AcasăEconomieChinezii vând în Europa mașini electrice la preț de dumping. Ce te...

Chinezii vând în Europa mașini electrice la preț de dumping. Ce te faci, doamna Ursula?

Comisia Europeană se teme de un război comercial cu Beijingul

Parisul face presiuni asupra președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pentru a anunța o nouă anchetă împotriva vehiculelor electrice chinezești în discursul său anual privind starea UE, în ciuda temerilor din întregul bloc că Beijingul ar putea riposta.

De luni de zile, guvernul francez și reprezentanții săi din industrie și din Comisia Europeană fac presiuni asupra executivului UE pentru a lansa o investigație antidumping împotriva producătorilor chinezi, relatează Politico.

Acest lucru ar putea deschide calea pentru ca Europa să impună taxe suplimentare asupra vehiculelor chinezești despre care consideră că sunt vândute la prețuri inechitabil de mici, pentru a zdrobi concurența europeană.

Doamna Ursula are o problemă majoră:  Germania, prima națiune producătoare de automobile din Europa, se opune oricăror măsuri punitive, având în vedere că marile sale companii sunt puternic expuse pe piața chineză și au mult de pierdut din orice război comercial.

Franța este un susținător de mult timp al unor măsuri europene de apărare comercială mai puternice, cu o politică industrială hard power.

Comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, care este francez, a avertizat în mod special cu privire la creșterea exporturilor chinezești de mașini electrice într-un discurs de săptămâna trecută.

Ideea a fost că UE înlocuiește dependența  de combustibilii fosili cu dependențe industriale și tehnologice chinezești.

Dar la Bruxelles și la Berlin există o iritare din ce în ce mai mare din cauza cererii franceze, deoarece politicienii, funcționarii publici și oficialii din industrie se tem de represaliile Chinei.

Trei diplomați ai UE, cărora li s-a acordat anonimatul deoarece nu au fost autorizați să vorbească în public, au declarat că “nimeni nu vrea un război comercial cu China”. Un război care ar “arunca în aer” producătorii germani de automobile.

În marja Salonului auto de la München din această lună, directorii și politicienii de rang înalt au afirmat clar că orice escaladare a tarifelor ar fi contraproductivă. Producătorii auto europeni au fabrici mari în China. O mare parte din mașinile electrice exportate din China sunt, de asemenea, mărci occidentale.

Autogol

„Nu vom vedea bariere semnificative din cauza dependenței dintre Germania și China, cu investiții de ambele părți”, a declarat Martin Benecke de la compania de consultanță S&P Global Mobility. „Dacă vor începe cu protecționismul, este un autogol”.

„Francezii nu au probleme atât de mari, deoarece nu sunt atât de activi în China, dar  producătorii auto germani vor face orice pentru a evita barierele comerciale”, a adăugat el.

Piața auto din Germania este mult mai expusă decât Franța la contraatacurile Beijingului, dar cei de la Renault și Stellantis se tem că un asalt total al constructorilor din China le va reduce cota de piață pe principalele piețe interne europene.

Mărcile cu sediul în China, cum ar fi BYD, Great Wall și MG, continuă să avanseze cu strategiile de lansare în Europa și, având acces la baterii mai ieftine la scară de producție masivă, sunt din ce în ce mai capabile să concureze la nivel de costuri cu operatorii tradiționali.

Nu doar Berlinul este reticent în ceea ce privește declanșarea unei dispute comerciale majore.

Majoritatea capitalelor UE, la fel ca o mare parte a Comisiei Europene, se ferește să declanșeze un conflict total cu Beijingul,  spre deosebire de abordarea mai conflictuală a Washingtonului.

Cel mai mare lobby auto european, ACEA, a cerut recent o „abordare echilibrată” față de amenințarea reprezentată de mașinile electrice chinezești, concentrându-se mai mult pe o „strategie industrială robustă” pentru a sprijini producătorii europeni.

Mai realiști, economiștii de la UBS au avertizat recent că, în cazul în care una dintre mărcile chinezești se angajează să producă local în interiorul UE – evitând astfel un tarif de import de 10 % – atunci ar fi „aproape imposibil” pentru un jucător local să concureze la nivel de preț.

Bruxelles poate să acționeze din proprie inițiativă și să lanseze o așa-numită investigație „din oficiu”, dar este puțin probabil să facă acest lucru dacă nu există un sprijin suficient din partea industriei auto și a tuturor țărilor UE, în special într-un caz atât de sensibil.

author avatar
Radu Jacotă Redactor