AcasăEconomieBig Data. Comerțul de 32 de trilioane de dolari, pe mâna inteligenței...

Big Data. Comerțul de 32 de trilioane de dolari, pe mâna inteligenței artificiale?

Tehnologia IA poate contribui la fluidizarea tranzacțiilor internaționale

Apariția unor instrumente de inteligență artificială precum ChatGPT ar putea revoluționa modul în care atât sectorul public, cât și cel privat utilizează datele pentru a descoperi riscurile și oportunitățile din sistemul comercial global de 32 de trilioane de dolari.

În timpul pandemiei, agențiile guvernamentale și industrii precum serviciile financiare și telecomunicațiile au accelerat adoptarea instrumentelor de învățare automată. Dar mulți dintre cei implicați în comerț au fost prinși în tranzacții analogice, încărcate cu hârtie, încercând să recupereze decalajul.

Acum, după trei ani de întreruperi istorice ale comerțului, modelele generative de inteligență artificială și de învățare a limbajului au apărut exact când guvernele și companiile au nevoie de ele pentru a gestiona mai bine liniile de aprovizionare întortocheate ale lumii.

„Pe un orizont de timp mai îndelungat, vom vedea analize predictive și previziuni foarte precise, bazate pe date integrate din fiecare etapă a lanțului de aprovizionare”, a declarat Julie Gerdeman, director executiv al firmei de evaluare a riscurilor lanțului de aprovizionare Everstream Analytics.

„Acest lucru va automatiza procesul de luare a deciziilor pentru a atenua expunerea la întreruperi, ceea ce va duce la lanțuri de aprovizionare complet rezistente, durabile și adaptate la riscuri.”

Instrumentele de inteligență artificială ajută multe organizații să simplifice analiza datelor comerciale în moduri care pot contribui la fluidizarea tranzacțiilor transfrontaliere – un motor al economiei mondiale.

Companiile private de date comerciale, cum ar fi ImportGenius, cu sediul în Scottsdale, Arizona, utilizează instrumente de învățare automată( de exemplu, Amazon SageMaker) pentru a recunoaște tiparele vamale și a scana documentele de reglementare.

Potrivit Bloomberg, Nestle SA aplică IA pentru a crește eficiența și a detecta problemele emergente în lanțurile sale valorice globale. Compania elvețiană de produse alimentare și băuturi utilizează software de învățare automată pentru a detecta problemele legate de calitatea produselor și pentru a se asigura că liniile de producție  se autoreglează și se autocontrolează.

Mercedes-Benz Group utilizează o platformă bazată pe inteligență artificială numită Omniverse, care  ajută producătorul auto german să își reconfigureze rapid fabricile pentru a menține liniile de producție în funcțiune în fața șocurilor externe de aprovizionare.

Ultima jumătate de deceniu de globalizare a constat în mare parte în reducerea obstacolelor în calea liberei circulații a bunurilor, serviciilor și investițiilor.

În faza următoare, o creștere constantă a barierelor, cum ar fi tarifele, sancțiunile și incertitudinile geopolitice, va pune la încercare chiar și cele mai experimentate echipe de logistică pentru a gestiona noile complexități.

Săptămâna trecută,  țările G 20 au prezentat noul Global Trade Helpdesk al Centrului pentru Comerț Internațional – un instrument alimentat de inteligența artificială care asociază datele comerciale cu algoritmi predictivi pentru a ajuta companiile și factorii de decizie politică să își perfecționeze strategiile de export.

Inteligența artifiială ar putea într-o zi să reducă timpul a încheia acorduri comerciale și pentru a calcula rapid și precis taxele vamale pentru mărfurile expediate. Dar există limitări ale tehnologiei, iar unele aspecte ale politicii comerciale internaționale pur și simplu nu pot fi reproduse de IA.

author avatar
Radu Jacotă Redactor