AcasăEconomieACR dă de pământ cu MAI. Ministerul favorizează companiile de asigurări

ACR dă de pământ cu MAI. Ministerul favorizează companiile de asigurări

Cătălin Predoiu, atacat din toate părțile. Proiectul emis de MAI măcelărește Codul Rutier

Conducerea Automobil Clubul Român (ACR), asociația automobiliștilor din România, a criticat extrem de dur proiectul de ordonanță privind siguranța rutieră emis de MAI, arătând că acesta avantajează firmele de asigurări, în detrimentul celor 8 milioane de șoferi din țara noastră. ACR arată că măsurile propuse sunt ilegale și aduc atingere libertăților și drepturilor șoferilor, atâta timp cât conduc la punerea în stare de neutilizare a unei proprietăți private.

ACR a trimis un memoriu către premierul Marcel Ciolacu și ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, în care a cerut oprirea unei acțiuni de masacrare a Codului Rutier de către MAI. Asociația a arătat că, de la apariția sa, OUG 195/2002  a ajuns să fie modificată de peste 500 de ori, astfel că nu mai seamănă sub nicio formă cu documentul original.

”Noi am cerut o Lege a Circulației Rutiere în România, pentru că Ordonanța Codului Rutier a suferit numai anul acesta vreo 70 de modificări. În Parlament sunt și specialiști, sunt dezbateri pe un proiect de lege, pe când MAI nu s-a consultat cu nimeni. Nu știu de ce era o urgență pentru MAI și Guvern să se asigure că firmele de asigurări încasează mai mulți bani, când problemele urgente sunt cele legate de infrastructură”, ne-a declarat dr.ing. Alin Drosu, director adjunct al ACR.

Potrivit documentului trimis premierului și șefului MAI, suspendarea de drept a înmatriculării din cauza lipsei asigurării obligatorii de răspundere civilă auto (RCA) este o măsură care nu contribuie deloc la ”desfășurarea fluentă și în siguranță a circulației” sau la ”protejarea vieții, integrității și sănătății persoanelor care participă la traficul rutier sau se află în apropierea acestuia”, deziderate pe care inițiatorul le amintește drept scopuri fundamentale ale legislației rutiere. ”Această măsură va aduce atingere libertăților și drepturilor automobiliștilor și va conduce la punerea în stare de neutilizare a unei proprietăți private (autovehiculul), măsură cu caracter ilegal. Prin adoptarea unei astfel de măsuri, vor fi favorizate companiile de asigurări care își vor majora cifrele de vânzări, și nu cetățenii României care vor fi pasibili de dosare penale”, susține ACR.

BAAR ia locul ASF

Potrivit proiectului de act normativ al MAI, înregistrarea suspendării înmatriculării, precum și încetarea acesteia se realizează pe baza datelor referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, comunicate Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România, în condiții stabilite prin protocol.

În acest context, ACR a cerut MAI să explice cetățenilor, în detaliu, care este motivul pentru care dorește abrogarea OUG 189/2005 și, prin urmare, înlăturarea din legislație a Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară și înlocuirea rolului acesteia cu cel al Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR). ”Având în vedere discuțiile din spațiul public referitoare la efectele anticonstituționale ale diverselor protocoale, o colaborare cu BAAR pentru comunicarea datelor referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie trebuie să fie stipulată prin legi organice, rezultate ca urmare a unor dezbateri serioase în Parlamentul României, și nu aprobate prin ordonanță de urgență. De altfel, solicităm Ministerului Afacerilor Interne să demonstreze public caracterul de urgență în ceea ce privește încheierea unui protocol cu BAAR”, se precizează în memoriul ACR.

Abuzuri la evaluarea psihologică

Introducerea evaluării psihologice a șoferilor în proiectul de ordonanță al MAI, fără date și informații concrete, este considerată abuzivă de către ACR. Astfel, alineatul modificat de MAI ar trebui să prezinte lista aptitudinilor fizice și mentale sau descrierea capacităților psihologice necesare a fi evaluate. ”Fără o descriere clară, concisă și punctuală, certificarea aptitudinilor mentale poate însemna certificarea unor aptitudini mentale de bază, precum memoria, atenția, învățarea, amintirea sau vorbirea. Pe de altă parte, proiectul de act normativ introduce prevederea că orice medic, indiferent de specializarea, pregătirea și experiența sa, poate constata dacă o persoană prezintă simptome ce pot afecta capacitățile psihologice necesare pentru conducerea autovehiculelor”, se mai arată în documentul ACR.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.