Romanii care vor sa se trateze in strainatate beneficiaza, in anumite conditii, de rambursarea unei parti a cheltuielilor cu serviciile oferite de unitatile medicale din statele UE si din Elvetia.
Directiva Europeana 24/2011, privind aplicarea drepturilor pacientilor in cadrul asistentei medicale transfrontaliere, a intrat in vigoare de cateva zile. Reprezentantii autoritatilor romane sustin ca prevederile esentiale ale Directivei 24 sunt deja aplicate in Romania, conform Ordinului presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS). In baza acestui act normativ, asiguratii care se deplaseaza intr-un stat membru al Uniunii Europene cu scopul de a primi tratament medical, fara aprobarea prealabila a casei de asigurari de sanatate unde sunt luati in evidenta ca persoane asigurate, beneficiaza de rambursarea contravalorii serviciilor medicale la nivelul tarifelor din Romania, fara a depasi contravaloarea in lei a serviciilor achitate de asigurat.
Conditii de rambursare
Rambursarea cheltuielilor aferente serviciilor medicale suportate de asiguratul din sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania se efectueaza de catre casa de asigurari de sanatate unde este luata in evidenta persoana asigurata. Totodata, rambursarea se realizeaza (in lei) catre asigurat, la solicitarea acestuia, a unui membru al familiei (parinte, sot/sotie, fiu/fiica) sau a unei persoane imputernicite de acesta. Conform actului normativ, asiguratul isi poate primi banii inapoi doar daca serviciul medical acordat intr-un stat membru al UE si achitat de catre asigurat face parte din pachetul de servicii de baza din sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania. Rambursarea se realizeaza in termen de maximum 90 de zile de la finalizarea procedurii de verificare si avizare de catre CNAS. Atentie! Daca asiguratului roman, aflat pe teritoriul unui stat UE, i se acorda asistenta medicala fara ca acesta sa prezinte cardul european de asigurari sociale de sanatate sau acesta nu este recunoscut de unitatea sanitara de la locul de sedere, pacientul va suporta contravaloarea serviciilor medicale acordate.
Asistenta medicala in UE
Conducerea CNAS a precizat ca, potrivit regulamentelor europene de securitate sociala, asiguratii din sistemul de asigurari sociale de sanatate, aflati pe teritoriul unui stat membru UE, in Spatiul Economic European sau Elvetia beneficiaza, in prezent, de urmatoarele tipuri de asistenta medicala:
– asistenta medicala devenita necesara in timpul sederii temporare pe teritoriul unui stat membru UE, SEE si Elvetia, prin intermediul Cardului European de Sanatate (CES) sau a Certificatului Provizoriu de inlocuire a cardului european (CIP);
– asistenta medicala planificata;
– asistenta medicala pentru asiguratii care isi stabilesc resedinta pe teritoriul unui alt stat membru UE.
Romanii care vor sa se trateze in strainatate pot solicita servicii medicale in unitatile medicale din: Austria , Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Danemarca, Elvetia, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Islanda, Italia, Letonia, Liechtenstein, Lituania, Luxemburg, Marea Britanie, Malta, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia si Ungaria.