Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a declarat ca Grup Feroviar Roman (GFR) ar fi putut plati pentru actiunile CFR Marfa, insa nu a facut-o, deoarece bancile creditoare ale companiei feroviare de stat s-au opus modificarii actionariatului.
Dupa starea de confuzie intretinuta inclusiv de autoritatile statului (ba ca termenul de plata expira pe 14 octombrie, desi acest lucru nu era prevazut clar in contractul de privatizare, ba ca Gruia Stoica nu are bani, ba ca nu sunt indeplinite unele conditii legale etc.), sefa de la Transporturi a facut „lumina”.
Creditorii s-au opus
Ministrul Ramona Manescu a anuntat ca, de fapt, Gruia Stoica avea banii necesari pentru incheierea tranzactiei. „Cumparatorul ar fi putut plati astazi (pe 14 octombrie 2013 – n.r.), renuntand la conditiile suspensive din contract”, a spus Ramona Manescu. Ea a precizat ca era vorba de trei conditii suspensive, prima avand in vedere finalizarea de catre vanzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra societatii la data semnarii contractului (realizata). O alta conditie viza obtinerea de catre GFR a avizului favorabil de la Consiliul Concurentei, obiectiv nerealizat din cauza depunerii tardive a cererii din partea cumparatorului CFR Marfa. A treia conditie avea in vedere obtinerea de catre vanzator (Ministerul Transporturilor) de la finantatorii interni si externi ai CFR Marfa a acordului de modificare a structurii actionariatului companiei. Ministrul a precizat ca notificarile au fost transmise de comisia de privatizare la timp, dar unele banci le-au respins.
Concluzii
Guvernul s-a angajat fata de FMI ca, in cazul in care tranzactia nu este finalizata, sa vanda pachetul majoritar de la CFR Marfa unui alt investitor. Pe de alta parte, omul de afaceri Gruia Stoica e decis sa-si adjudece compania feroviara de stat. „Voi participa de o suta de ori daca CFR Marfa va fi scoasa la privatizare de o suta de ori”, a spus Stoica.