AcasăEconomieCine trage sforile? Industria românească de armament, scoasă din cărți. Contractul ajunge...

Cine trage sforile? Industria românească de armament, scoasă din cărți. Contractul ajunge la olandezi

Contractul pentru Piranha, luat de la români și dat olandezilor

Contractul cu elvețienii pentru sudura carcaselor blindatelor Piranha prevedea clar că România, prin industria sa de armament, va efectua lucrarea, cu începere de la mașina cu numărul 91, însă ceva s-a întâmplat. După ce Uzina Automecanica Moreni, selectată pentru integrarea producției, s-a conformat procedurilor, totul s-a sistat, în cărți apărând compania olandeză Damen. Deși ministrul Economiei, Florin Spătaru, neagă că olandezii ne-ar ”fura” contractul de sub nas, toate indiciile sindicaliștilor din sector duc către acest lucru. 

Pe principiul nici contractele nu mai sunt ce au fost, România este pe cale să piardă producția de armament în favoarea olandezilor de la Damen. Elvețienii, obligați prin contract să transfere lucrările către industria românească, s-au sucit brusc și au întrerupt orice legătură cu Uzina Automecanica Moreni, selectată și auditată pentru preluarea producției.

Constantin Bucuroiu, preşedintele Alianţei Sindicatelor din Industria de Apărare şi Aeronautică (ASIAA) și lider de sindicat la Uzina Automecanica Moreni, ne spune că societatea românească urma să facă sudura carcaselor blindatelor Piranha și să le trimită la București pentru integrare.

”Auditul a avut trei-patru observații și a rămas ca Automecanica Moreni să le remedieze. După aceea au apărut speculațiile că sudura carcaselor pleacă la compania olandeză Damen, șantierul naval. Noi am făcut până acum integrarea sistemelor și subansamblelor pe Piranha, care veneau din Elveția. De la mașina cu numărul 91, sudabilitatea trebuie executată în România. Faptul că, dintr-o dată, elvețienii s-au hotărât să nu mai facă la Moreni și să facă la Damen pune o grămadă de întrebări. De ce la un șantier naval? De ce la olandezi? Sunt o grămadă de necunoscute, de aceea este o stare de tensiune între societăți. Automecanica Moreni, în prezent, nu are o direcție, în afară de reparațiile pentru MApN, totul este în aer, iar acest contract era foarte important pentru noi”, ne spune Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA.

Retragere suspectă

Ministrul Economiei, Florin Spătaru, a negat că acest contract va merge la olandezi, dar există niște semne mari de întrebare, susține Constantin Bucuroiu.  ”Iar aceste semne de întrebare au apărut din cauza faptului că auditul a fost dus până la un punct, după aceea era vorba despre niște probe practice pe sudură, pe care Automecanica Moreni trebuia să le treacă, dar acestea nu s-au realizat. Apoi a fost solicitarea prețului de către partea elvețiană, Automecanica Moreni a trimis prețul, dar nu a primit niciun răspuns. Adică totul s-a blocat brusc. În plus, nu văd nicio direcție a conducerii Automecanica Moreni cu privire la acest lucru”, ne-a declarat Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA și lider de sindicat la Automecanica Moreni. Mai mult, acesta consideră că lucrurile merg într-o direcție nefastă pentru societate, iar ministrul Economiei, Florin Spătaru, a reușit să pună în pericol și o colaborare cu o firmă americană de armament.

Diversiuni și fumigene

La sărbătoarea de 54 de ani de existență a Uzinei Automecanica Moreni, ministrul Economiei, Florin Spătaru, a anunțat o colaborare cu firma turcă Nurol, cu care a fost semnat și un memorandum de înțelegere, în timp ce americanii tocmai efectuau un audit la societate.  ”Faptul că i-a adus pe turci aici, în momentul în care noi negociem cu Oshkosh și ne auditează pentru blindate ușoare și tu ieși în presă și spui că faci 1.000 de transportoare blindate ușoare cu turcii la Moreni nu dă bine pentru audit. MApN trebuie să achiziționeze un număr destul de mare transportoare ușoare 4×4 și transportoare blindate, dar va avea loc o licitație. Acum s-ar putea ca Oshkosh să renunțe la colaborarea cu Moreni. Noi am mai pierdut o dată, în 2007, din cauza unor chestii de genul acesta, că nu mai facem la Moreni cu americanii, ci facem cu germanii de la Rheinmetall și a ajuns Piranha la București. Dacă și de data aceasta, printr-un truc din ăsta ieftin, ne scoate din competiție, înseamnă că cineva consolidează acest lucru”, ne-a mai precizat președintele ASIAA, Constantin Bucuroiu.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
19.406 afisari

24 COMENTARII

  1. Cine trage sfoara?Zmäul
    Ps:delirez iară ca atumci cand scriu numele ii vad ochii si musc cu pofta dân obrajii parfumati cu Gucci

    • Eu nu înțeleg de ce se pun atâtea întrebări…..cat s a investit in tehnologie , ? Nk avem utilaje de 50 de ani…..evsimplu

      • Boss! Discutam de suduri, da? Nu mai are echipamente fabrica din Moreni? TAB-urile se oroduc din plastilina lipita manual? La ce naiba bateti campii si va dati cu parerea aiurea?

  2. Bre, ca sa ii „convingem” pe holandezi sa nu ne dea iara cu flitul la Schengen, trebuie sa ii platim bine! …si asta e plata…sau credeati ca inginfatii aia o sa voteze pe drept?!
    Basca ca noi intruim toate conditiile pt. intrare si basca ca Schengen nu ne aduce nici un beneficiu in plus la acest moment, plata trebe facuta.
    Interesele altora trebe urmate in pofida intereselor nationale.
    Diplomatia romanesca si in general liderii acestei tari sunt niste bovini care nu stiu decit sa pupe talpile altora.
    Romania are si ea drept de veto pt. interesele altora in UE. Insa, in loc sa ne ridicam spinarile si sa dam cu pumnul in masa lovind la rindul nostru in interesele altora, noi doar pupam funduri! …iar magarii din afara s-au invatat deja sa ne ia de prosti si fraieri!
    Noi suntem mereu prostii de servici, umili care primim picioare in fund si mai zicem si „multum”! A se vedea si „parteneriatul” cu SUA in baza caruia suntem executanti, fara beneficii (cheltuieli in Irak, Afganistan, acum pupuncurism ukakarainian, insa tinuti la usa fara liber la vize).
    Numa’ cine nu vrea nu se ca.ca in capul nostru de fraieri si prosti! Slugi umile, culagatori de capsuni si sparanghel, ingenunchiati i propria tara cu participarea autoritatilor incapabile si sclugarnice..! Ne meritam soarta caci nu ne-am trezit nici dupa 32 de ani!

    • Foarte bine spus! Daca am avea coloana vertebrala i-am scoate afara in suturi si pe olandezi si pe alti neprieteni ai Romaniei veniti aici doar sa spolieze ce a mai ramas din tarisoara asta.

    • @ sa-ti dau in bot . si aici ai ajuns cu ” bre” ul tau handicapatule ? crezi ca esti interesant daca spui la 3 cuvinte , bre ? ia-te de mana cu celalat nebun care tot la 3 cuvinte spune „editat ” . ati fugit din salon de la balaceanca , nu va mai luati medicamentele , bolnavi psihic ce sinteti !

      • Cine ești și de ce vorbești asa cu alții?? Omul spune bre pentru ca nu știe ce virsta ai. Eu zic altceva:::ești prost.

  3. In 1981 lucram la Automecanica Moreni in padure, se lucra in trei schimburi, fabricam TAB-uri si ABI-uri(pe sasiu de ARO), se lucra la foc continuu.Exista in spatele fabricii rampa militara CFR unde se incarcau nonstop blindate, in special pentru URSS, tara care pe atunci era in razboi in Afganistan. Incontinuu!!! Astazi ce mai produce Automecanica? Aripi de bondar sau vaginuri de vipera?

  4. Dau cu parerea :Zmäuraș Piciorik Gurikutz
    Dar,ce mă ajuta .Din pct nici egal nu mi e asa ca ma misc ca economia Patriei

  5. Dna Marcu , art dvs despre covid , a disparut subit , pe cine ati deranjat de a venit asa repede cenzura ?

  6. Ce va mai bateti capul? Anexa nu trebuie sa mai produca nimic. Sa cumpere totul ; si aerul daca se poate.

  7. Lipsa de investiții și management defectuos asta e la Moreni, nu poți să sudezi cu aparat din 1980 aliaje din 2022, Tab- ul pe care l-am copiat de la ruși se vede azi in Ucraina cât de bun e, sunt mii distruse sau abandonate pe acolo, armata română are nevoie de un transportor modern care nu poate fi făcut la Moreni din păcate, la fel e și cu restul industriei romane de armament veche și fără viitor. E ca și cum ai fabrica Logan cu piese de Dacia 1300. Asta e, cei care au condus din 80 și până azi fabrica de la Moreni din diferite motive nu au făcut investiții și asta se vede acum, nu mai pot ține pasul.

    • Chiar ca esti un PiticRau! Lucrezi la Moreni de stii atatea? Sau turcii ori nemtii de aveau de gand sa produca la noi blindate usoare erau beti si nu stiau ca uzina nu are echipare? Si, inca ceva, vezi ca tabelul lui Mendeleev e tot ala. Poti suda titan in 2022 cu aceleasi aparate de sudura cu care sudai si acum 20 de ani. Daca ati fi cautat 35 de secunde pe net gaseati articole de genul astuia: „Firma trăieşte din sudura transportoarelor blindate Piranha 5. Lider sindical: „În ultimii ani am realizat numai reparaţii”. (articol de aprile a c.) Deci, nu mai mancati electrozi daca nu stiti la ce se folosesc!

    • Nu mai anonimule! Tara asta bogata a fost prabusita de si/sau cu ajutorul unora ca tine!

  8. Toată tara asta a fost făcută cu ,,rebuturi,, cum crezi tu. Chiar crezi ca suntem niște handicapați și nu facem nimic bun? Te înșeli amarnic

  9. Bucuroiu asta a incercat sa ii inlature pe USRisti, a reusit, a ramas cu marea coalitie PNL PSD si tot nemultumit a ramas. Aceste sindicate vitregite sunt la fel de complice la degradarea industriei de aparare. Atata timp cat indiferent de situatia financiara a companiei acest sindicat primeste lunar echivalentul a 5 salarii medii fara nici un fond legal, ce interes sa aiba..da din gura aiurea si nu il mai baga nimeni in seama. Faptul ca ati picat un audit serios si facut pe bune va arata exact nivelul unde va aflati. Atat puteti si sunteti prea mandri sa va aratati slabiciunile astfel incat sa le puteti remedia. Hai Constantine fa treaba cu marea speranta PNL PSD. In cadere libera fara sansa de redresare. Pacat ca mai exista totusi si oameni competenti in UAMoreni care nu se pot dezvolta din cauza manevrelor voastre politice.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger