AcasăEconomieS-a ”gripat” motorul Green Deal. Mașinile electrice în UE, sub 1% din...

S-a ”gripat” motorul Green Deal. Mașinile electrice în UE, sub 1% din parcul auto

În 2021, se aflau în circulație aproximativ 1,9 milioane de autoturisme electrice, adică aproximativ 0,76 % din întregul parc auto al UE, cu o creștere de sub 1% până anul trecut. Curtea de Conturi Europeană consideră că obiectivul de zero emisii la transporturi în 2035 nu poate atins, având în vedere lipsa materiilor prime pentru baterii, numărul mic de stații de încărcare și, mai ales, prețurile prohibitive ale mașinilor electrice. În plus, eșecul la testul comportamentului bateriilor în sezonul rece constituie o nouă lovitură dată ambițiilor Green Deal.

Reducerea emisiilor generate de autoturisme: ușor de zis, greu de făcut. Aceasta a fost concluzia Curții de Conturi Europene, după un audit realizat în sectorul auto al UE. Obiectivele UE de reducere a emisiilor de CO2 generate de autoturismele noi nu vor putea fi atinse atât timp cât lipsesc anumite condiții prealabile importante, consideră Curtea de Conturi Europeană (CCE).

”În pofida ambițiilor îndrăznețe și a cerințelor stricte, majoritatea autoturismelor de pe drumurile din UE emit în continuare aceeași cantitate de CO2 ca în urmă cu 12 ani. Principala provocare pentru atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor până în 2030 și ulterior va fi asigurarea adoptării pe scară suficient de largă a vehiculelor cu emisii zero. În special, va fi important să se abordeze accesibilitatea vehiculelor electrice din punctul de vedere al prețurilor, să se pună la dispoziție o infrastructură suficientă de încărcare a vehiculelor electrice și să se asigure aprovizionarea cu materii prime pentru producerea bateriilor”, se arată în raportul CCE (www.eca.europa.eu).

Emisiile reale provenite de la autoturismele convenționale, care în continuare reprezintă aproape trei sferturi din înmatriculările de vehicule noi, nu au scăzut, au observat auditorii. În ultimul deceniu, emisiile autoturismelor diesel au rămas constante, în timp ce emisiile automobilelor pe benzină au scăzut neglijabil (-4,6 %). Progresul tehnologic în ceea ce privește eficiența motoarelor este mai mult decât contrabalansat de creșterea masei vehiculelor (aproximativ +10 % în medie) și a puterii motoarelor (+25 % în medie).

A crescut vârsta medie a mașinilor

În perioada 1990-2021, categoria în care intră trenuri, nave, avioane și motociclete, cu o pondere de 6% în totalul emisiilor din transporturi, s-a produs o scădere de 28%, la camionete, cu o pondere de 11%, s-a înregistrat o creștere cu 49%, la camioane, cu pondere de 27%, o creștere cu 28%, iar la autoturisme, cu o pondere de 56%, creșterea a fost de 15%.

Principalii factori de la baza emisiilor de CO₂ provenite de la autoturisme au fost numărul de autoturisme poluante aflate în circulație, parcul auto al UE crescând de la 211 milioane în 2010, la 253 milioane în 2021 (20%), tipul grupului motopropulsor, masa autoturismului, dimensiunea și puterea motorului, comportamentul la volan, viteza vehiculului, gradul de înclinare a șoselei și condițiile meteorologice. Curtea de Conturi Europeană consideră că o provocare importantă este prețul vehiculelor electrice, care, în medie, sunt mai scumpe decât automobilele cu motor cu ardere internă, fiind posibil ca pur și simplu consumatorii să nu și le permită.

”Probabil că statele membre cu un PIB mai mic pe cap de locuitor se vor confrunta în continuare cu mai multe probleme în încercarea de a reduce emisiile generate de autoturisme, deoarece este posibil ca rezidenții lor să își păstreze mai mult timp autoturismele poluante. Acest lucru se întâmplă deja, având în vedere că vârsta medie a unui autovehicul în UE a crescut de la 7,4 ani în 2014 la 12 ani în 2021”, se precizează în raportul CCE.

Mai catolici decât Papa

Regiunile din lume cu obiective obligatorii de atingere a unor niveluri ale emisiilor de CO₂ de la autoturismele noi egale cu zero sau apropiate de zero sunt țările UE și SEE până în 2035, Columbia Britanică (o provincie din Canada) până în 2040 și 6 din cele 50 state din SUA ( Washington, Oregon, California, Vermont, Massachusetts și New York) până în 2035. Obiectivul UE este de 0 g/km emisii de CO2 la țeava de eșapament pentru parcul de vehicule, iar pentru cele 6 state SUA și provincia Canadei, numai vehiculele electrice cu baterie, vehiculele electrice cu pilă de combustie și vehiculele hibride reîncărcabile pot fi înmatriculate.

Un aspect pe care Curtea de Conturi Europeană a evitat să-l abordeze a fost cel legat de fiabilitatea și autonomia bateriilor pentru vehiculele electrice. Temperaturile scăzute au demonstrat, în toate zonele din UE, că mașinile electrice pot fi folosite doar vara. Mai mult, durata limitată de funcționare a bateriilor și costul uriaș al acestora fac ca investiția într-o astfel de mașină să fie una falimentară pentru oamenii de rând.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
6.188 afisari

8 COMENTARII

  1. GREEN DEAL A FOST SI ESTE O TAMPENIE ,IRESPONSABILII ,HABARNISTII ,MEDIOCRITATILE CARE N-AU NICI O PROFESIE AU DAT BUZNA IN POLITICA,
    ECONOMIA ,INDUSTRA NU POT FI SCHIMBATE IN 2-3 ANI ! ,NICI DIN PUNCT DE VEDERE TEHNIC NICI PRACTIC NU-I POSIBILA SCHIMBAREA!, TEHNOLOGIILE NU-S MATURIZATE ,EXPERIMENTELE SUNT MULT PREA SCUMPE ,ESECURILE SE TIN LANT ,FINANCIAR SE PRABUSESC ECONOMIILE TARILOR IN SISTEM DOMINO CAND SE APLICA POLITICA TURMELOR DE OII.
    UE SE PARE CA ESTE O TURMA DE OI ,IAR URSULA DUCE OILE DE RAPA !!

    • Îi subestimezi, doar fac, destul de bine, pe proștii. Proștii, mai degrabă prostiți, sîntem noi. Cei ce conduc întotdeauna ies cîștigați din crizele plănuite și făcue tot de ei.

  2. Green deal este un mare gunoi… ca si gandirea celor ce il promoveaza in detrimentul oamenilor!

  3. Degeaba trag concluziile de mai sus daca nu schimba si politicile asumate. In materie de prostie, responsabilii UE au dovedit ca ei pot depasi orice limite…

  4. Aceeasi nenorociti.In primul comunism, experimentat in URSS si sateliți, ne fredonau cu „să SUPUNEM natura! „Acum, după 2 generații, au sucit paradigma: „sa ne SUPUNEM” naturii!” Curat murdar, coane Fănică. Sau inteligenta talmudica, nu am găsit alta rima.

  5. „Obiectivul UE este de 0 g/km emisii de CO2 la țeava de eșapament pentru parcul de vehicule, iar pentru cele 6 state SUA și provincia Canadei, numai vehiculele electrice cu baterie, vehiculele electrice cu pilă de combustie și vehiculele hibride reîncărcabile pot fi înmatriculate.”
    Bai prostoboilor degeaba vreti voi sa faceti in Evropa si Canada/USA 0 emisii de carbon la gurul masinii, daca in continuare India, China, Brazilia, etc., fac fara numar miliarde de tone de codoi cu industria lor cu care fac produse pentru voi ipocritilor, ca pana si pe steagul USA scrie Made in China.

  6. Ce gripare ma frate?? Nu vrea nimeni sa ai masina si sa te plimbi cum vrea muschiul tau. Asa ca iti iti interzice sa iti cumperi masina de care vrei tu, adica ieftina, si iti da voie sa iti cumperi masina de care vor ei, adica scumpa. Iti pui pofta-n cui, si iti cumperi trotineta.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger