AcasăEconomieControalele la multinaționale, blocate pe motiv de lipsă de soft

Controalele la multinaționale, blocate pe motiv de lipsă de soft

Analizele de risc pentru marii contribuabili nu se vor putea face mai devreme de 2025, când se presupune că va fi achiziționat softul necesar. Până atunci, multinaționalele cu cifre de afaceri uriașe, dar care declară pierderi în fiecare an, pot sta liniștite, pentru că ANAF-ul nu consideră ascunderea profiturilor ca fiind operațiune cu risc ridicat de neconformare fiscală. În plus, potrivit unei ordonanțe de urgență, singurii care vor putea decide controalele la companii vor fi cei din aparatul central.

Deși există un departament de analiza riscului de neconformare fiscală, în cadrul ANAF, în realitate controalele de până acum s-au făcut pe criterii cel mult subiective. Într-o ordonanță de urgență aprobată la sfârșitul anului trecut, care a ajuns zilele acestea la Camera Deputaților, se precizează clar că analizele de risc nu se vor putea face mai devreme de 2025, pe motiv de lipsă soft. Când ai însă 215 mari companii, cele mai multe dintre ele străine, care declară pierderi, deși au cifre de afaceri uriașe, nu mai este nevoie de niciun soft, ci doar de dorință de a aplica legea în mod egal, pentru toți toți contribuabilii.

ANAF s-a remarcat însă, în ultimii cel puțin 20 de ani, printr-o evitare aproape totală a controalelor serioase la multinaționale. Și nu putem condamna doar această instituție, pentru că protejarea intereselor străine în România a fost o politică de stat în toată această perioadă.  În Ordonanța de Urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală și pentru modificarea OUG nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, se arată clar că o încadrare în clase de risc a contribuabililor nu poate fi făcută mai devreme de sfârșitul anului 2025, când va fi operaționalizată aplicația informatică pentru analiza de risc.

Controalele, stabilite de la centru

În același act normativ se prevede ca, în cazul creanțelor fiscale administrate de organul fiscal central, selectarea contribuabililor ce vor fi supuși inspecției fiscale să fie efectuată doar de către aparatul central al ANAF. Selectarea contribuabililor pentru efectuarea inspecției fiscale se propune a fi realizată în baza a două criterii, respectiv în urma analizei de risc ca urmare a analizei asupra datelor/informațiilor deținute de organul fiscal despre contribuabili/plătitori și prin selecția aleatorie a contribuabililor care are, printre altele, rolul de colectare de informații cu privire la comportamentul acestora. Segmentarea contribuabililor/plătitorilor este importantă în etapa de identificare de riscuri.

”Segmentarea împarte baza de contribuabili în subcategorii cu caracteristici si riscuri fiscale similare care, din perspectiva administrației fiscale, ar conduce la o înțelegere mai bună a comportamentului acestora vizavi de riscurile fiscale specifice acelei subcategorii. Astfel, odată identificate riscurile fiscale, trebuie asigurate și mecanisme prin care acestea să poată fi urmărite și actualizate. În acest sens, se propune, suplimentar controalelor efectuate în urma rezultatelor obținute ca urmare a analizei de risc, un mecanism de controale aleatorii pentru obținerea de date robuste, neprelucrate, despre comportamentul contribuabililor și conformarea lor fiscală”, se arată în actul normativ.

Pierderile repetate, luate în vizor

Ordonanța a creat posibilitatea ca în cadrul criteriilor generale în funcție de care se stabilește clasa/subclasa de risc fiscal să fie avute în vedere și criterii de natură economică, astfel încât acestea să corespundă realităților economice actuale. Deși Codul de procedură fiscală nu definește care sunt criteriile de natură economică, acestea trebuie raportate atât cu privire la evoluția pieței în care își desfășoară activitatea contribuabilul, cât și cu privire la indicatorii economici ai contribuabilului cum ar fi: pierderile contabile repetate, acordarea sau luarea unor împrumuturi, se arată în actul normativ. Evident, la un an de la intrarea în vigoare a ordonanței, controalele la multinaționalele cu pierderi nu au apărut încă, ANAF așteptând softul de la sfârșitul anului 2025, pentru a le încadra la companii cu risc ridicat.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
5.572 afisari

11 COMENTARII

    • pe vremuri comunistule securist spagar, pe vremuri, vezi ca legea cu averile ilicite nu s-a abrogat, hai ciocu mic si joc de glezne fara revizionisme negationiste

  1. Pe astia nu au curajul sa ii ia la intrebari! Slugi ordinare.

  2. Si dupa aia…nu merge softul..
    Greu cu controlul cand nu sti ce cauti si ce socotesti.
    Dar vor salarii mari.

  3. ha, ha, ha…!!! care lipsa de soft? nici vorba!
    lipsa de cojones, baieti!
    totusi lipsa banilor la bujet va afecta pe toata lumea, inclusiv cei de la anaf cu neamurile si cumatriile lor.
    iar din spagile puse deoparte pot trai bine doar sefii si adjunctii lor, ceilalti… vor suporta consecintele coruptiei si durerii lor in …

  4. lipsa de cojones, baieti!
    nu, doar normalitate, nu musti mana care te hraneste in speta (m)area UE
    inclusiv cei de la anaf cu neamurile si cumatriile lor.
    nope aia au bani pusi deoparte
    ceilalti…
    au mai mult decat necesarul a 7 vieti cu inflatie galopanta

  5. Pe draku nu exista soft! Atunci pentru celelalte companii cum exista soft? Sau pe langa aceasta scuza penibila pun fundamentul inca unui tun, acela al unei achizitii de “soft”?

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger