AcasăEconomiePrețurile tot cresc. Ce fac autoritățile de reglementare?

Prețurile tot cresc. Ce fac autoritățile de reglementare?

Consumatorii din Europa s-au confruntat cu cea mai gravă criză a costului vieții din ultima generație

Autoritățile europene din domeniul concurenței se concentrează mai mult asupra companiilor din sectorul de consum, deoarece inflația sporește riscul de comportament neconcurențial.

În 2022,  numai 17 inspecții neanunțate au vizat astfel de companii în Uniunea Europeană, Regatul Unit și Elveția, dar acest număr a crescut la 26 un an mai târziu, potrivit datelor compilate de firma de avocatură White & Case.

Cu toate acestea, prețurile nu au scăzut. Percepția este că se majorează nejustificat la intervale de timp din ce în ce mai scurte.

„Este ușor să ascunzi creșterile de prețuri atunci când există o presiune inflaționistă”, a declarat Zoe Mernick-Levene, șefa departamentului de concurență de la Leigh Day. „Există impresia că piețele nu funcționează atât de bine. Autoritățile de reglementare se uită mult mai atent la puterea de negociere dintre consumatori și firme.”

Comisia Europeană a efectuat percheziții la companii din domeniul parfumurilor și al modei, printre care Kering, proprietarul Gucci, producătorul de băuturi energizante Red Bull și altele, toate fiind suspectate că au încălcat legislația antitrust a UE. De asemenea, a vizat companii producătoare de anvelope, printre care Pirelli și Michelin, pentru suspiciuni de cartel.

În Marea Britanie, autoritatea pentru concurență și piețe a acuzat producătorii de alimente că au contribuit la inflația prețurilor prin creșterea prețurilor cu mai mult decât costurile lor, după ce a lansat o anchetă în sectorul alimentar.

Consumatorii din Europa s-au confruntat cu cea mai gravă criză a costului vieții din ultima generație, în urma ridicării blocajelor Covid și invaziei Rusiei în Ucraina, dar, în timp ce prețurile mai mici la energie au atenuat inflația generală, iar costurile altor materii prime au scăzut, prețul bunurilor a continuat să crească.

La nivel global, valoarea vânzărilor cu amănuntul în sectorul produselor de consum a crescut în medie cu 10% de la an la an în 2023, dar trei sferturi din creștere a fost rezultatul creșterii prețurilor, conformunui raport al consultantului în management Bain. În SUA și Europa, 95% din creșterea vânzărilor a fost determinată de majorarea prețurilor.

James Killick, partener la White & Case, a subliniat că guvernele și autoritățile de reglementare, sub presiunea consumatorilor, sunt obligate să ia măsuri. Anticipează mai multe investigații atâta timp cât prețurile rămân ridicate.

Anul trecut, oficialii europeni au promis că autoritățile de reglementare antitrust se vor concentra în mod special pe cazurile legate de costul vieții.

Rezultatele sunt sub așteptări: companiile din UE și Marea Britanie cu o cotă de piață dominantă – 40% și peste – pot fi acuzate de „prețuri excesive” în conformitate cu legile antitrust, însă construirea unui caz și acuzarea unei companii de comportament neconcurențial este un proces birocratic și de durată.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
260 afisari

2 COMENTARII

  1. kaufland , mega image , carefour , actioneaza concertat , maresc toti preturile saptamanal . chiritoiu ii protejeaza

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger