AcasăEconomieAdio, mașini electrice. UE nu mai are materii prime

Adio, mașini electrice. UE nu mai are materii prime

Exaltarea Comisiei Europene în ce privește înlocuirea tuturor mașinilor clasice cu mașini electrice s-a cam estompat. Pe lângă criza mondială de materii prime indispensabile pentru fabricarea bateriilor, conflictele și mișcările de eliberare de sub neocolonialismul european, britanic și american au dat peste cap toate socotelile green-deal-iștilor. Acum se încearcă amânarea interzicerii mașinilor clasice, dar, în ritmul politicii externe dezastruoase a UE, probleme mari vor fi și la aprovizionarea cu petrol și gaze.

Amenințarea BRICS, convulsiile de pe continentul african și prăbușirea economică ireversibilă a marilor economii din Uniunea Europeană spulberă toate planurile Green-Deal, chiar dacă Ursula von der Leyen continuă să-și recite poezia. Poziționarea aproape ostilă față de China, principalul furnizor de materii prime pentru obiectivul decarbonizării, nu ajută nici ea la ieșirea din colapsul iminent. Primul obiectiv care va sucomba în viitorul apropiat este renunțarea la mașinile clasice și înlocuirea lor cu mașini electrice. Deja termenul a fost împins dincolo de 2035 spre o dată incertă. Stoparea producției de automobile în UE, care era motorul întregii economii a continentului, echivalează cu o închidere a economiei. Pentru că producția de mașini electrice în UE este doar o iluzie, atâta timp cât Uniunea Europeană nu deține materiile prime necesare. Din analiza surselor de aprovizionare ale UE cu materii prime pentru baterii reiese că doar un procent infim poate fi asigurat din statele Uniunii Europene. Astfel, cobaltul vine în principal din Congo – 68%, din Finlanda – 14% și din Franța – 5%. Litiu este importat din Australia – 87% și doar 13% este produs în Portugalia. Manganul provine din Africa de Sud- 41%, Gabon – 39% și Brazilia -8%, iar nichelul din Finlanda – 38%, din Canada – 24% și din Grecia – 19%. Probleme sunt și cu grafitul natural, care este achiziționat din China – 40%, din Brazilia – 13%, din Mozambic – 12% și din Norvegia – 8%.

Previziunea s-a îndeplinit mai repede

Într-un raport publicat în a doua jumătate a lunii iunie din acest an, Curtea de Conturi Europeană atrăgea atenția că mai multe dintre principalele țări furnizoare ale UE sunt țări în curs de dezvoltare, asociate cu indicatori de guvernanță scăzuți, ceea ce dă naștere astfel la preocupări cu privire la condițiile sociale și de mediu în care sunt extrase aceste materii prime. Totodată, pentru alte țări, există riscuri geopolitice care pot duce la restricții comerciale cu impact asupra sustenabilității și a previzibilității aprovizionării. Iată că previziunile s-au îndeplinit mult mai repede decât se aștepta. Statele de pe întreg continentul african sunt cuprinse ori de revolte populare împotriva conducătorilor care mențin neocolonialismul ori bat puternic la ușa BRICS și trec, masiv, de partea Rusiei, punând UE într-o postură imposibilă, având în vedere dependența de materiile prime din Africa. Potrivit unui studiu al situației materiilor prime critice pentru UE, dependența de China este de 100% în cazul a 10 materii prime critice și de peste 50% în cazul a 19 materii prime critice. De asemenea, pe grupuri de materii prime critice, dependența de Africa de Sud este de 75% și dependența de Rusia este de 40%. Pe lista statelor de care UE este dependentă de materii prime rare se mai află Turcia, Guineea, Brazilia, Congo, Qatar, Chile, Mexico, Maroc, Kazakhstan, SUA, Iran și Gabon.

Cine n-are să nu-și dorească

Dacă în UE achizițiile de mașini electrice sunt la un nivel acceptabil, în România, conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, numărul total de vehicule electrice este de doar 33.000. Problemele legate de autonomia bateriilor, de timpul îndelungat necesar pentru încărcare, de incendiile din senin care se produc la aceste autovehicule și de transformarea mașinilor în consumabile, dat fiind costul exagerat al înlocuirii bateriei, fac ca apetitul românilor pentru a le cumpăra să fie foarte scăzut. Iar la vremurile care se anunță, cu criza de materii prime pentru fabricarea bateriilor, nu ne rămâne decât să spunem că cine nu are așa ceva să nu-și dorească.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
34.368 afisari

42 COMENTARII

  1. toate statele lumii sunt compromise de catre multinationale care pun monopol pe resurse si energie;solutia este PARTIDUL UNIC(monarhie constitutionala)

    • Ești deștept.
      Aia însemna Suveran și Suveranitate.
      Dar ce sa bage la cap aia cu Nga, Nga…
      Era disperat Ilici sa nu vina Regele, ca cine știe ce Tara se ridica aici.
      Faceam ceva și pe Elveția de la distanta.👍🤗🤗🤗
      Dar încă era tare Gorbi, șeful lui de la… KGB.
      ȘI UITE ASA FACIRA UNII PRAF TOTUL ȘI AVETI IMENSE CHIAR ȘI DIN TĂIEREA INDUSTRIEI.
      Așteptăm acuma Dictatorul Patriot din nou, ca ceva normal nu era voie…
      Trăiască Prostia Națională. 👍🥶🥶🥶🥵🥵🥵

      • Cand o sa cresti mare, si o sa mai citesti istoriea sectiunea ” contemporana” poate o sa constati ca monarhiile constitutionale europene,” fara sclavi africani”, vor deveni din regate, mici republici.
        Vezi tu, din tari cu regim totalitar la democratie se mai poate, exemplu Romania! Dar din mari regate vezi Marea Britanie, fostele state de colonialisti, Spania, Franta, Italia, Austria … le este cam greu fara „slugi”.
        Cand acolo o sa apara doamna „foame” cururile monarhilor, vor țațaii!
        Personal înca nu le plang de mila, dar in se apropie ceasul, Africa fierbe!

    • Folclor! Societatea umană este în schimbare. Vechea organizare nu mai este viabilă. Stabilitatea nu va apărea prea repede, sau suntem condamnați ca și specie.

  2. UE este o slabaciune de uniune condusa de niste degenerati… conducatorii UE sunt sinucigasi care nu am au simtul realitatii si al bunului simt… niste nesimtiti ordinari… in functiile de conducere sunt promovati doar slabaciuni in locul oamenilor capabili

  3. Alex, stai linistit la locul tău, trotinetele raman deocamdată. Si cine isi permite auto electric pt ca a facut banii cu mintea si munca lui NU SI L CUMPĂRĂ. Pt ca a face bani in cacapitalismul informational înseamnă sa ANTICIPEZI.Mai pe scurt, pt ca sunt DESTEPTI.

  4. Alex hastag sau BMW ist hai sa iti explic.
    Alegerea e o iluzie. Alegi dintr o grila presetata su adaptată mereu.
    Auto electrice sunt mai scumpe , mai putin fiabile, mai greu reciclabile si mai…poluante ( productia bateriilor).E P.R.

    Fac ceva pe F@n courier electric, va trebui sa platesc mai mult livrarea daca astia o tin langa cu electrica.Sau sa nu mai apelez la serciciile lor. Cine știe ce fonduri acceseaza si ei. Si intorc cumva, logic.
    Rusii sunt mai globalusti decat occidentalii .Au bagat deja rubla digitală. Dar , in reZt imi place de ei, au oo. Si creier.
    În opinia mea, tu poți să o lași pe asta cu (in)cultura.
    2. Cine este la sefia m UE este formal.Deciziile se iau in spate. Si se schimbă sau nu.
    3.Euroscepticii vor ajunge sau nu doar la ciolanul national că de aceea sunt eurosceptici.Da, cred ca vor cere desfiintarea smUE.Vezi Farange si Brexit.Cum au iesit din Parlamentul babilonic imbracati in kilturi si cantand din cimp..oaie.
    4.Or fi fiind pensii speciale si pe la alții dar nu așa disproportionate. Pare fara sens sa primesti mai mult cand stai decat atunci cand muncesti.Si/sau maiult decat ai contribuit.Singura explicatie logica e ca si contribuit si continui sa contribui/ muncesti ALTFEL.Adica esti agent acoperit.
    Sosoaca e cu capul.

  5. Vreți bombelectrice? Luați-va gândul . Aceste mașini sunt doar o bulă, fraierii își iau… țeapă…

  6. UE MUE a incaput pe mana unor neterminati care au acceptat ideile Gretei Trotinetei. Daca te uiti pe o harta a lumii observi imediat cat de insignifianta este Europa in comparatie cu restul lumii. Din toata lumea numai Europa vrea green deal, ca sefii Europei sunt batuti in cap. Asa ca aveti dracului grija pe cine trimiteti la UE MUE anul viitor. Poate s-or gasi niste oameni mai cu scaun la cap, sa o lase mai moale cu limitarile de CO2. Nu zic sa le oprim dar nici sa facem din asta un scop in viata.

  7. MAREA INDUSTRIE SE BAZEAZA PE RESURSE>>>SI CEI CARE AU PESTE 80% DIN RESURSE SUNT GRUPUL BRICS…DE ASTA SE SI BAT INTRE EI PESTE TOT
    LITIUL(PENTRU BATERII) E O RESURSA LIMITATA SI NU AJUNGE PTR ATATEA MASINI ELECTRICE//TOT HIDROGENUL RAMANE VARIANTA CASTIGATOARE

  8. …foaie verde de pe lacu’,Doamne,v’a lovit copacu’…!!
    eh,uite ca se poate,niet zaiaț,mâ pagadim…!!
    de aia cand Romania a intrat in UE,a ramas sexy…are ochelari virtuali 3D dar a uitat sa și’i scoată.
    Masinile polueza foarte putin față de cat polueaza oamenii cu gunoiul menajer.
    procesul fabricarii unor atfel de baterii,e mai poluant decat ati putea crede,s’atunci?…
    Petrol,gaze si alte materii au Rusia si ceilalti membri BRICS…iar noi o sa iesim din UE pe furiș ca niste caini,asa cum am intrat.

  9. Scuza-ma dar esti sarac lipit daca iti cumperi o Tesla sau chiar boschetar cu Spring la ce preturi au … Vezi ca o masina decenta oricare ar fi ea „fosila” este mai scumpa ca una electrica. Si da vreau sa poliez si sa stau 5 minute la alimentare . Peste 20 ani cu electrica o sa ti se ceara taxa de reciclare baterie cumva o ca taxa de prima inmatriculare.
    O sa ti se spuna ca este poluanta cea ce acum nu este poluanta.
    Numai handicapati pe lumea asta . 33.000 de masini electrice in Romania fata de parcul de milioane de fosile.

  10. UE e moarta dar nu stie 😡
    PUTIN si rusia e salvarea ue ca le place sau nu homosexualilor si drogatilor de la bruxel

  11. Masina electric e o bataie de joc. TU merge pe jos Si doar elita ramana cu masini Si elicoptere. Toto trebuie spanzurat fara Mila.

  12. Propulsia electrica va prinde piata doar daca concureaza actuala propulsie otto si diesell, cel putin din punct de vedere al autonomiei de deplasare si al timpului necesar reincarcarii acumulatorilor ! Graba cu care unii constructori se indreapta catre propulsia electrica ,abandonind propulsia clasica, se datoreaza incapacitatii tehnice a acestor constructori de a aduce la normalitate actualele motoare otto si diesell ,care si in prezent ,la nivel mondial 2023 sunt fabricate avind la baza aceleasi principii constructive vechi de peste un secol , respectiv ; Raportul de comprimare constant . Analizind fenomenele fizico – mecanice rezultate implementind acest principiu vechi de peste un secol, am conststat ;
    1- Actualele motoare otto si diesell,la nivel mondial 2023, NU pot indeplini conditiile ; economice,rentabile,ecologice – calitativ si cantitativ . ( NU intru in amanunte.) . 2 – Actualele motoare otto si diesell,la nivel mondial 2023, NU sunt ,si nici NU pot fi controlate electronic, direct – fundamental . Actualele motoare la nivel mondial 2023, au controlat electronic sistemele componente, respectiv; sist.de alientare si sist. de aprindere in cazul motoarelor pe benzina (otto) . Fundamental este necesar controlul electronic direct asupra presiunii de comprimare din interiorul cilindrilor,pentru ca, din presiunea de commprimare rezulta ; a) Plaja turatiei de exploatare, b) Puterea dezvoltata , c) Consumul de combustibil , d) Procentul de ardere – calitativ si cantitativ.
    3 – Actualele motoare otto si diesell ,la nivel mondial 2023, NU indeplinesc conditia de ADAPTARE la trafic, respectiv ; traficul urban si traficul de autostrada ,poluind mediul si consumind excesiv combustibil . Pentru a indeplini aceasta conditie, unii constructori, au amplasat cite doua motoare pe acelasi vehicul, unul mai mic si mai economic ,pentru deplasari urbane ,si unul mai mare si mai puternic pentru autostrada . Aceasta conditie mai poate fi indeplinita implementind ”Raportul de comprimare variabil” cu doua trepte volumetrice ,astfel ; Prima treapta volumetrica,reprezinta ~35%, destinata traficului urban,viteza de deplasare de pina la 60km./ora, 1500rot./min.. Aceasta treapta volumetrica are caracter functional permanent dupa pornire,favorizind pozitiv si pornirea fara probleme in conditii de iarana . Depasind 60km./ora, 1500 rot./min., in traficul de autostrada,este activata ”progresiv” si treapta a doua volumetrica,care reprezinta ~65%,formind la solicitare maxima,un intreg 100%cu prima treapta volumetrica . Activarea – Dezactivarea treptei a doua volumetrica ,”partial s-au total”,conditionata de solicitare si conditiile din trafic, supravegheat,controlat si executat electric s-au electronic . Prin implentarea acestui proiect pe orice motor otto di diesell ,se obtin rezultate fara concurenta la nivel mondial,din punct de vedere;economic,rentabil,ecologic – calitativ si cantitativ . Prin cele doua trepte volumetrice se ineplineste in premiera mondial conditia de ”ADAPTARE” la trafic ,respectiv; traficul urban si traficul de autostrada . Realizat prototip la nivel functional pe Dacia – 1300 . Acesta indeplinind conditiile pentru care a fost ; conceput,proiectat si realizat , am in lucru al doilea prototip ,la nivel ; exploatare,incercari fizico – mecanice ,stabilire caracterisitici . Implementind acest proiect pe orice motor otto si diesell, lasam timp de cercetare si studiuu pentru propulsia electrica pe termen lung. Amanunte si relatii pe pagina mea de facebook. Multumesc !

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger