AcasăNewsRusine PSD! Promisiune neonorata!

Rusine PSD! Promisiune neonorata!

Guvernul PSD ucide afacerile! Vrei TVA? Pleaca din Romania!

Aberantilor, solutia este simpla: aplicati procedurile pentru obtinerea codului TVA acolo unde afacerile reprezinta risc fiscal maxim, nu alandala, la orice business. Puneti la comertul cu legume fructe, cu tutun, cu alcool, cu carburanti, si nu la gramada, fara discernamant si fara criterii obiective care tin de mediul actual de afaceri.

Echipa Grindeanu se tot lauda ca a rezolvat formularul 088 si a pus capat, astfel, uneia dintre marile probleme ale oamenilor de afaceri. De fapt, nimic nu s-a usurat, procedurile raman aceleasi, aberatia este la putere si orice investitor este descurajat, ba chiar pasibil de a fi numit, a priori, infractor fiscal. Rusine, PSD!

Recent disparutul  formular 088, culmea birocratiei Fiscului, in loc sa sprijine firmele oamenilor de afaceri sa obtina codul de TVA, a pus umarul  la eliminarea lor de pe piata. Ceea ce se intampla si cu urmasul lui 088. Totul ramane o porcarie, si investitorii sunt descurajati pe banda rulanta.

Pe principiul, din lac in put, formularul-cosmar a fost inlocuit cu ordinul 605, o abureala care s-a risipit repede, deslusind, de fapt, aceeasi procedura greoaie si stupida de inregistrare in scopuri de TVA.

Cele 20 de intrebari din formularul 088 (modificat de trei ori anul trecut) erau pe alaturi cu orice logica economica. Printre alte curiozitati, Fiscul vroia sa afle ce studii si ocupatii au administratorii persoane fizice, care sunt veniturile brute realizate de asociati si de administratori persoane fizice, care sunt indicatorii financiari realizati de administratori si actionarii persoane juridice, sau, daca societatea detine un spatiu cu destinatie sediu social(sau detine sedii secundare), ce tip de viza detin cetatenii din afara comunitatii ce au calitate de administrator(!), cum e condusa contabilitatea, si, noaptea mintii, daca asociatii si administratorii societatii au realizat venituri brute in ultimele 12 luni anterioare depunerii declaratiei sau daca administratorii-asociatii pot indica 3 persoane din Romania care pot da relatii despre acestia! Ce relatii? Ce numar poarta la pantofi? Pe ce mana isi tin ceasul? Ar fi de ras, dar e de plans povestea unui cunoscut om de afaceri care a declarat ca firma pe care o detine a ramas fara cod de TVA dupa ce a completat formularul 088,  pentru ca si-a schimbat sediul de la un etaj la altul al aceleiasi cladiri!

Punct si de la capat!

Si-au zis oamenii ca, de la 1 februarie, ANAF ii va scuti de poliloghia stupida de mai sus. Ei, as! Mare atentie: Fiscul nu numai ca mentine procedura (care functioneaza pe baza unui articol al Codului Fiscal)  prin care va stabili daca acorda sau anuleaza codurile de TVA ale firmelor, dar, cum numai in Romania se intampla, contribuabililor nu li se comunica nici o informatie privind o eventuala decizie in acest sens, asta pentru ca logica, criteriile sau, ma rog, ce e in capul inspectorilor fiscali, nu sunt facute publice. Pe scurt,  analiza va fi facuta, prin criterii secrete, de oamenii ANAF, iar companiile nu vor avea acces la raspunsul la informatiile elementare, pe care chiar ele le-au inmanat Fiscului! Ce se intampla mai departe? Daca se indeplinesc criteriile analizei de risc financiar(pe baza datelor ANAF, adica am renuntat la blestematia de formular, dar, practic, el exista in computerele lor!) imputernicitul juridic al firmei se duce la Fisc, unde, dupa completarea altor date solicitate, va astepta sa primeasca un referat pentru posibila aprobare a codului de TVA. In cazul unui raspuns nefavorabil, procedura se reia, dar numai dupa ce inspectorii fiscali vor verifica suplimentar firma “la fata locului”. Decizia ANAF poate fi contestata in 45 de zile. Tot la capitolul aberatie intra si situatia companiilor care sunt la prima tentativa de inregistrare a operatiunilor de TVA: din moment ce nu detine un istoric financiar al acestora, ce hotarare va lua Fiscul, in ce categorie de risc financiar ii va baga, daca nu le cunoaste intentiile? Pai ne-am intors de unde am plecat, daca “cei noi” vor veni, din nou, cu roaba de documente si dosare, cercul birocratic se inchide!

Studiu de caz

Urmariti, va rog, aberatiile noii abureli TVA. Intai de toate, daca ceri TVA pentru o firma, dar tu ai inca patru, toate cele cinci firme trebuie sa aiba toate taxele platite la zi. Ce-o avea o companie cu cealalta, numai Fiscul stie. Dupa aia, si tu, ca administrator sau actionar principal trebuie sa ai darile platite. In fine, daca treci de prima faza, trebuie sa te prezinti in persoana in fata unui inspector fiscal care cantareste daca meriti sau nu sa primesti codul TVA. Daca vrea omul, capeti TVA. Daca nu, nu. Si uite asa ajungi, tu –I nvestitor, la mana unui hartogar care, daca s-a trezit cu fata la cearsaf, te trimite la plimbare, ca asa vrea muschii lui. Stiti de ce punem asa problema? Pentru ca exista o singura intrebare corecta: cat de sapecialist poate fi acest functionar (deci platit de stat, fara riscul de a ramane fara bani) in afacerile momentului? Unde si cum s-a calificat el ca sa poata eticheta un investitor ca fiind un infractor fiscal, desi omul nici nu si-a inceput afacerea? A, are un trecut in care a bagat in faliment niste firme si asta il face suspect? Pai, cine analizeaza de ce a fost nevoit sa le bage-n faliment. Va dam un exemplu. Sa zicem ca am o firma de anvelopat blocuri. Cumpar materiale, dau salarii, anvelopez la timp, dar, surpriza, primaria imi intarzie platile, iar furnizorii imi cer insolventa, ca e dreptul lor. Si gata falimentul. In plus, mai iau un pumn in gura: daca tot sunt in insolventa, de ce mi-ar mai plati primaria ce imi datoreaza? Iata un exemplu de faliment. Aceasta situatie ma face asta pe mine, investitor, un infractor fiscal? Eu zic ca nu, dar parerea mea nu este si a inspetorului care imi cantareste faptele de business. Deci ajungem iar la functionarul de mai sus. Ce stie el despre mediul de afaceri si despre situatiile in care a fost unul sau altul dintre cei veniti sa ceara cod TVA? Despre ce obiectivitate am putea vorbi?

Criteriile de inregistrare si anulare in scopuri de TVA sunt contrare dreptului European!

Specialistii in domeniu precizeaza ca, in fapt, asa zisa noua procedura, pastreaza, concret, vechea reglementare de care depinde inregistrarea in scopuri TVA a presoanelor impozabile, sau anularea inregistrarii. Curtea de Justitie a Uniunii Europene s-a pronuntat, specific, ca este contrar dreptului european refuzul organelor fiscale de a atribui un numar de identificare in scopuri de TVA unui solicitant pe simplul motiv ca acesta nu este in masura sa demonstreze ca dispune de mijloacele materiale, tehnice si financiare pentru a desfasura activitatea economica la momentul formularii cererii de inscriere in registrul persoanelor impozabile. Criteriul justificarii intentiei si capacitatii de a desfasura activitatea economica pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA este contrar dreptului european, cat timp nu este insotit si de alt element de apreciere obiectiv. Conform Curtii de Justitie a Uniunii Europene, autoritatea nationala competenta are obligatia de a verifica daca solicitantul inscrierii in registrul persoanelor impozabile are calitatea de persoana impozabila  inainte ca autoritatea indreptatita sa ii atribuie un numar de identificare in scopuri de TVA.

Bogdan Borcea\Catalin Dumitrescu

author avatar
Bogdan Borcea
1.533 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger