Prestigioasa marca britanica de autoturisme de lux a realizat vanzari record in 2018. In plina forma, RR se pregateste de perturbarile legate de iesirea tarii mama din Uniunea Europeana.
Ca si alti actori din sectorul auto, Rolls-Royce este constrans sa fie pregatit pentru orice eventualitate la iesirea din UE a Regatului Unit, prevazuta in martie, inclusiv la absenta unui acord cu blocul european, ceea ce va complica mult schimburile comerciale cu vechiul continent. Intr-un interviu publicat ieri de saptamanalul german Wirtschaftswoche, directorul general RR, , Torsten Müller-Ötvös, a anuntat ca uzina din Goodwood din sudul Angliei, va inchide doua saptamani, la inceputul lunii aprilie, pentru a evita orice problema in lantul de aprovizionare. O decizie luata deja de Mini, care, la fel ca RR, apartine gigantuluiu german BMW. ”Avem peste 600 de furnizori din lumea intreaga. Daca o fractiune din cele 32.000 de piese care sosesc zilnic lipseste, productia de la uzina din Goodwood s-ar opri”, a declarat Torsten Müller-Ötvös. Uzina din Goodwood are peste 2000 de angajati.
Aprovizionare cu avionul?
Torsten Müller-Ötvös a recunoscut ca lucreaza la solutii alternative pentru a reduce dependenta RR de transportul rutier, prevazand, spre exemplu, transportul de piese detasate pe calea aerului.
Solutie deja evocata de alt constructor britanic, Aston Martin. Rolls-Royce a crescut de altfel inventarul pieselor detasate, a marit spatiile de stocare si a investit in servicii informatice.
Rolls-Royce nu pleaca nicaieri
Directorul Rolls-Royce a exclus orice plecare a marcii din Marea Britanie. ”Suntem ancorati in Regatul Unit. Rolls-Royce face parte din ceea ce numesc bijuteriile coroanei industriale britanice”, a subliniat Müller-Ötvös. Dar el nu a exclus consecintele vanzarilor in Marea Britanie, care reprezinta 10% din totalul productiei, in cazul unui Brexit ”dur” si de impactul sau asupra comportamentului potentialilor clienti. Deocamdata insa, Rolls-Royce sfideaza o piata auto aflata sub presiune, in special in Europa, unde continua uciderea motoarelor Diesel si bantuie incertitudinile constructorilor cu privire la Brexit.
115 ani de existenta
Ieri, Rolls-Royce a anuntat intr-un comunicat o crestere cu 22% a vanzarilor in 2018, cele mai ridicate vanzari din cei 115 ani de existenta a marcii. Rolls-Royce a vandut 4107 modele in peste 50 de tari anul trecut, cu o activitate in crestere in toate regiunile globului. Continentul american reprezinta principala piata, cu 30% din vanzari. In 2017, Rolls-Royce a vandut doat 3362 de unitati. Constructorul subliniaza ca aceasta crestere se datoreaza in mare parte succesului, in special in Marea Britanie, a noului model Phantom, care a inceput sa fie livrat la debutul lui 2018. Modelul Ghost ramane insa cel mai vandut model Rolls-Royce. Un Ghost are un pret de baza de 250.000 de euro iar pentru un Phantom se cer 450.000 de euro. Rolls-Royce ofera si masini la comanda si un SUV, Cullinan. Fondat la inceputul secolului XX, Rolls-Royce a fost cumparat in 1998 de catre BMW. Anterior, RR facea parte din conglomeratul industrial cu acelasi nume, specializat in motoare de avion, dar la inceputul lui 1970 cele doua entitati s-au separat si sunt acum doua companii complet independente.