AcasăEconomieComisia Europeană: Achiziția Cora de către Carrefour afectează piața din România

Comisia Europeană: Achiziția Cora de către Carrefour afectează piața din România

Consiliul Concurenței nu vede neregulile semnalate de Comisia Europeană

Concentrarea economică obținută prin achiziția de către olandezii de la Carrefour a hipermarketurilor Cora afectează piața din România, a spus Comisia Europeană. Dar, fiindcă nu perturbă celelalte state UE, a pasat decizia la Consiliul Concurenței din România. Organism care, așa cum ne-am obișnuit, nu a văzut nimic în neregulă, susținând că există concurență pe piață, în special de la olandezii de la Mega Image!

Tranzacția anului în sectorul marilor retaileri a fost reprezentată de cumpărarea hipermarketurilor Cora de către olandezii de la Carrefour. Asta după ce, în 2015, Carrefour înghițea rețeaua Billa, cu 86 de magazine. Documentul emis de Consiliul Concurenței pentru autorizarea concentrării economice prin vânzarea hipermarketurilor Cora către olandezii de la Carrefour pare un document dat publicității de CIA, dat fiind că e plin de cifre secretizate.

Astfel, nu se înțelege mare lucru din justificarea Consiliului Concurenței de a autoriza această concentrare economică. Culmea este că filiala olandeză a grupului Carrefour, Carrefour Nederland B.V, a cerut Comisiei Europene să transfere autorizarea concentrării economice către Consiliul Concurenței din România. Comisia Europeană a aprobat, bineînțeles, specificând însă că o asemenea achiziție ar afecta piața din România.

”În urma unei cereri motivate depuse de Carrefour Nederland B.V. în cauza M.11165 Carrefour/Romania Hypermarche, Comisia Europeană, în baza Regulamentului (CE) nr.139/2004 privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi, a aprobat trimiterea integrală a cazului către Consiliul Concurenței din România. Prin urmare, în urma emiterii deciziei de relocare, tranzacția a fost analizată conform legislației naționale, Comisia Europeană apreciind că această operațiune afectează concurența pe piața comercializării produselor alimentare din România, piață care prezintă toate caracteristicile unei piețe afectate distincte și care nu constituie o parte semnificativă a pieței unice”, se arată chiar în documentul de autorizare emis de Consiliul Concurenței.

Lipsă de transparență

La analiza efectelor pe piața achizițiilor de bunuri de consum curent preponderent alimentar, Consiliul Concurenței precizează că, având în vedere lipsa de transparență a acestei piețe, părțile au arătat că nu dispun de estimări privind cotele lor de piață.

Cu toate acestea, se estimează că sunt mai mici decât cele de la nivelul comerțului cu amănuntul, având în vedere numărul mare de concurenți, fiind prezentați nu numai concurenți de pe piața din aval, ci și clienții din sectorul HoReca sau diverși comercianți angro, magazine specializate, cash&carry etc.

Prin urmare, având în vedere numărul mare de concurenți și cotele de piață ale părților, tranzacția nu va avea efecte semnificative asupra acestei piețe, a constatat Consiliul Concurenței. Din analiza cotelor de piață, care au fost secretizate, s-a constatat că pe piața vânzării produselor alimentare și nealimentare ar exista actori importanți cu o cotă apropiată sau mai mare de cea atribuită Carrefour post achiziție Romania Hypermarche.

”În concluzie, nu se poate afirma că prezenta operațiune de concentrare economică va consolida poziția Carrefour pe piața de achiziții. În plus, se estimează că prezența unor concurenți importanți pe această piață generează o presiune concurențială semnificativă. Pe fiecare categorie analizată, Carrefour este concurat în principal de grupul Schwarz (Lidl și Kaufland), Auchan și Mega Image, astfel că operațiunea de concentrare nu are efecte negative asupra accesului concurenților părților implicate la piața de aprovizionare. În urma concentrării, numărul de concurenți de pe piață rămâne suficient de mare pentru a îngreuna o eventuală coordonare”, se precizează în documentul Consiliului Concurenței.

Olandezi & olandezi

În literatura de specialitate, o reducere riscantă a numărului de concurenți corespunde situației când aceștia scad de la 4 la 3 sau sub acest nivel. În cazul de față, numărul de concurenți nu scade sub 5, susține Consiliul Concurenței.

”Mega Image are cea mai extinsă rețea de magazine și este principalul concurent al părților în zonele din București. La nivel național, mai sunt prezente lanțurile de hipermarketuri Kaufland și Auchan, lanțurile de supermarketuri Profi, Penny și Lidl, dintre care Kaufland și Lidl fac parte din grupul Schwarz. Acestea din urmă exercită o presiune concurențială importantă în zonele Cluj-Napoca, Drobeta Turnu Severin și Ploiești. De asemenea, în fiecare zonă sunt prezente, în număr mare, magazine de proximitate aparținând comerțului tradițional, concurenți apropiați formatelor de mici dimensiuni ale părților implicate”, mai arată Consiliul Concurenței.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
16.792 afisari

7 COMENTARII

  1. Mai nou MegaImage olandezi au cumparat lantul de supermarketuri Profi, Carrefour a cumparat lantul Cora. La nivel de perceptie stiam ca MegaImage sint belgieni si Carrrefour francezi.Vad acum ca olandezi au acaparat comertul alimentar in Romania la comertul alimentar in principal.Chiritoiu de ce credeti ca e batut in cuie sef la Consiliul Concurentei mai ales ca nu-si face treaba din fisa postului si oricind putea fi schimbat de politrucii slugi ai strainatatii. Deci olandezi fac preturile la alimente in Romania! Avem preturi mai mari ca in west;Germania,Italia,Spania, la alimente ,cafea, fructe,ulei, apa! etc.

  2. Achiziția Cora de către Carrefour????

    -rampapa-pa,
    vine Circul Foamei!

    (de la mega-magazinul imaginar
    veti cumpara numai pufuletzi,
    daca aveti card)

  3. Eu fac cumparaturi doar de la Cora, nu pentru ca as vrea dar este cel mai aproape si este comod deci imi pot da cu parerea si pot spune ca acestia au niste preturi foarte mari comparativ cu alte magazine si o gama redusa de produse, faptul ca a fost achizitionat de Carrefour mi se pare un beneficiu.

  4. Pulitrucii bruxellezi nu vor sa se certe intre ei si au pasat tradatorilor vandti tot loe decizia. Cand nu le convine trimit loco cs-i mai lejer oentru ei. Noi romanii pe unde mai suntem in toate aceste mizerabile jocuri ? Nu mai contam, suntem niste xumparatoei si atat. La noi totul este mai scump decat ka ei. Astia vin sa ia nu sa dea

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger