AcasăNewsSpitalele private, sub bisturiul lui Teodorovici

Spitalele private, sub bisturiul lui Teodorovici

Mai multi operatori privati de servicii medicale au ajuns in atentia ministrului de Finante, care a anuntat un amplu control. Acuzatiile extrem de grave facute de Eugen Teodorovici se refera la decontari duble facute de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate. Mai pe sleau, unele spitale private taxeaza si pacientul, dar deconteaza acelasi serviciul prestat si de la CNAS. Bani si mai multi, cu alte cuvinte, stiut fiind faptul ca nu oricine isi permite tratarea la un spital privat din Romania.

Controlul anuntat de ministrul Finantelor este in tandem cu Ministerul Sanatatii. „Sunt cateva structuri pe care Ministerul Sanatatii le-a indicat. In zona privata. Vom vedea care sunt concluziile controlului, care este in derulare. L-am inceput deja. Incepem cu zona privata, sunt zone unde se fac in special decontari de la Casa de Sanatate. Se verifica in mod special modul in care se cheltuie banii, modul in care sunt decontati de Casa de Sanatate pentru ca, se pare, ca sunt dublari de decontari de cheltuieli in aceasta zona. Adica pentru acelasi tip de interventie medicala se platesc de mai multe ori aceste activitati, si de catre privat, si de catre Casa de Sanatate si deja avem o mare problema daca lucrurile sunt in acest fel. E o chestiune ilegala si imorala fata de pacienti in primul rand pentru ca acesti bani pot fi cheltuiti acolo unde pacientii au nevoie si stim ca in sanatate e nevoie acuta de finantare”, a declarat ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici.

CNAS, fonduri de 7 miliarde de euro

„Lucrurile, daca se incalca in acest fel in zona de sanatate, sa fie (sanctiunile -n.r.) foarte dure. Nu poti sa te joci cu ceea ce inseamna sanatatea. Sunt fonduri foarte multe alocate Casei de Sanatate, undeva la sapte miliarde de euro si nu cred ca toti acesti bani sunt cheltuiti exact cum prevede legea. De asta am intrebat daca sunt siguri cei de la Casa (Casa Nationala de Asigurari de Sanatate -n.r.) ca ceea ce deconteaza se face strict cu respectarea legii. Avem semnale si avem chiar o solicitare din partea Ministerului Sanatatii de a verifica acesti agenti economici. Este vorba de modul in care acesti operatori functioneaza, indiferent de patologie”, a declarat ministrul de Finante. Eugen Teodorovici a precizat ca nu i se pare normal ca agentii economici care ofera asigurari si abonamente medicale sa si presteze astfel de servicii. „Cel care emite aceste asigurari de sanatate nu poate sa si presteze. Au abonamente medicale, nici macar asigurari. Nu (le inchid afacerea -n.r.) , pot sa opteze pentru una sau alta. Este o chestiune de principiu. Daca tu esti cel care asigura, cum poti sa fii si cel care presteaza? Ati vazut, si in zona auto, cei care asigura prepara si masina? Nu merge pentru ca e un posibil conflict de interese intre cele doua. Eu trebuie sa verific daca cel care a prestat a si prestat acest serviciu pentru ca i-l decontez. Intai am discutat cu ministerul Sanatatii si apoi si cu companiile”, a completat Teodorovici.

author avatar
Andrei Coman
1.224 afisari

5 COMENTARII

  1. Foarte bun demersul.
    Trebuie inlaturate capusile din sistemul medical si bagate la puscarie.
    Si mai trebuie clarificat ceva: problema activitatii cadrelor medicale, ori la privat, ori la stat, asa dupa cum se are in vedere in initiativa legislativa de la Senat, potrivit careia nu poti primi pensie daca lucrezi la stat. Ori, ori.

  2. Taxa pe avere la nivel mondial versus „impozitarea nunților” în România

    În sistemul fiscal actual din România nu se percepe o taxa pe avere. De altfel, sunt încă destul de puţine state în lume care practică impozitarea „averii”. În plus, nu există niciun mod unitar de fiscalizare, aşa cum arată ultimul studiu EY pe această temă, “2018 Worldwide Estate and Inheritance Tax Guide”.
    Cu titlu de exemplu, Italia are în prezent un sistem de taxare distinct al activelor financiare sau proprietăţilor imobiliare deţinute în străinătate de rezidenţi, în timp ce Olanda are cote de impunere diferite în funcţie de dimensiunea valorii nete a averii.
    În Spania, impozitul pe averea netă reprezintă o taxă anuală percepută persoanelor fizice la data de 31 decembrie a fiecărui an. Averea supusă acestei taxe este definită ca fiind compusă din toate activele și drepturile care pot fi evaluate din punct de vedere economic, mai puțin toate sarcinile sau datoriile pe care le poate avea persoana și care reduc practic averea. Dacă persoana fizică este rezidentă în Spania, impozitul este perceput pe averea globală deţinută, în timp ce persoanele nerezidente sunt impozitate doar pentru activele situate în Spania.
    În Norvegia, moștenirea și darurile sunt adăugate la averea netă a contribuabilului, iar baza impozitului pe avere o reprezintă valoarea de piaţă a activelor acestuia minus datoriile. Averea netă astfel calculată este impozitată doar dacă depăşeşte un plafon, și anume aproximativ 150.000 EUR anual (2018).
    Și dacă tot aminteam de moșteniri și daruri, merită să mutăm analiza la ce se întâmplă în România în acest timp. Printre altele, recent, au ținut prima pagină a ziarelor “impozitarea nunților” și inițiativa ANAF de a trimite tinerilor căsătoriţi solicitări ca aceştia să declare ce relaţii economice au avut, în contextul căsătoriei civile şi religioase, cu persoanele fizice sau firmele care le-au furnizat servicii de fotografie, muzică pentru petrecere şi spaţiul etc.
    Poate fi această acțiune o încercare de impozitare a veniturilor a căror sursă nu este identificată? Pentru că, practic, aceasta este singura procedură transpusă în Codul de Procedură fiscală din anul 2011. Și, deși implementată de câțiva ani deja, procedura de control a autorităţilor din cadrul Direcţiei Generale Control Venituri Persoane Fizice nu a lăsat foarte multă transparenţă contribuabililor supuşi controlului fiscal, acestia riscând o obligaţie fiscală de 16% plus dobânzi şi penalităţi de întârziere pentru fiecare an supus controlului. De altfel, de-abia în luna septembrie 2018 au fost publicate formularele şi documentele utilizate în activitatea de verificare a situaţiei fiscale personale, iar metodele indirecte folosite de inspectorii fiscali în cuprinsul procedurii de analiză încă stârnesc multe controverse procedurale.
    Ca să ne reamintim câteva detalii tehnice, verificarea situaţiei fiscale personale a persoanelor fizice rezidente române cu privire la impozitul pe venit are ca obiect examinarea tuturor drepturilor şi a obligaţiilor de natură patrimonială, a fluxurilor de trezorerie şi a oricăror altor elemente relevante pentru stabilirea situaţiei fiscale reale a persoanei fizice verificate. În acest scop, se solicită documente şi mijloace de probă referitoare la situaţia fiscală a persoanei fizice verificate, obţinute inclusiv prin solicitarea de informaţii, în condiţiile Codului de procedură fiscală, de la terţi sau autorităţi şi instituţii publice deţinătoare, atât din ţară cât şi din străinătate, în baza convenţiilor internaţionale de schimb de informaţii sau, în lipsa acestora, pe bază de reciprocitate.
    Din experienţa practică, în astfel de verificări fiscale, procesul de control poate fi considerat anevoios atât din prisma procedurii, cât şi a necesităţii reconstituirii averii de la un moment iniţial (în loc de perioada de prescripţie fiscală, cu considerarea valorii estimative a averii dobândite până la acel moment). Credem că este importantă prevederea din Constituţia României conform căreia caracterul licit al dobândirii averii se prezumă, iar orice verificare a situaţiei fiscale a persoanei trebuie să uşureze procedura de reconstituire a averii în termeni rezonabili de timp şi efort depus.
    Până acum, într-o primă etapă, doar 313 cazuri de persoane – deținători de autoturisme de lux, imobile numeroase sau cu depozite bancare substanţiale – au ajuns în vizorul Fiscului, după ce o analiză de risc a relevat că averea acestora nu corespunde cu veniturile declarate.
    Rămâne de văzut care va fi bilanţul eforturilor depuse până acum de către inspectorii fiscali cu această procedură de control iniţiată în ultimii ani (anul 2011 fiind primul supus controlului de acest gen) şi dacă se va dori de către legiuitor să se ţină o evidenţă fiscală şi contabilă pentru situaţia personală acolo unde pragul de verificare depăşeste limita minimă impusă de lege (diferenţă între veniturile estimate şi cele declarate mai mare de 10%, dar nu mai puţin de 50.000 de lei).
    Până atunci, în loc de concluzie: la analiza ghidului EY menționat, observăm atât o rafinare crescută a modalității de taxare a averilor în diverse țări (inclusiv unele apropiate nouă, de exemplu Bulgaria sau Polonia), cât și o creștere a celor interesate de a introduce proceduri clare în acest scop.
    Noi vrem să rămânem oare doar cu „impozitarea nunților”?

  3. Săracu e muci la nerv. Sare de la card la mamaie la 20km de posta la diaspora la sănătate, probabil ca o sa ne vorbească mai pe seara de nasia dintre Enescu și Lipati apoi o sa plângă când o sa-și amintească de mozaicurile din iconostasul Catedralei Mântuirii Neamului Roman…

  4. ATAT TIMP CAT POPORUL ROMAN ACCEPTA SA FIE CONDUS DE NISTE NULITATI UMANE FARA DISCERNAMANT INSEAMNA CA E UN POPOR DE SINUCIGASI.

  5. DOBITOCII CONDUC TARA
    Inițiativa lui Teodorovici este aberantă pentru că nu poți îngrădi accesul persoanei pe piața muncii din Uniunea Europeană și, în ultimă instanță, dreptul fiecăruia de a munci. Ideea ministrului Finanțelor ar putea fi explicată prin faptul că nu are habar cât de complicat dobândești și, mai ales, păstrezi, o slujbă la privat. De ce?
    Pentru că Orlando Teodorovici a muncit toată viața sa la stat. A fost doar bugetar și a schimbat nu mai puțin de șase ministere, conducând două dintre ele: fonduri europene și finanțe.
    Educația lui Teodorovici nu explică ascensiunea sa profesională. A terminat Facultatea de Comerț la ASE și are un master în studii politice. Nu are nicio specializare și nu a participat la niciun curs în Occident.
    Teodorovici s-a angajat înainte să termine o facultate. El a terminat școala în timp ce muncea cu normă întreagă la stat, un aspect care ridică semne de întrebare în legătură cu modul în care a aprofundat economia și finanțele.
    Inițiativa lui Teodorovici este aberantă pentru că nu poți îngrădi accesul persoanei pe piața muncii din Uniunea Europeană și, în ultimă instanță, dreptul fiecăruia de a munci. Ideea ministrului Finanțelor ar putea fi explicată prin faptul că nu are habar cât de complicat dobândești și, mai ales, păstrezi, o slujbă la privat. De ce?
    Pentru că Orlando Teodorovici a muncit toată viața sa la stat. A fost doar bugetar și a schimbat nu mai puțin de șase ministere, conducând două dintre ele: fonduri europene și finanțe.
    Educația lui Teodorovici nu explică ascensiunea sa profesională. A terminat Facultatea de Comerț la ASE și are un master în studii politice. Nu are nicio specializare și nu a participat la niciun curs în Occident.
    Teodorovici s-a angajat înainte să termine o facultate. El a terminat școala în timp ce muncea cu normă întreagă la stat, un aspect care ridică semne de întrebare în legătură cu modul în care a aprofundat economia și finanțele.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger