AcasăSOCIALÎncepe decarbonizarea orașelor. Se introduc taxe pentru accesul autoturismelor

Începe decarbonizarea orașelor. Se introduc taxe pentru accesul autoturismelor

Românii, forțați să se întoarcă la mersul pe jos, în numele decarbonizării

Pe lângă taxa de poluare mascată, introdusă prin intermediul rovinietei, românii vor fi obligați, în numele decarbonizării, să achite taxe pentru a putea circula în interiorul orașelor. Astfel, potrivit Legii privind mobilitatea urbană, publicată în Monitorul Oficial, autoritățile locale vor fi obligate să instituie așa-zisele zone cu nivel scăzut de emisie, care pot cuprinde orice zonă cu nivel de trafic ridicat și pentru care accesul cu autovehicule proprii va fi ori interzis, ori pe bani.

Comisia Europeană a găsit modalitatea de a-i determina pe români să renunțe la mașinile cu norma de poluare sub Euro 6 sau chiar 7, care se va introduce cât de curând. Astfel, țara noastră a fost forțată să adopte directivele europene, atât în ce privește achitarea unei taxe de poluare prin intermediul rovinietei, cât și o taxă de poluare pentru a putea circula în propriile localități. Ultima este și cea mai recentă, care apare în legea privind mobilitatea urbană durabilă, și care înseamnă, de fapt, o anihilare a autonomiei deplasărilor, prin interdicția de a circula cu autoturismele personale. Potrivit acestei legi, care transpune o directivă europeană, prioritate în circulație vor avea mersul pe jos, bicicletele și transportul în comun.

”Scopul legii este de a stabili condițiile necesare pentru un sistem de mobilitate durabil, echitabil, eficient și incluziv pentru realizarea unor condiții mai bune de mobilitate în zonele urbane și rurale, reducerea gazelor cu efect de seră din transporturi și pentru creșterea siguranței rutiere în zonele urbane, utilizând soluții verzi și digitale”, se precizează în actul normativ. Cea mai importantă prevedere din lege este instituirea zonelor cu emisii scăzute în toate orașele și zonele metropolitane, care, practic, poate însemna și întreaga localitate, dacă așa stabilesc autoritățile locale.

”În vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier și a îmbunătățirii calității aerului și sănătății populației se stabilesc zone cu nivel scăzut de emisie (ZNSE). Prin ZNSE se înțelege zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătățirii calității aerului”, se arată în lege.

În doi ani, totul se schimbă

Zonele cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) se vor stabili de către autoritățile administrației publice locale și se vor aproba prin hotărâri ale consiliilor locale, hotărâre a Consiliului General al Municipiului București, respectiv prin hotărâri ale consiliilor județene, după caz. În termen de doi ani de la publicarea acestei legi, adică în iunie 2025, toate autoritățile locale trebuie să stabilească și să aprobe aceste zone, care se marchează cu indicatoare și vor avea reguli și tarifele de acces al vehiculelor în interiorul acestora. Potrivit legii, ZNSE pot fi de două tipuri: ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE, și ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, de exemplu bariere de acces, dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone prin intermediul poliției locale. Totodată, autoritățile administrației publice locale sunt obligate să evidențieze ZNSE în planurile de mobilitate urbană durabilă și/sau în planurile de urbanism.

Unde se duc banii din taxe

Tarifele de acces în aceste zone se constituie venituri la bugetul local al autorităților administrației publice locale care au instituit respectivele ZNSE.  Sumele anuale constituite venituri la bugetul local al autorităților administrației publice locale ca urmare a veniturilor obținute în urma aplicării ZNSE se raportează la autoritatea centrală pentru protecția mediului, până la data de 31 martie a anului următor, pentru anul precedent. Autoritățile administrației publice locale au obligația să aloce în fiecare an fonduri pentru investiții în proiecte pentru protecția mediului, în special pentru îmbunătățirea calității aerului, în sumă totală de cel puțin 75% din totalul veniturilor obținute în anul precedent din aplicarea tarifelor de acces. De asemenea, în interiorul perimetrului ZNSE va fi permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puțin una dintre următoarele condiții: respectă standardele de emisii ale zonei, achită tariful aferent zonei sau beneficiază de reducere de până la 100% de la plata taxei, cum este cazul transportului public și al vehiculelor Poliției, Pompierilor și Ambulanței.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
11.687 afisari

84 COMENTARII

  1. Mai duceti-va dracu cu zonele astea ! Abia asteptati norma asta ! Bani, bani , bani, atit aveti in cap ! Sa va dea Dumnezeu dupa faptele vpoastre!

    • Sub Euro 6 nu ai ce cauta in oras. Sub euro 5 nu ai ce cauta pe sosea. Masinile duse la REMAT si dezmembrate daca nu au minim EURO 5.

      • In sfarsit se scot rablele sub euro 6. Asta inseamna 70% dintre masini. Perfect. Multumesc Ciuca.

        • Daca tu ai masina noua nu inseamna ca toti isi permit asta. (vorbesc de cei care mai muncesc cinstit in tara asta)

          • Dar nici groapa de rable a Europei nu prea e OK sa fim, nu? Si romanu-i cu stea in frunte. Prefera sa-si ia BMW de 200.000 KM, Euro 4, decat Golan nou.

      • Sa inceapa decarbonizarea in orasele alea mari industrializate din Germania, Italia, Franta cu furnale imense, cu mult fum produs din arderea ……carbunelui !
        Apoi sa vina cu norme in Europa de est.

      • euro 6 polueaza mai mult / mai periculos decat non euro mai ales la diesel. ptr a reduce oxidul de azot trebuie sa recirculi gazele de evacuare, asta da fum, ca sa nu scoti fum trebuie sa il captezi intr-un filtru de particule, filtru care se umple la un moment dat si pe care trebuie sa il purjezi si asta se face prin ardere intensa care transforma particulele (cenusa) in microparticule si de aici incep problemele : microparticulele nu dispar in neant ci se duc in aer dar pentru ca sunt micro nu mai pot fi oprite de vegetatie, parul din nas sau mucusul nazal si se duc direct in plaman. solutia corecta era sa lase emisiile de NOx si sa planteze masiv copaci si verdeata in orase care se hranesc exact cu azot. Intre timp barajul de la herson care alimenta cu apa pentru racire reactorul de la zaporojie a fost spart. Pregatiti-va de cernobal 2.0!

        • Asa e la diesel. Pai sa le scoata pe alea, dupa ce zeci de ani le-au subventionat in detrimentul benzinei. dar nici astea nu mai sunt bune ca tre electrice, ale caror baterii, pentru a fi produse si apoi casate la expirarea duratei de exploatare, polueaza mult mai mult decat orice motor termic.

        • Foarte bine punctat….dacă toți ar înțelege realitatea și nu ar mai pune botul la propagandă….

      • mai omule vorbesti sa nu taci
        acum pragul o sa fe de euro 6 la anul de euro 7 sau 8 . si tot asa aiurea si in detrimentul romanilor care nu pot schimba cat ai bate din palme o masina in fiecare 2-3 ani. Ce le pasa guvernantilor care au masini de serviciu mereu noi ca doar plateste impozite si taxe romanasul nostru contribuabil
        Si astia de la UE vorbesc mereu de poluare dar nu zic o vorba despre testul EURO NCAP la masinile noi , test care la majoritatea nu trece de 2 stele din 5.
        Acolo e vorba de viata si integritatea oamenilor nu la poluare
        Ia vezi masinile noi ce se fabrica si in Romania cate stele au primit fiecare model la acest test.si apoi vorbeste. Hai pa!

        • „plateste impozite si taxe romanasul nostru contribuabil”
          poate ar trebui sa nu mai platim si poate chiar sa trecem la recuperari prin executare silita cu dobanzi si penalitati, nu?
          „majoritatea nu trece de 2 stele din 5.”
          Stelele sunt valabile pana la 50KM/H, dincolo de asta nu purta centura si zbara prin parbriz daca vrei sa supravietuiesti – vezi pe yt accidente si cum se ridica aia care parasesc masian dupa impact iar aia legati in scaun sunt facuti conserva

      • Ii ajuți tu pe oameni sa-și ia alta Masina? Asta este o alta fațada de a face bani!
        Vrei decarbonificare sa le interzică de tot sa nu bage taxa și sa renunțam la industrie sa revenim in evu mediu, vezi cât inseamana CO2 din atmosfera!

      • Hristu Pavel, sa-ti fut doua peste cap, jegul dracului! Cretinule, asta inseamna incalcarea dreptului la libera circulatie! Crezi ca banii cresc in copaci ca toata lumea sa-si schimbe masina dupa cum bate vantul? Poate nici nu vreau s-o schimb pentru ca imi place, dar tu daca n-ai cap asta debitezi. MARS!

      • Doar pentru că o mașină e mai veche nu insemana că poluează mai mult.
        + La remat sa-ti duci tu coteața, unii inca ne ocupam de restaurări și ne face plăcere sa știm ce conducem. Daca tu ai o mentalitate de consumator, țin să te anunț că „șmecherii” ca tine caută „fraierii” ca mine când „bolidul” lor cel nou nu asculta.

        Nu vad rostul să schimbi ceva ce merge bine și ecologic cu ceva la suprapreț, poluant și de proasta calitate.

      • Ești un frustrat ratat. Oamenii care nu își permit ce sa faca? Tu crezi ca ei nu ar vrea mașini noi distrusule

    • Mi se pare normal ca masinile sub EURO 6 sa nu aiba acces in oras. Nici in afara nu au ce cauta cele care sunt sub euro 4.

      • Trebuie sa existe separarea intre clase. Ce cauta lucratorul de la salubritate intr-o ……masina?

      • Mai lapte praf, pune și tu mâna și citește sa vezi cine ce emisii are. Nu mi spune tu mie că un motor 2.0 16v din 2001 poluează mai puțin ca un 5.0 din 2020.

    • Pai aia ” sparge” baraje și poluează pentru 50 de ani de aici în colo și noi trebuie sa stam ghiocei?

  2. urmeaza ZNZE,
    Zonele cu nivel zero de emisie de carbon.

    (eshapamentul trebuie taiat
    asta spunem si noi)

  3. 666 – Carbon; 6 electroni, 6 protoni, 6 neutroni.
    Desigur carbonul n-are nici o vină.
    PS Precum la plan-demie vor fi destui ce o vor mușca: destui vor sări pe electrice (au început deja), destui ce vor cumpăra euro 6 sau 7. Unii o fac că așa le-a zis tătuca/statul, alții ca ei să scape deși nu le convine. Pînă la urmă vom merge cu orice mașină avem; dreptul la liberă circulație.

  4. Mai vreti ma, mUE sau acu’ va lecuiti ?
    Dati-va masinile la cimitir si reveniti printe calici, ca prea v-ati imburghezit !
    Apoi sugeti mUE pina crapati !
    Si faceti turissm numai in mUE, ca in Tara va pute, jegosilor cu calciiele crapate !
    Jos nazismul UE !

  5. Si cita armata le va trebui ca sa impuna cretinismele astea !
    Vor fi cu totii vinati, zi si noapte, de nu vor mai dori sa traiasca si se vor sinucide.
    Regulile scelerate produc efecte daca sint acceptate si respectate, altfel sint motiv de revolutie !!!

  6. Cred ca ușor ușor ar trebui data dracu de UE ca oricum este doar pt ei restu trebuiesc transformate în colonii

  7. Cred că va mănâncă rău pielea!!! Nu va este frica,că se apropie ziua când românii spun STOP! Jeguri ordinare,taxe,taxe,taxe!!! Pai voi credeți că muncesc de m-am șubrezit sa va plătesc vouă TAXE!!! Alegis-ar praful și pulberea de voi că sunteți buni numai de muls poporul asta care muncește din greu! Dracu sa va aleagă de acum încolo!!

      • la proteste contra mascarii,testarii,carantinarii,injectarii si certificarii
        protestau si mascati si ne-mascati,
        de-a valma!

        -vot?
        -nu merci!

  8. Vom ajunge sa ne fie teama sa mai stam in aceasta tara.Ai dracu nenorociti astia s-au pus pe noi mai rau ca pe vremea lui Ceausecu. L-am impuscat degeaba.Nu stiu ai dracu de unde sa mai fure bani fara munca.Ii fute grija cu poluarea si ii lasa pe austrieci sa barbiereasca padurile tarii,aduc din occident toate gunoaiele si nu-i mai doare la basca de poluare.Astia ne omoara cu zile.Taxe la poteci,cimitire,biruri pe cladiri, pe treceri pe poduri facute de ceasca.Niste ticalosi.VOTAM AUR.ANTICIPATE!

    • Nu se întâmplă numai în România. Dă o căutare pe Google pentru 15-minute cities. Se implementează peste tot în lume.

      • bai desteptule,sunt de 25 de ani plecat din tara si nu trebuie sa-mi spui tu cum e in alta lume.Eu muncesc banii nu -i castig pe taiat frunze la caini ca acesti ticalosi care fura tara de 30 de ani si-si fabrica scheme sa nu ajunga la parnaie, prescriei, scapari prin alte tari,etc.,etc.Sigur esti unul dintre ei.I n cate orase din Italia,Franta,etc se plateste asa ceva? Anul asta am fost in Canada,India,Brazilia,Spania,Argentina,Barbados,Tenerife,Canare,Polonia si nu am vazut asa ceva.In loc sa construiasca fabrici si ce ne trebuie ca sa muncim la noi acasa se imprumuta la FMI sa-si traga salarii si pensii nesimtite.Dupa care trec la biruri pe ala care munceste ca sluga la tot felul de jmecheri, auzi la ei,oameni de afaceri! Sunt disperati ca au dus tara sluga la straini acesti nenorociti pe care-i vezi zilnic la televiziunile obediente lor. Daca o s-o tina tot asa o sa sfarseasca precum ceasca, furia si ura la romani a ajuns ca cutitul la os.

  9. Văd strădanii din ce in ce mai mari pentru a face viața imposibilă cetățenilor urbei! Cât vor răbda ei oare?

  10. Criminalii de la putere au cumpărat avioane de ,,lupta,, vechi de peste 50 de ani,care polueaza mult si bine si nici nu sunt in stare sa se ridice de la sol,ca se prăbușesc,vezi bietii soldați români morti la Constanța si e totul foarte in regula,iar pe mașinile noastre ne iau taxe peste taxe,ca noi nu ne încadram,domn’ne in regulile alea.
    Criminalii si satanistii!!

  11. In scurt timp ne DECARBONIZEAZA…si pe noi!
    Stati linistiti!
    Inca nu am invatat,si anume,capul plecat,sabía il taie!
    Tic,tac!

    • Faptul ca nu sa scriu cuvantul ala in comentarii ar trebui sa va dea de gandit….

  12. Toata lumea obligatoriu V8 cu cutie manuala, automata, manual automatizata, automata cu valvebody manual sau cu variatie continua la discretia consumatorului. Si evident fara convertor catalitic sau alte k k turi antipoluare. Faruri numai cu faza lunga galbena, semnalizare/pozitie fata portocalie, semnalizare/pozitie/fran spate rosie. Oh and FUCK THE EU!

  13. NU CUMPARATI MASINI ELECTRICE !

    Asasinii care guverneaza colonia jidoveasca România , iau si pielea de pe bietii Români……

    Blestemati sa fiti asasinilor, voi si cu toata descendenta voastra !

  14. Lasă că e bine, a uitat lumea sa mai meargă pe jos pune curul în mașină și pt 50 de metri ,suferim de îngâmfare ,lene și prea multa comoditate ,din partea mea toate CAZANELE astea pe 4 roti sa le interzică accesul pe străzi ,mai ales că în ziua de azi toți DESTEPTII au mașini chiar și cei cu 2 clase!

  15. Ca de obicei, adevărul este pe undeva pe la mijloc, fiecare își vede doar interesul lui și nu vrea să analizeze problema detașat de interesul propriu. Părerea mea ( nu spun neapărat că am dreptate) este că totuși mașinile care au o vechime mai mare de 20 ani sau care nu sunt cel puțin euro 4 ar trebui să plătească o taxă atunci când circulă în oraș și nu doar în anumite zone , stabilite aleator de șmecherii din primării . Ar trebui ,ca cei care ne conduc ,să se gândească și la posibilitățile financiare ale poporului , atunci când iau unele decizii sau acceptă altele de la Bruxelles. Cum unii ne-au respins întrarea în Schengen fără motive reale, cred că politicienii care conduc țara ar putea să nu fie de acord cu unele lucruri venite de la UE având argumente mult mai bune decât austriecii și olandezii.

  16. Nu știu cât e de sărac românul, dar în gândire sigur e sărac. În Europa circulă nestingherite mașini cu Euro 4 și sub această normă, dar în România vrem Euro 10, dacă s-ar putea. Singurul lucru care-i lipsește chelului e tichia de mărgăritar.

  17. Să nu cumpărăm toți mașini de la prietenul lui Iohannis. Culmea, nici poliția germană nu are atâtea BMW-uri câte va avea poliția română. Nu avem bani pt hainele polițiștilor, dar le cumpărăm BMW. Săraca țară bogată. Bucurați-vă de cel pe care l-ați votat, cu mic și mare!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger