AcasăEconomieBanca Mondială cere privatizarea rețelelor feroviare

Banca Mondială cere privatizarea rețelelor feroviare

Banca Mondială, nemulțumită că România nu a privatizat încă toate companiile de stat

Într-un raport de diagnostic al sectorului privat din România, Banca Mondială cere Guvernului privatizarea rețelelor feroviare, pentru îmbunătățirea rețelelor de transport. Totodată, organizația solicită și crearea de parteneriate public-privat pentru construcția unor autostrăzi. În ce privește întreprinderile de stat, Banca Mondială consideră că acestea ar împiedica accesul pe piață al companiilor private.

Statul român nu reușește să investească în infrastructură, astfel că domeniul trebuie privatizat, consideră Banca Mondială. Aceasta arată că rolul major al întreprinderilor de stat în sectorul de infrastructură al țării (în special în domeniul transporturilor și al energiei) duce la investiții insuficiente și la excluderea sectorului privat.

În acest sens, Banca Mondială cere guvernului să introducă parteneriate private în domeniile transportului urban integrat, căilor ferate regionale și metropolitane, transportului în comun electrificat, autostrăzilor, precum și să concesioneze segmente ale rețelei feroviare.

”Infrastructura României nu reflectă nici statutul de membru al UE, nici nivelul general ridicat de dezvoltare al țării, țara ocupând ultimul loc în clasamentul privind calitatea infrastructurii generale. Investițiile publice s-au situat în medie la 4,2% din PIB între 2000 și 2020, peste media UE-27 de 3,2% din PIB, dar au fost foarte volatile. Folosirea de către guvern a tăierii investițiilor ca instrument pentru a atinge obiectivele de deficit bugetar a fost un factor important de volatilitate. Acoperirea insuficientă a rețelelor de infrastructură de transport împiedică competitivitatea și crearea de locuri de muncă. În anumite domenii de infrastructură (de exemplu, aviație și căile ferate), sectorul privat poate contribui la depășirea deficitelor de finanțare și la îmbunătățirea eficienței, inclusiv prin intermediul parteneriatelor de tip public-privat”, se arată în raportul Băncii Mondiale.

Companiile de stat, inamicul străinilor

Potrivit Băncii Mondiale, pentru consolidarea concurenței, trebuie luate măsuri pentru raționalizarea sau reducerea procedurilor administrative pentru intrarea pe piață a companiilor și pentru trecerea către neutralitatea concurențială pentru întreprinderile de stat. Un control mare al statului asupra economiei, condiții de concurență inegale între întreprinderile de stat și companiile private și bariere la intrarea pe piață împiedică concurența în România, consideră Banca Mondială (BM).

Organizația semnalează că indicele de reglementare a produselor pe piață (Product Market Regulation – PMR) din 2018 al OCDE – care surprinde controlul statului, barierele la intrarea pe piață și barierele în calea comerțului și a investițiilor – arată că în România controlul statului asupra economiei este mai mare decât în majoritatea țărilor OCDE.

”Bariere la intrare care ar putea fi eliminate pentru a stimula concurența și creșterea PIB- ului includ, printre altele proceduri administrative împovărătoare, cerințe inutile de intrare în domeniul serviciilor de transport rutier de marfă și al serviciilor profesionale, onorarii minime și maxime pentru serviciile juridice, precum și orientări recomandate privind onorariile pentru serviciile de inginerie și arhitectură. În plus, întreprinderile de stat se bucură de privilegii semnificative în materie de reglementare, inclusiv excepții de la cerințele legale privind guvernanța corporativă, lipsa unor norme care să impună separarea funcțiilor comerciale și necomerciale și lipsa unor cerințe ca investițiile întreprinderilor de stat”, se mai precizează în raportul BM.

Corupție și instabilitate politică

Deși companiile străine din România înregistrează profituri uriașe, optimizate fiscal, bineînțeles, Banca Mondială concluzionează că lipsa de predictibilitate a mediului de afaceri și deficiențele de guvernanță reprezintă o provocare semnificativă pentru dezvoltarea sectorului privat din România. Astfel, ineficiența administrației fiscale, corupția percepută și instabilitatea politică sunt constrângeri majore pentru mediul de afaceri.

”Deși România a înregistrat progrese în îmbunătățirea mediului de afaceri, multe sarcini (de exemplu, obținerea de autorizații de construcție și conectarea la rețeaua electrică, soluționarea cazurilor de insolvență, protejarea investitorilor minoritari și aplicarea contractelor) rămân oneroase pentru companii. România se remarcă și printr-o reglementare restrictivă pentru serviciile profesionale și de transport (inclusiv companii aeriene)”, se specifică în raportul Băncii Mondiale.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
1.809 afisari

11 COMENTARII

  1. Din categoria „ce mai avem de vadut in tara asta”.
    Sa privatizezi calea ferata , CFR, Tarom, aeroporturi, etc.
    Pai, cum mai au controlul transporturilor daca Rusia sau alta tara din Orient cumpara prin interpusi?
    Azi un proprietar, maine vinde la altul si la altul din paradisuri fiscale…

  2. căile ferate ale unei țări sînt de interes strategic și nu au ce căuta în mîini private!
    (de ce credeți că are rusu’ ecartament diferit?)

  3. Privatizarea (vanzarea pe 0,5 lei) a unor cai ferate obiectiv strategic, construite cu sange si lacrimi de catre poporul roman pe vremea comunistilor este o crima impotriva acestui popor. Sunt curios cam cati METRI de cale ferata au facut marii capitalisti de dupa 1989.

  4. Nu ne învățăm minte deloc. Nu ne ajunge cu rezultatele marilor privatizări „strategice”, precum distribuția de energie și gaze, băncile comerciale, sau a marilor unități industriale, precum rafinăriile, cele de construcții, combinate chimice, mari uzine constructoare de mașini, o listă lungă ca o zi de post negru, din care s-a ales praf și pulbere, ca acum să purcedem la desăvârșirea distrugerii a tot ce mai are România. Că va fi o „eficientizare ”, va fi, dar nu pentru români și România, ci pentru hrăpărețele multinaționale. Am privatizat distribuția de energie electrică, sau gaze , urmarea fiind că plătim unul cel mai ridicat preț din UE, în condițiile în care nu s-a investi aproape nimic în domeniu, dar se încasează bani căcălău.

  5. CINE I-A INDREPTATIT PE CEI DE LA BANCA MONDIALA SA „CEARA ROMANIEI ” SA PRIVATIZEZE SI CALEA FERATA SI….????????????????.
    UE CERE !,UE COMANDA !!,UE NE EXECUTA SILIT !!. Banca Mondiala ,FMI NE CER !! ,NE IMPUN !!,AMERICANII CA PUTERE DE OCUPATIE NE JEFUIESC IMPUNAND ACHIZITII DIN AMERICA DE FIARE VECHI !,CE-AM AJUNS ??, SLUGA LA N+ STAPANI CARE MAI DE CARE MAI FLAMAND ,MAI LACOM MAI NESIMTIT !.
    ROMANIA SUVERANA !!!,ROMANIA STAT LIBER !!!,ROMANIA STAT SAU COLONIE ??.
    CU UN COVRIGAR PRIMMINISTRU ,CU UN POPANDAU PRESEDINTE NICI CA PUTEM AVEA PRETENTII.
    MAI NOU LIBER LA FORTE DE INTERVENTIE SA FACA VARZA ROMANIA !.

    • corect bravo, deci nu e nicun motiv sa existi. hai s-o desfiintam dc tot nu e suverana. vrei? uite te punem pe tine sef la tine in tara numa sa nu vii peste noi astia din tara astalalata. si fii antena dar nu latrina, TOATE TAXELE RAMAN LA TINE IN REGIUNE! Eh, ce zici, te bagi? Da fii sincer!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger