AcasăSPORTBani, Influenta si Putere. Cand ziarele dau ora exacta in sport!

Bani, Influenta si Putere. Cand ziarele dau ora exacta in sport!

Presa este a patra putere in stat. Si prima in sport, ar spune unii. Adevarat, daca ne raportam la influenta pe care o au ziarele (dar mai ales televiziunile). Ele te ridica pe culmile gloriei si tot hartia te doboara.

In sport, forta presei scrise nu poate fi masurata. Ea se simte, este parte a vietii cotidiene, cluburile depind de fiecare articol rezervat lor, iar dezvaluirile sunt, uneori, mai asteptate chiar decat ziua de salariu.

Sa luam, de exemplu, cazul Olimpiadei de la Beijing, din 2008. La presiunea Asociatiei Editorilor din SUA (portavocea a fost canalul tv NBC, care a oferit si o finantare de cateva milioane de dolari!), Comitetul International Olimpic a acceptat sa mute finalele la inot la ora 8 dimineata (ora Beijingului) doar pentru ca americanii sa-l poata vedea, in prime-time (!), pe Michael Phelps castigand aurul olimpic.

Familia Della Valle, patroni la Fiorentina si actionari la „Marca” si „El Mundo”

Cel mai influent si puternic ziar de sport din lume este, de departe, Marca. Un gigant care zilnic scoate pe tarabe 2,5 milioane de exemplare, iar pe Internet este primul cotidian de sport la nivelul traficului (locul 34 in lume, la presa generalista). Desi un ziar spaniol, Marca este controlat de marile familii din Italia. Andrea Della Valle (proprietarul Fiorentinei, echipa la care joaca Ciprian Tatarusanu) detine 5,499% din actiunile societatii Unidad Editorial (editorul Marca), parte a colosului „RCS Media Grup”. Forta ziarului Marca este data si de statia Radio Marca (emite 24/7) si de canalul Marca Tv!

Din acelasi grup face parte si Gazzetta dello Sport. Este in Top 3 ziare de sport din lume, iar influenta pe care o exercita in special asupra cluburilor AC Milan si Inter este uriasa. Tot din Italia vine si „Tuttosport”, un cotidian apropiat mai degraba de Juventus Torino.

Trofeul „Kicker”, cel mai ravnit din 1.Bundesliga

Kickersport Magazine da ora exacta in presa sportiva din Germania. Membru fondator al „European Sports Magazines”, Kicker decerneaza anual trofeul celui mai bun marcator din 1.Bundesliga, un premiu ravnit de toti atacantii.

In Portugalia avem „A Bola”, ziar de sport cu actionariat din domeniul bancilor. Novo Banco si Barclays Bank, ultimii fiind si sponsorii campionatului Angliei de fotbal.  De aici si denumirea Barclays Premier League.

„Ballon d’Or”, manjit de Blatter si FIFA

Cand vine vorba de trofee individuale, nimic nu conteaza in fotbal ca Balonul de Aur. Idee a revistei France Football, care anual premiaza cel mai valoros jucator, in functie de performante si voturile fanilor. Din 2010 incoace, povestea France Football a ajuns sa fie scrisa de mana lui Sepp Blatter, care a stiut cum sa introduca FIFA in aceasta ecuatie. De atunci, insemnatatea si forta Balonului de Aur au scazut considerabil, caci FIFA a avut grija ca totul sa fie o afacere in doi, Lionel Messi – Cristiano Ronaldo.

Anglia nu are un ziar de sport!

Pare imposibil de crezut, dar in Anglia nu exista ziare de sport puternice. League Express apare lunea si trateaza numai subiecte ce tin de rugby (rezultate, clasamente, analize, informatii etc), iar Wisden se ocupa de cricket.

In schimb, despre fotbal, englezul afla tot ce vrea din The Sun, Mirror, Daily Express ori The Telegraph. Utima pagina a marilor cotidiane este rezervata sportului, o alegere a editorului care arata cat de mare este influenta/ importanta sportului in redactie.

Rivalitatea L’Auto – Le Velo a dat nastere fenomenului Turul Frantei

La inceput de secol 20, aristocratia franceza se delecta cu rivalitatea dintre L’Auto si Le Velo, doua ziare de sport. Ca sa faca fata concurentei, conducerea editoriala a publicatiei L’Auto (bunicul actualului L’Equipe!) a decis sa inventeze o cursa pentru biciclisti. In Franta, astfel de intreceri reprezentau o metoda excelenta de promovare si mai ales vanzare a ziarelor. Problema era ca nimeni nu se mai gandise pana atunci sa organizeze o cursa pe distanta mare. Si asa a aparut ideea de Turul Frantei la ciclism (1903).

In numai un an, tirajul L’Auto a crescut de sase ori (!), iar concurentul Le Velo a trebuit sa se retraga din afacere. Primul Tur al Frantei a inceput in fata cafenelei Reveil-Matin, din satul Montgeron. Iata ce scria L’Auto: „Barbatii isi flutura palariile, iar femeile umbrelele (…) Cine oare va castiga marele premiu, intrand astfel in panteonul unde numai zeii au ajuns?”.

Conflictul de interese. Afacerea Rupert Murdoch – Manchester Unit

Magnat al presei, australianul Rupert Murdoch aproape ca nu mai are voie de nicio prezentare. Proprietar al trustului media News Corp., Murdoch a incercat sa alature presa cu sportul. La inceputul anilor 2000, si-a propus sa cumpere clubul Manchester United, insa oferta sa de un miliard de lire sterline a fost respinsa. Pe de o parte, la momentul respectiv, legea nu permitea strainilor sa detina mai mult de 9,9% din actiunile unei echipe de fotbal. Insa adevaratul motiv pentru care United n-a ajuns in portofoliul lui Murdoch l-a reprezentat teama Londrei ca mogulul media va avea o putere de necontrolat. Cu grupul Sky intr-o mana si tinand pe Manchester in cealalta, Rupert Murdoch putea depasi orice bariere!

author avatar
Laurentiu Teodorescu
218 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger