AcasăEconomieGata și cu biocombustibilii. Provoacă efecte dezastruoase asupra mediului

Gata și cu biocombustibilii. Provoacă efecte dezastruoase asupra mediului

Probleme majore cu biocombustibilul la nivelul UE

Utilizarea biocombustibililor în sectorul transporturi ar putea produce efecte dezastruoase asupra mediului, a avertizat Curtea de Conturi Europeană, într-un raport special de audit. Astfel, culturile agricole energetice ar putea duce la creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră, prin utilizarea defrișărilor de păduri. Mai mult, nici biocombustibilii avansați nu sunt fezabili, din cauza absenței materiilor prime și a costurilor ridicate a acestora.

uleiStrategiile făcute din birourile de la Bruxelles nu se potrivesc cu realitatea din teren. Aproape toate politicile pentru combaterea schimbărilor climatice și măsurile absurde și fanteziste impuse de UE au avut ca efect o accentuare a degradării mediului.

În ce privește obligativitatea utilizării biocombustibililor, Curtea de Conturi Europeană a realizat un audit în care a concluzionat că politicile Comisiei Europene sunt instabile și au probleme legate de durabilitate. Una dintre preocupările legate de durabilitate în domeniul biocombustibililor produși din culturi energetice este riscul schimbării indirecte a destinației terenurilor, care poate duce la creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră, susține Curtea de Conturi Europeană (CCE).

”Schimbarea indirectă a destinației terenurilor are loc atunci când terenurile agricole destinate anterior piețelor de alimente și furaje sunt convertite pentru a fi utilizate în producția de biocarburanți. Întrucât cererea de alimente și furaje va trebui totuși satisfăcută, există riscul ca terenurile agricole să fie extinse la zone cu stocuri mari de carbon, precum păduri, zone umede sau turbării, ceea ce presupune schimbarea destinației terenurilor; alternativa constă într-o intensificare a producției curente. Schimbarea indirectă a destinației terenurilor generează emisii de gaze cu efect de seră, neutralizând impactul preconizat al înlocuirii combustibililor fosili cu biocombustibili, în special pentru așa-numiții biocombustibili cu riscuri ridicate din perspectiva schimbării indirecte a destinației terenurilor, produși din culturi alimentare și furajere, în cazul cărora se observă o expansiune semnificativă a suprafeței de producție în detrimentul terenurilor cu stocuri ridicate de carbon”, se arată în raportul special al CCE.

Viitor incert

Viitorul biocombustibililor în transportul rutier este incert, mai atrage atenția Curtea de Conturi Europeană. În plus, sectorul biocombustibililor concurează cu alte sectoare pentru materiile prime, în special cu sectorul alimentar, dar și cu cel al produselor cosmetice, al produselor farmaceutice și al bioplasticelor.

”Problemele legate de disponibilitatea și durabilitatea biomasei pot compromite intensificarea producției de biocombustibili și pot antrena denaturări ale prețurilor și ale piețelor materiilor prime. În plus, dependența de importurile de materii prime a crescut din cauza unei cereri tot mai mari de biomasă de-a lungul anilor. Nu există o strategie specifică a UE pentru biomasă, iar obiectivele pentru combustibilii din surse regenerabile sunt stabilite fără a se ține cont de disponibilitatea biomasei din surse durabile”, se precizează în raportul CCE. Costurile de producție aferente biocombustibililor sunt mai mari decât cele aferente combustibililor fosili, ceea ce înseamnă că biocombustibilii nu sunt încă viabili din punct de vedere economic și au nevoie de măsuri de politică în sprijinul producției lor.

Criză de aprovizionare

În 2022, Agenția Internațională a Energiei (AIE) a avertizat că, la nivel mondial, producătorii de biomotorină, de motorină din surse regenerabile și de biocombustibil turboreactor se îndreaptă către o criză de aprovizionare cu materii prime în perioada 2022-2027, dacă tendințele actuale nu se schimbă, referindu-se în special la uleiul de gătit uzat și la grăsimile animale, semnalează CCE. În ceea ce privește biocombustibilii avansați, Comisia Europeană a recunoscut că aprovizionarea cu materii prime poate constitui un alt obstacol major în calea dezvoltării, alături de provocările tehnologice, în special găsirea de materiale de care alte sectoare să nu aibă nevoie, pentru a limita costurile și volatilitatea prețurilor.

Faliment garantat

Între 2017 și 2023, programul Orizont 2020 a sprijinit o fabrică comercială de tip first-of-a-kind în România pentru producția de bioetanol din paie, un biocombustibil avansat, potrivit CCE. Costul total al proiectului a fost de 35 de milioane de euro, din care grantul din partea UE s-a ridicat la 24,7 milioane de euro. ”Acest proiect făcea parte dintr-o investiție mult mai amplă în fabrică, care includea sprijin din partea UE pentru cercetare începând din 2014. La data vizitei de audit desfășurate de Curte (la șase luni după deschidere), fabrica funcționa la o capacitate parțială din cauza unor probleme legate de extinderea producției. În decembrie 2022, societatea a înregistrat, în conturile anuale, o depreciere cu 227 de milioane de euro a valorii fabricii”, se mai precizează în raportul special al Curții de Conturi Europene.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
1.932 afisari

5 COMENTARII

  1. Pe vremuri, toate reziduurile rezultate din ferme erau transformate in biogaz.Astfel, nu se arunca nimic, biogazul era folosit pentru incalzirea fermelor.Costuri minime.
    Au disparut.Le au furat cetatenii si le-au dat la fier vechi.

  2. Deci ”Costul total al proiectului a fost de 35 de milioane de euro, din care grantul din partea UE s-a ridicat la 24,7 milioane de euro” si, mai jos ce scrie :”În decembrie 2022, societatea a înregistrat, în conturile anuale, o depreciere cu 227 de milioane de euro a valorii fabricii”

    adica o depreciere cu 227 de milioane de euro a valorii fabricii” din 35 de milioane [Costul total al proiectului]?

  3. Mediul noul copil de suflet al UE… Sa ne spuna UE si URSULA cum se produce energia verde cu ajutorul centralelor nucleare si de cand uraniul/plutoniu au inceput sa fie prietenoase cu mediu… lUE este de rasul curcilor… Zapacitii astia de politicieni (nationali si europeni) se asteapta sa aiba lumea increde in ei si sa sustina delirul lor…PFUUU

  4. Motiv de 2 lei. Pai începând cu euro 4 ,reducerea noxelor combustibililor fosili s-a bazat pe mărirea procentajului de biocombustibil din carburanții auto! Implicit,cu modificări ale motoarelor. Acum câteva săptămâni,anunțau cu surle și trâmbițe ca au căzut de acord în privința euro 7. Pai și cum rămâne? În cazul asta se pot trage câteva concluzii: ori nu au toate țiglele pe casa cei care hotărăsc tot felul de trăznăi la Bruxelles ori sunt presiuni extraordinare din partea câtorva neispraviti care în lăcomia lor ,nu se mai satura de bani și vad ca rămân cu petrolul nevândut, din ce în ce mai des! Și,oricât s-ar chinui sa reducă producția,prețul nu vrea sa se ducă la 150 $ barilul!?!…Sau,ar mai fi ceva ! Europa a luat viteza prea mare în cazul reducerilor de poluatori din atmosfera,la nivel mondial ponderea Europei fiind de numai 7-8 %,și ceilalți,adevărații mari poluatori ai planetei,China,India,SUA, fac presiuni asupra Europei pentru a „întra în rândul lumii”! Unde ne trezim?Zic și eu!

  5. Au descoprit apa!
    TOTUL cu ecologeala a fost minciună și hoție. Acum mint că-s fete mari, că, vezi Doamne, nu și-au dat seama. Poate unii din trepădușii băgați la înaintare n-au știut, au fost puși acolo că-s ușor de duși de nas. Majoritatea trepădușilor s-au făcut că nu știu atîta vreme cît li se umpleau buzunbarele din salarii mari.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger