea de creditare efectuată în mod direct sau indirect de către orice persoană fizică având drept scop efectuarea unor plăți cu sume de bani care provin din omisiunea evidențierii în actele contabile a operațiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate a unuia sau mai multor contribuabili.

Mai mult, în cazul tuturor infracțiunilor prevăzute în lege, termenul de prescripție al răspunderii penale începe să curgă de la data sesizării organului fiscal sau de la data sesizării organ de urmărire penale, dar nu mai târziu de 10 ani de la data comiterii infracțiunii.

Tot cu numerarul

În expunerea de motive a proiectului legislativ se precizează că experiența instituțională a relevat faptul că creditarea societăților, în mod deosebit prin utilizarea numerarului, de către asociați, acționari ori de către alte persoane, care în mod formal sau informal, sunt implicate în conducerea acestora, se regăsește în foarte multe situații în imediata vecinătate a infracțiunilor de evaziune fiscală. ”În fapt, veniturile nedeclarate, respectiv sumele încasate din activitatea ilegală derulată pe seama societății administrate direct sau indirect, sunt reintroduse în societate prin disimularea unor operațiuni de creditare a acesteia, astfel starea de fapt fiscală este denaturată, diminuându-se veniturile impozabile ale societății și creanțele fiscale datorate bugetului general consolidat al statului”, susțin inițiatorii proiectului de lege.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.