AcasăEconomieÎnarmarea României, doar pe hârtie. Avioanele americane vor veni prin 2035

Înarmarea României, doar pe hârtie. Avioanele americane vor veni prin 2035

România plătește înainte. Avioanele SUA vin cam peste 12 ani

Celebrele avioane F35 ale americanilor, pe care România s-a grăbit să le cumpere pentru suma imensă de 6,5 miliarde de dolari, vor veni abia prin 2035, avertizează sindicaliștii din industria de apărare. Până atunci însă vor mai apărea alte trei generații de avioane de luptă. Totodată, aceștia se plâng că în continuare lipsesc comenzile interne de la MApN, care preferă să aducă totul din import și că industria națională este în pragul colapsului. 

Austeritatea este doar pentru populație și pentru economie, însă când vine vorba despre cumpărarea de armament, impus de SUA și de UE, se dau sume imense. Cel mai recent exemplu este decizia halucinantă a CSAT de a achiziționa 48 de avioane F35, care este, la ora actuală, cel mai solicitat pe piața mondială. Suma pe care o va plăti România este de 6,5 miliarde de dolari, în condițiile falimentului nedeclarat în care se află, cu împrumuturi făcute doar pentru a supraviețui. Sindicaliștii din industria de apărare susțin însă că aceste avioane vor veni abia din 2035.

”În primul rând, costă o grămadă de bani, iar în al doilea rând nici până în 2035 nu vor ajunge în România, că nu are cum să ajungă până atunci, dat fiind cererea foarte mare de F 35 și ritmul de fabricație. Dar noi dăm avansul acum și ce am realizat? Că, până în 2035, mai apar încă trei generații de avioane”, ne-a declarat Constantin Bucuroiu, președintele Alianței Sindicatelor din Industria de Apărare și Aeronautică (ASIAA). Acesta se plânge de faptul că Guvernul și Ministerul Apărării Naționale nu sprijină în niciun fel industria de apărare, preferând să achiziționeze totul din afara țării.

”Dacă MApN nu dă șansă industriei de apărare să participe prin programele de achiziții pe care le face, rămânem la un nivel foarte, foarte jos și societățile astea se sting. În prezent, doar 4% din achizițiile MApN se fac din industria națională. Dacă ministerul dă, de exemplu, la SADU, comandă de câteva mii de cartușe, păi mai mult încurcă exportul, pentru că ceea ce cere armata se face în trei schimburi timp de o săptămână. Iar lucrul acesta se întâmplă peste tot”, ne-a precizat președintele ASIAA, Constantin Bucuroiu.

Mai bine second-hand-uri, decât producție internă

Avioanele și tancurile achiziționate până acum din afara țării sunt second-hand, cu mult depășite de alte produse noi și moderne. Chiar și avioanele F16, luate la mâna a doua de la norvegieni, vor veni abia de anul viitor, astfel că România are armament doar pe hârtie.

”Actualul ministru al Apărării, Angel Tâlvăr, nu ține foarte aproape de industria proprie și nu are un interes de a mișca lucrurile în acest sector. În toată lumea este o colaborare permanentă între ministerul apărării și industria de apărare, pentru că interesul este ca cel mai mult să se producă în țară. Avem producție de pistoale performante la Cugir, dar MApN preferă să aducă din afară. Vor începe să vină tancurile Abrams second-hand din SUA, care nu sunt compatibile cu relieful țării noastre și la care industria de apărare națională nu contribuie cu absolut nimic. Armata trebuie să înțeleagă că bocancii, pâinea, mâncarea, salariile și pensiile le ia din România, așa că trebuie să găsească o modalitate ca banii să rămână în țară, prin comenzi date propriei industrii de apărare”, ne-a spus Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA.

Piedici de la unitățile militare

Sindicaliștii semnalează și piedicile puse societăților din industria de apărare chiar de unitățile militare, care trag de timp la încheierea contractelor de mentenanță. Un exemplu în acest sens este negocoierea unui acord cadru de mentenanță a blindatelor fabricate în România pentru 4 ani între Automecanica Moreni și o unitate militară din Bucov, care a durat 9 luni de zile, în condițiile în care, în mod normal, o astfel de negociere nu dura mai mult de 30 de zile. ”Ne-a omorât unitatea militară, ne-a respins documentația, după ce ne-am dus cu roaba de documente, pentru 11 bani. A fost o bătaie de joc pe față, care m-a făcut să mă gândesc că acolo a fost o șmecherie, în care unii voiau să profite și să ia inclusiv mentenanța TAB-urilor. Acum, acordul ăsta pe 4 ani, în valoare de 175 milioane de lei, ar trebui să ne asigure o liniște pe acești 4 ani, dar nu este o liniște totală, pentru că un acord cadru nu echivalează și cu un număr de comenzi sau o valoare a comenzilor. Pot fi comenzi de 175 milioane de lei sau pot fi comenzi de o sută de lei, pentru că pot spune că nu au bani și să nu trimită mașini și atunci intri în aceeași boală”, a mai arătat președintele ASIAA, Constantin Bucuroiu.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.