AcasăNewsUn fost ministru al Transporturilor, Consiliul Judetean Bacau, ANAF-ul si Autoritatea Aeronautica...

Un fost ministru al Transporturilor, Consiliul Judetean Bacau, ANAF-ul si Autoritatea Aeronautica Civila, au distrus o afacere prospera?!

Investitia privata de 23 de milioane de euro de la Aeroportul Bacau, cronica unui jaf la drumul mare

O stire de saptamana trecuta referitoare la ajutorul de stat in valoare de 57de milioane de euro aprobat de Comisia Europeana pentru Aeroportul Bacau, a trecut neobservata si mai ales necomentata.

Investitia privata de 23 de milioane de euro de la Aeroportul Bacau cronica unui jaf la drumul mare

Ar fi interesant de stiut daca de exemplu factorii de decizie din Comisia Europeana cunosc detaliile penale in care este implicat Aeroportul International Bacau in legatura cu concesiunea pe 34 ani acordata Societatii Comerciale Blue Aero SRL, societate de concesiune detinuta 100% de Blue Air Transport Aerian SA, firma lui Nelu Iordache.

Sunt putini cei care cunosc realitatea si detaliile din spatele investitei de 23 de milioane de euro facuta de Nelu Iordache la Aeroportul din Bacau, investitie pe care acum conducerea acestui aeroport refuza sa o mai recunoasca si sa actioneze in conformitate cu legile in vigoare.

Aceasta istorie reala a investitiei private de la Aeroportul din Bacau incepe la data de 19.01.2009, intre Regia Autonoma Aeroportul International George Enescu Bacau si S.C. BLUE AIR Transport Aerian S.A. (actualmente S.C. BATA SKY IMOBILIARE S.A.), atunci cand s-a incheiat Contractul de Concesiune lucrari publice “Modernizare si operare Aeroport Bacau”, in urma unei proceduri de achizitii publice, organizata conform O.U.G. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.

In executarea acestui contract, in temeiul art.9 pct.ii, S.C. BLUE AIR Transport Aerian S.A. a constituit o societate de proiect, S.C. BLUE AERO S.R.L., care, prin Acordul de preluare a Contractului de Concesiune lucrari publice, incheiat in data de 12 martie 2009, in baza art.9 pct.iii) din Contractul de Concesiune, s-a angajat fata de Concedent cu aceleasi obligatii si responsabilitati pe care Concesionarul le avea in contractul de referinta, si care in esenta avea ca unic obiect de activitate modernizarea si operarea Aeroportului Bacau.

Dupa parafarea contractului, S.C. BLUE AERO S.R.L. a inceput imediat activitatile de investitii in infrastructura aeroportului, fiind efectuate cheltuieli in valoare de peste 70 de milioane de lei, adica aproximativ 16 milioane de euro.

Pentru activitatile de operare aeroportuara, la data de 20.07.2009, S.C. BLUE AERO S.R.L. a preluat de la Regia Autonoma Aeroportul International Bacau bunurile mobile si imobile preexistente, in conformitate cu Procesul verbal incheiat de parti la acea data.

In perioada 2009-2013, S.C. BLUE AERO S.R.L. ca societate de proiect a Blue Air Transport Aerian S.A. a efectuat asadar, activitatile de investitii si modernizare asumate prin contract, dar si activitatile de operare ale aeroportului. De exemplu, numai pentru pista Aeroportului International Bacau, Nelu Iordache si firmele sale de aviatie au cheltuit 5,7 milioane de euro doar pentru reparatii, in proiectul de concesiune fiind prevazute investitii totale pentru refacerea integrala a pistei de rulare in suma de 20 milioane de euro, deci concesionarul Blue Aero se obliga sa investeasca inca 15 milioane de euro in pista. Apropos de investitia in pista, acum in iunie 2018, dupa anuntul legat de  ajutorul de stat in valoare de 57 de milioane de euro aprobat de Comisia Europeana pentru Aeroportul din Bacau, conducerea aeroportului, prin vocea Oanei Chelaru-directorul general al Aeroportului Bacau, a declarat cu o seninatate demna de o cauza mai buna, ca din aceste 57 de milioane de euro ajutor de stat, 45 de  milioane de euro vor fi investiti doar in pista. Oana Chelaru, Directorul General al Aeroportului International Bacau ar trebui sa raspunda ce se intampla cu aceasta pista, de a ajuns sa coste acum 45 de milioane de euro?! O lateste, o lungeste, o face cat pista de la Aeroportul International Henri Coanda sau o pregateste pentru lansari de rachete spatiale, pentru ca altfel nu se justifica pretul aberant de mare de 45 de milioane de euro avansat de ea, prin comparatie cu investitia totala in refacerea pistei, prevazuta in proiectul de concesiune al Blue Aero in valoare de 20 de milioane de euro.

Apropos de investitiile facute de Nelu Iordache la Aeroportul Bacau, investitii pe care statul roman prin Consiliul Judetean Bacau, acum nu i le mai recunoaste, trebuie subliniat si faptul ca, numai in platforma de imbarcare a pasagerilor, platforma care exista si in acest moment si e folosita la capacitate maxima, firmele lui Iordache au investit 4,7 milioane de euro, asa cum se angajasera prin contractul de concesiune.

In cursul anului 2012, investitiile asumate prin contract de Blue Aero si realizate in mare parte, s-au suspendat partial din cauza lipsei de fonduri, fara insa a fi afectata activitatea de operare a aeroportului, activitate care a continuat sa fie asigurata normal de aceeasi firma – Blue Aero. In ciuda acestui fapt evident si speculand situatia imposibila in care se afla  Nelu Iordache, proprietarul Blue Air (link articol: https://www.national.ro/news/cum-a-ajuns-blue-air-pe-mana-sistemului-omul-cui-este-racaru-627473.html/),  dar si utilizind abuziv si cu rea-credinta unele prevederi din Contractul de concesiune, printr-o interpretare facuta cu rea-credinta, la data de 04.09.2013, R.A. Aeroport International “George Enescu” Bacau a emis Notificarea de reziliere nr. 289 care viza rezilierea Contractului de concesiune din 19.01.2009.

Precizam faptul ca rezilierea acestui contract de concesiune perfect valabil s-a facut abuziv si ilegal, dovada stand si plangerea penala facuta in 2014, la DNA, de Best Insolvency, administratorul judiciar al Romstrade (firma de asfaltari a lui Nelu Iordache). 

Dupa rezilierea ilegala (infaptuita prin falsuri grosolane in documente), firmele lui Iordache au cerut Consiliului Judetean Bacau, prin adresa din luna iunie 2015 sa comunice, in temeiul art. 971alin.1 lit.b din H.G. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii, sa emita catre Blue Aero certificatul de finalizare al contractului incheiat cu CJ Bacau, ca autoritate publica, asa cum legea prevede in mod imperativ.

Evident ca Aeroportul Bacau  a refuzat sa raspunda reprezentantilor legali ai firmelor lui Nelu Iordache, drept pentru care acestia au intreprins o noua actiune judecatoreasca impotriva reprezentantilor statului si ai Casei de Insolventa Transilvania, prin Rudolf Vizenthal. Mai exact, in data de 08.10.2013, intre RA Aeroportul International George Enescu Bacau, S.C. BATA S.A. si S.C. BLUE AERO S.R.L. s-a incheiat un proces-verbal  de predare-primire bunuri imobile, mai exact un document prin care erau restituite Regiei Autonome bunurile preluate in data de 20.07.2009. Prin aceasta operatiune ilicita S.C. BLUE AERO S.R.L. a fost privata de suportul material prin care realiza operarea aeroportului fiind asadar pusa in imposibilitatea de a-si mai continua activitatea, pagubele provocate fiind imense. Elementul material al infractiunii propriu-zise consta in faptul ca, desi procesul verbal aparent este incheiat intre Blue Aero – societatea de proiect, BATA – asociatul unic al societatii de proiect si RA Aeroportul International “George Enescu” Bacau, semnaturile aplicate pe documentul in discutie sunt date in fals si ilegal, fara mandatare speciala din partea reprezentantilor legali, iar consecinta directa a acestor semnaturi ilegale a fost ridicarea abuziva si ilegala a AOC-ului (Air operator,s certificate- trad: certificat operator aerian)  pentru BLUE AERO si concomitent, acordarea AOC-ului catre RA Aeroportul International George Enescu. In acest punct, al ridicarii abuzive si ilegale a AOC-ului pentru Blue Aero si al acordarii la fel de abuzive si ilegale a AOC-ului, in hora infractionala intra si Armand Petrescu-directorul general al Autoritatii Aeronautice Civile (din acea perioada dar si de acum), Dragos Benea–presedintele de atunci al Consiliului Judetean Bacau precum si ministrul Transporturilor de la acea vreme, penelista Ramona Manescu. Mai exact, in ciuda faptului ca specialistii de la Autoritatea Aeronautica Civila Romana (autoritate aflata in subordinea Ministerului Transporturilor) ii comunicasera in scris politrucului pus in fruntea Autoritatii Aeronautice Civile ca NU exista cadrul si temeiul legal pentru care sa fie ridicat acest AOC (certificat de operator aerian) celor de la Blue Aero si sa fie in schimb acordat Aeroportului din Bacau, fostul steward Armand Petrescu a decis ca nu conteaza legea si ca aceasta poate fi incalcata intrucat asa se decisese in biroul Ramonei Manescu, ministrul Transporturilor de la acea vreme, la o intalnire in trei intre Ramona Manescu, Dragos Benea- presedintele de atunci al CJ Bacau si Armand Petrescu – directorul general de atunci si de acum al AACR. Din surse certificate, avem confirmarea ca Dragos Benea a insistat pe langa Ramona Manescu pentru ca aceasta sa ii ordone lui Armand Petrescu, steward-ul din fruntea Autoritatii Aeronautice Civile sa ridice ilegal AOC-ul celor de la Blue Aero si sa il acorde la fel de ilegal celor de la Regia Autonoma Aeroportul International Bacau, invocand “starea de urgenta, de necesitate”. Este de neinteles care era acea “stare de urgenta, de necesitate” clamata de fostul presedinte al CJ Bacau, intrucat Blue Aero opera zborurile de pe Aeroportul Bacau, in perfecte conditii de normalitate si legalitate, chiar daca Nelu Iordache, proprietarul grupului de firme care detinea si Blue Aero – operatorul zborurilor de la Bacau, fusese bagat la inchisoare tocmai pentru a-i fi luata cu japca “perla coroanei”, adica Blue Air, cea mai de success companie privata din aviatia romaneasca.

Mai trebuie spus si faptul ca, BATA SA prin Presedintele CA, Rudolf Visental, impreuna cu membrii Consiliului de administratie si cu lichidatorul Gros Emil, si-au sabotat societea de proiect BLUE AERO, lasand-o fara veniturile din activitatea de operare a Aeroportului, daruind in acelasi timp aceste venituri RA Aeroportul International  George Enescu in baza unui document semnat in fals! S.C. BLUE AERO S.R.L. nu a participat ca parte la intocmirea acestui proces-verbal pentru simplul motiv ca nu ar fi fost niciodata de acord cu aceasta operatiune ilegala si imorala.

Regia Autonoma Aeroportul International George Enescu Bacau a facut cerere in instanta pentru a se constata rezilierea contractului – cerere respinsa de Tribunalul Bacau, instanta a decis trimiterea spre solutionare a cauzei la Curtea de Arbitraj, acesta din urma fiind competenta pentru solutionarea litigiilor din contractul de concesiune. In mod surpinzator insa, actiunea nu a fost continuata chiar de catre cei de la Aeroportul Bacau intrucat nu au achitat taxa de arbitraj. Aceasta actiune judecatoreasca este preluata in prezent de Tribunalul Giurgiu in dosarul de insolventa al BATA.

Evident ca din aceasta mare hora de abuzuri si ilegalitati comise de si cu acordul unor institutii ale statului roman, nu putea lipsi nici ANAF-ul, cel care in urma cererii decontului de TVA din 2012, la solicitarea lui Blue Aero SRL, dupa ce inspectorii ANAF au tergiversat un control timp de doi ani, in 2014 a solutionat cererea de decont de TVA cu urmatoarea concluzie: “TVA exigibil, dar nedeductibil din cauza rezilierii contractului de concesiune”. Iar rezilierea contractului de concesiune invocat de cei de la ANAF s-a facut, asa cum am aratat si mai sus, cu incalcari flagrante ale legii.

 

Reintorcandu-ne la stirea de la inceputul acestui articol, conform careia Comisia Europeana tocmai a aprobat un ajutor de stat in valoare de 57 de  milioane de euro, chipurile pentru lucrarile de modernizare la Aeroportul din Bacau, din care trei sferturi merg numai catre refacerea pistei de rulare (dupa cum a declarat chiar directorul general al acestui aeroport), este necesar sa adresam public urmatoarele intrebari institutiilor competente:

  1. De ce sunt necesare 45 de milioane de euro ajutor de stat pentru refacerea pistei de la Aeroportul din Bacau, luand in considerare faptul de netagaduit ca acolo s-au cheltuit deja 5,7 milioane de euro din bani privati pentru reparatiile acestei piste si ca proiectul de concesiune al aceluiasi investitor privat – Blue Aero prevedea cheltuirea a inca 15 milioane de euro pentru refacerea integrala a pistei, nicidecum cifra fantasmagorica de 45 de milioane de euro pe care doamna Oana Chelaru directorul Aeroportului International Bacau ne-a anuntat ca are de gand sa o cheltuiasca in acest scop?
  2. Care este motivul REAL pentru care Armand Petrescu, directorul general al Autoritatii Aeronautice Civile, a decis sa ridice ilegal AOC-ul celor de la Blue Aero si sa il acorde la fel de ilegal celor de la Aeroportul Bacau?
  3. De ce Directia Nationala Anticoruptie nu solutioneaza in niciun fel plangerile penale facute impotriva tuturor celor mentionati mai sus ca fiind participanti directi si indirecti la constituirea unui grup infractional al carui scop si ale carui actiuni au condus in mod direct la distrugerea si anularea unei investitii private facute intr-un aeroport al statului aflat la acel moment al preluarii concesiunii de catre Blue Aero, intr-o stare jalnica?
  4. Care este motivul REAL care sta la baza refuzului ANAF-ului de a deconta TVA-ul pentru investitiile de 23 de milioane de euro realizate de Blue Aero la Aeroportul din Bacau, investitii existente si de care Aeroportul din Bacau se foloseste din plin si in momentul de fata?
  5. De ce refuza Consiliul Judetean Bacau sa recunoasca aceste investitii in valoare de 23 de milioane de euro facute la aeroport de Nelu Iordache si companiile lui, participand din plin la activitatile infractionale care au condus la distrugerea si anularea ilegala a investitiei private de la Aeroportului din Bacau?
author avatar
Andrei Coman
1.591 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger