AcasăEconomieDispar prețurile accesibile la mașinile electrice. UE vrea să impună taxe pentru...

Dispar prețurile accesibile la mașinile electrice. UE vrea să impună taxe pentru China

Comisia Europeană vrea să scoată de pe piața UE mașinile chinezești

Pentru că nu pot intra în competiție cu mașinile electrice din China, la jumătate de preț față de cele fabricate în Europa, UE vrea să scumpească vehiculele chinezești. Comisia Europeană a deschis o investigație asupra importurilor masive din China și intenționează să impună o taxă compensatorie, chiar retroactivă, pentru mașinile electrice din această țară, pe motiv că ar beneficia de subvenții din partea statului.

Intrarea în competiție a Europei cu mașinile electrice produse în China a fost un război pierdut din start. China are tehnologie avansată, forță de muncă înalt calificată, materii prime critice și, extrem de important, are energie electrică și gaz la prețuri de cel puțin două ori mai mici decât UE. La fel ca și în cazul panourilor fotovoltaice, care provin, aproape exclusiv, din China, decarbonizarea Uniunii Europene se face prin sacrificarea propriei economii, ceea ce va avea, ca și consecință, întoarcerea Europei în Evul Mediu.

Pentru că prețurile mașinilor electrice chinezești sunt de două ori mai mici decât orice alt vehicul electric produs în UE, Comisia Europeană a decis declanșarea unei investigații, ce are drept scop impunerea unor taxe compensatorii, care să scumpească și mașinile din China. Sigur, măsura nu va avea efectul scontat, dat fiind că motivul achizițiilor de autovehicule chinezești este legat nu numai de tehnologia avansată, ci, mai ales, de puterea de cumpărare din ce în ce mai scăzută a europenilor. Fără opțiunea mașinilor electrice ieftine din China, coroborat și cu decizia unor state de a nu mai subvenționa cumpărarea acestui tip de vehicule, cum a fost cazul Germaniei, obiectivul decarbonizării transportului va fi imposibil de atins. Cel mai important semnal al apetitului redus pentru mașinile electrice l-au dat statisticile oficiale, care au arătat că sub 2% din parcul auto al UE este compus din acestea.

Probe ”solide”

La 4 octombrie 2023, Comisia a anunțat deschiderea, din proprie inițiativă, a unei investigații antisubvenție cu privire la importurile în Uniune de vehicule electrice noi cu baterie destinate transportului de persoane, originare din Republica Populară Chineză. Produsul care a făcut obiectul înregistrării era reprezentat de vehiculele electrice noi cu baterie, proiectate în principal pentru transportul a maximum nouă persoane, inclusiv șoferul, propulsate exclusiv de unul sau mai multe motoare electrice.

”În ceea ce privește subvenționarea, Comisia dispune de suficiente elemente de probă care tind să arate că importurile produsului în cauză originare din China fac obiectul unor subvenții. Presupusele subvenții constau, printre altele, în transferul direct de fonduri și transferul direct potențial de fonduri sau de pasive, veniturile publice nepercepute sau necolectate și bunurile și serviciile furnizate de autoritățile publice contra unei remunerații mai mici decât cea adecvată. Măsurile descrise constituie subvenții, deoarece ele implică o contribuție financiară din partea guvernului chinez sau a altor guverne regionale (inclusiv organisme publice) sau din partea unor organisme private care au primit sarcini sau ordine din partea guvernului Chinei și conferă un avantaj producătorilor-exportatori ai produsului în cauză. Acestea par a fi specifice și, prin urmare, pot face obiectul unor măsuri compensatorii, printre altele, deoarece se limitează la anumite sectoare, produse și/sau regiuni”, se arată În Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/785 al Comisiei Europene, publicat în Jurnalul Oficial al UE, la începutul acestei luni.

Măsuri în avans

Potrivit Comisiei Europene, există riscul ca un număr tot mai mare de producători din Uniune să înregistreze o scădere a vânzărilor și a nivelurilor producției în cazul în care importurile rămân la nivelurile actuale ridicate, la prețuri presupus subvenționate din China, astfel cum a reieșit după deschiderea investigației. ”Este evident că acest risc va avea un impact negativ asupra ocupării forței de muncă și asupra performanței generale a producătorilor din Uniune. Acesta ar constitui un prejudiciu care ar fi dificil de remediat. Astfel, importurile mașinilor electrice ar trebui să facă obiectul unei înregistrări pentru a se garanta că, în cazul în care investigația ar avea ca rezultat constatări care conduc la instituirea unor taxe compensatorii, taxele respective pot fi percepute retroactiv pentru importurile înregistrate. Orice obligație de plată ulterioară va decurge din constatările investigației”, se mai precizează în Regulament.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
1.375 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger