Înainte de schimbarea Parlamentului European, Comisia a decis să prelungească și chiar să modifice facilitățile pentru construirea regenerabilelor, invocând criza energetică accentuată din UE. Astfel, derogările de la legislația de mediu s-au derogat și mai mult, acordându-se o permisivitate mai mare de a pârjoli totul în jur, cu promisiuni viitoare de refacere sau de ameliorare a conservării speciilor și biodiversității.
Invocând criza energetică gravă în care se află UE, Comisia Europeană a decis să prelungească până la sfârșitul lunii iunie 2025 derogările de la legislația de mediu pentru construirea regenerabilelor. În plus, printr-un nou Regulament, s-au introdus mai multe exceptări și s-au diluat măsurile compensatorii pentru degradarea mediului. O prevedere importantă, clarificată și prelungită cu încă un an, este desființarea intereselor individuale în fața construirii și exploatării centralelor și instalațiilor producătoare de energie din surse regenerabile, care vor avea prioritate la acordarea autorizațiilor.
În ceea ce privește protecția speciilor, autorizațiile în regim de urgență se vor da numai dacă și în măsura în care sunt luate măsuri adecvate de conservare a speciilor, care contribuie la menținerea sau readucerea populațiilor speciilor într-o stare de conservare favorabilă și dacă sunt puse la dispoziție suficiente resurse financiare și zone în acest scop. Condiția evaluării inexistenței unei soluții alternative pentru amplasarea regenerabilelor se subțiază și ea, introducându-se raportarea la dezvoltarea aceleiași capacități de energie din surse regenerabile, prin aceeași tehnologie energetică, în același interval de timp sau într-un interval de timp similar și fără a genera costuri semnificativ mai mari.
Măsurile compensatorii pentru refacerea naturii, opționale
Noul Regulament UE mai prevede că, atunci când aplică măsuri compensatorii pentru un proiect privind o centrală sau o instalație de producere a energiei din surse regenerabile și infrastructura de rețea aferentă care este necesară pentru a integra energia din surse regenerabile în sistemul electroenergetic, statele membre pot permite ca aceste măsuri compensatorii să fie puse în aplicare în paralel cu implementarea proiectului.
Excepție fac cazurile în care ar exista dovezi clare că proiectele ar afecta ireversibil procesele ecologice esențiale pentru menținerea structurii și a funcțiilor sitului și ar compromite coerența globală a rețelei Natura 2000 înainte de instituirea măsurilor compensatorii. Totodată, statele membre pot permite ca aceste măsuri compensatorii să fie adaptate în timp, în funcție de probabilitatea ca efectele negative semnificative să apară pe termen scurt, mediu sau lung.
Presiuni ale Germaniei
În expunerea de motive a actului normativ se arată că, fără prelungirea aplicării Regulamentului (UE) 2022/2577, s-ar crea riscul de încetinire a ritmului de acordare a autorizațiilor și de implementare a surselor regenerabile de energie și a infrastructurii conexe, în special în statele membre care au utilizat pe scară largă regulamentul respectiv.
De exemplu, potrivit Germaniei, instalarea a 41 GW de energie eoliană onshore ar putea fi întârziată și ar putea dura cu aproximativ doi ani mai mult sau, în unele cazuri, ar putea fi oprită complet fără o prelungire aplicării Regulamentului (UE) 2022/2577, în special accelerarea procedurii de acordare a autorizațiilor pentru proiectele din domeniul energiei din surse regenerabile și pentru infrastructura de rețea aferentă care este necesară pentru integrarea surselor regenerabile de energie în sistemul electroenergetic.
De asemenea, ar fi încetinit cu unul până la trei ani ritmul procedurii de acordare a autorizațiilor pentru o serie de proiecte mari planificate vizând rețeaua de transport, cu o lungime totală de mii de kilometri.