AcasăOldArta, valoare de refugiu in timpul crizei

Arta, valoare de refugiu in timpul crizei

Frumusetea „irevocabila” care ramine, nascuta din trairi si idealuri omenesti putind exprima coerent si neconditionat vibratia sufletului, mirajul evocator si emouvant al unor timpuri apuse, regasite prin marturia perpetua pe care o incumba opera de arta, renumele unor creatori precum si raritatea de exceptie a multora dintre piesele propuse si vindute in ultima perioada in cadrul comertului international s-au constituit, fara indoiala, in factori determinanti pentru stabilirea unor valori de adjudecare dintre cele mai semnificative.

*Lucrari de referinta in tranzactiile din primul semestru al anului 2010*

Operind o selectie printre lucrarile tranzactionate in primul semestru al anului 2010 pe teritoriul francez, m-am oprit asupra acelora pe care le-am considerat realmente relevante in directia ilustrarii juste a ecuatiei deja amintite – calitate artistica, raritate si, respectiv, pret atins. O evidenta care nu mai poate fi contestata este aceea ca dezvoltarea continua a pietei comerciale asiatice, respectiv potentialul material strict ascendent detinut de catre achizitorii din aceasta zona, preponderent chinezi, a determinat obtinerea unor preturi fara precedent pentru operele de arta extrem-orientale.
Un exemplu este „VASUL DECORATIV” – portelan pictat, realizat in China, Epoca QIANLONG (1736-1795), vadind o calitate artistica remarcabila, ce-i drept, adjudecat pentru o suma care i-a socat chiar si pe exegetii acestui domeniu: 2.163.000 euro (Jean Marc Delvaux, Paris, aprilie 2010).
Trebuie amintite, de asemenea, doua „BOLURI DE FILDES”, decorate cu scene de gen, in tus, datind din Epoca QING, vindute pentru nu mai putin impresionanta valoare de 620.000 euro (Millon & Associes, Paris, iunie 2010). O alta „piece phare”, circumscrisa aceluiasi areal stilistic si estetic, este „VASUL BALUSTRU” provenind din China secolului XVIII, decorat in email tip „doucai”, achizitionat, intr-un final, de un cumparator asiatic pentru 1.020.800 euro (Pescheteau-Badin, Paris, ianuarie 2010).
Prin comparatie cu aceste rezultate (augmentate de ascensiunea financiara spectaculoasa a Chinei), preturile obtinute pentru obiectele de arta relationate unor altor culturi pot parea relativ minore. Exemplificam in acest sens cu imaginea unui „SFINX” (Egipt, 664-332, i.e.n.), avind o provenienta ilustra (Henri Rouart), executat din bronz patinat, care a dublat totusi estimarea initiala, fiind vindut pentru 197.000 euro (Robert & Baille, Paris, iunie 2010). Ii vom alatura „privirea” unei „MĂSTI FUNERARE” (Mexic, Cultura Teotihuacan, 450-650 e.n.), lucrare de un exceptional rafinament in expresie, vinduta de Casa Binoche Renaud in iunie 2010 pentru 125.000 euro.
Integrabil unui alt distinct repertoriu stilistic, „BASORELIEFUL ZOOMORF” (Arta Achemenida, sec. V e.n.) a fost intens disputat pina la concurenta sumei de 142.000 euro, in cadrul unei licitatii organizate tot in iunie 2010, la Paris, de compania Boisgirard & Associes.
Intr-un alt „field” artistic, cel al pieselor de mobilier, s-au inregistrat mult mai numeroase rezultate „soc”. Avem in vedere, in special, acele lucrari realizate de ebenisti renumiti in tehnici de executie cu caracter de raritate (cum ar fi placajul cu laque de Japon), precum si virtutile plastice ale obiectului tranzactionat. Trebuie mentionat faptul ca uneori chiar si piesele „anonime” au obtinut valori foarte ridicate, justificate insa de calitatea absolut remarcabila a acestora.
Astfel, voi prezenta aici o „CONSOLĂ” – bronz cizelat si aurit, marmura „portor”, realizata in Franta, sec. XIX, apartinind registrului stilistic Empire, vinduta pentru 182.000 euro (Le Brech & Associes, Paris, februarie 2010). Atuurile sale sint valoarea speciala a cizelurii metalului si frumusetea obiectului pe care o „respira” intregul ansamblu.Si tot un estetism cuceritor caruia ii vom adauga prestigiul unor ebenisti consacrati a contribuit „hotaritor” pentru pretul a doua mobile din Epoca Louis XV, anume o „COMODĂ” (laque de Chine si bronz doré), autor PIERRE ROUSSEL (1723-1782), vinduta pentru 533.000 euro (Europ Action, Paris, martie 2010), respectiv un „BIROU” realizat in laque de Japon de JACQUES DUBOIS (1693-1763), licitat pina la concurenta sumei de 684.000 euro (Marc-Arthur Kohn, Paris, martie 2010).

Dr. Robert Bogdan

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
55 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger