Cauta

Cine trage sforile? Industria românească de armament, scoasă din cărți. Contractul ajunge la olandezi

Contractul pentru Piranha, luat de la români și dat olandezilor

Contractul cu elvețienii pentru sudura carcaselor blindatelor Piranha prevedea clar că România, prin industria sa de armament, va efectua lucrarea, cu începere de la mașina cu numărul 91, însă ceva s-a întâmplat. După ce Uzina Automecanica Moreni, selectată pentru integrarea producției, s-a conformat procedurilor, totul s-a sistat, în cărți apărând compania olandeză Damen. Deși ministrul Economiei, Florin Spătaru, neagă că olandezii ne-ar ”fura” contractul de sub nas, toate indiciile sindicaliștilor din sector duc către acest lucru. 

Pe principiul nici contractele nu mai sunt ce au fost, România este pe cale să piardă producția de armament în favoarea olandezilor de la Damen. Elvețienii, obligați prin contract să transfere lucrările către industria românească, s-au sucit brusc și au întrerupt orice legătură cu Uzina Automecanica Moreni, selectată și auditată pentru preluarea producției.

Constantin Bucuroiu, preşedintele Alianţei Sindicatelor din Industria de Apărare şi Aeronautică (ASIAA) și lider de sindicat la Uzina Automecanica Moreni, ne spune că societatea românească urma să facă sudura carcaselor blindatelor Piranha și să le trimită la București pentru integrare.

”Auditul a avut trei-patru observații și a rămas ca Automecanica Moreni să le remedieze. După aceea au apărut speculațiile că sudura carcaselor pleacă la compania olandeză Damen, șantierul naval. Noi am făcut până acum integrarea sistemelor și subansamblelor pe Piranha, care veneau din Elveția. De la mașina cu numărul 91, sudabilitatea trebuie executată în România. Faptul că, dintr-o dată, elvețienii s-au hotărât să nu mai facă la Moreni și să facă la Damen pune o grămadă de întrebări. De ce la un șantier naval? De ce la olandezi? Sunt o grămadă de necunoscute, de aceea este o stare de tensiune între societăți. Automecanica Moreni, în prezent, nu are o direcție, în afară de reparațiile pentru MApN, totul este în aer, iar acest contract era foarte important pentru noi”, ne spune Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA.

Retragere suspectă

Ministrul Economiei, Florin Spătaru, a negat că acest contract va merge la olandezi, dar există niște semne mari de întrebare, susține Constantin Bucuroiu.  ”Iar aceste semne de întrebare au apărut din cauza faptului că auditul a fost dus până la un punct, după aceea era vorba despre niște probe practice pe sudură, pe care Automecanica Moreni trebuia să le treacă, dar acestea nu s-au realizat. Apoi a fost solicitarea prețului de către partea elvețiană, Automecanica Moreni a trimis prețul, dar nu a primit niciun răspuns. Adică totul s-a blocat brusc. În plus, nu văd nicio direcție a conducerii Automecanica Moreni cu privire la acest lucru”, ne-a declarat Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA și lider de sindicat la Automecanica Moreni. Mai mult, acesta consideră că lucrurile merg într-o direcție nefastă pentru societate, iar ministrul Economiei, Florin Spătaru, a reușit să pună în pericol și o colaborare cu o firmă americană de armament.

Diversiuni și fumigene

La sărbătoarea de 54 de ani de existență a Uzinei Automecanica Moreni, ministrul Economiei, Florin Spătaru, a anunțat o colaborare cu firma turcă Nurol, cu care a fost semnat și un memorandum de înțelegere, în timp ce americanii tocmai efectuau un audit la societate.  ”Faptul că i-a adus pe turci aici, în momentul în care noi negociem cu Oshkosh și ne auditează pentru blindate ușoare și tu ieși în presă și spui că faci 1.000 de transportoare blindate ușoare cu turcii la Moreni nu dă bine pentru audit. MApN trebuie să achiziționeze un număr destul de mare transportoare ușoare 4×4 și transportoare blindate, dar va avea loc o licitație. Acum s-ar putea ca Oshkosh să renunțe la colaborarea cu Moreni. Noi am mai pierdut o dată, în 2007, din cauza unor chestii de genul acesta, că nu mai facem la Moreni cu americanii, ci facem cu germanii de la Rheinmetall și a ajuns Piranha la București. Dacă și de data aceasta, printr-un truc din ăsta ieftin, ne scoate din competiție, înseamnă că cineva consolidează acest lucru”, ne-a mai precizat președintele ASIAA, Constantin Bucuroiu.

Ultimele stiri

  • Scandal la Mangalia: Repetă Mohammad Murad rețeta ilegală din 2020?
  • PSD continuă să aloce fonduri uriașe pentru a păstra ritmul investițiilor în infrastructură
  • Horoscop luna iunie 2024 – pentru toate zodiile. Noroc şi reuşite în multe activităţi. Planurile de călătorie ţin capul de afiş
  • Românii care îşi pot pierde „leafa” din cauza noilor prevederi din Legea Pensiilor 2024. Seniorii care riscă să rămână fără bani
  • Planul Oficial al lui Sebastian Burduja pentru București, dezvăluit românilor din Capitală
  • Zile libere legale pentru români în luna iunie 2024. Cei mai mulţi au 3, dar există şi norocoşi care primesc 4
  • Veşti proaste despre Kate Middleton după anunţul că se luptă cu cancerul!
  • Traian Băsescu, avertisment pentru Klaus Iohannis: „Liderii statelor NATO se feresc să fie șantajați”
  • Guvernul României, pus la colţ! Trebuie să plătească 42 de milioane de euro către băieţii deştepţi din energie
  • Mai este profitabil să investeşti într-un apartament, în 2024? Ce câştig îţi poate aduce o afacere în imobiliare
  • Exit mobile version