AcasăNewsRadare pentru telefoane la volan

Radare pentru telefoane la volan

Accident? Li se intampla altora, nu mie...

Sisteme pentru detectarea folosirii telefoanelor mobile in masini se afla in faza de testare in Marea Britanie si in Olanda. Scopul? Evident, vanatoarea inconstientilor care dau de lucru firmelor de pompe funebre. N-ar fi rau ca testele sa inceapa in tara care are cea mai ridicata rata din UE la accidentele mortale pe sosele: Romania

Accident Li se intampla altora nu mie

Orice navetist, calator de ocazie sau turist poarte spune cu mana pe inima: soferii romani de microbuz s-au casatorit nu cu neveste ci cu telefonul mobil. Sunt responsabili de vietile oamenilor pe care-i transporta. Cat de responsabili sunt? Folosind in draci mobilul si facand, ca tot omul, un live pe Facebook in timp ce conduc autovehicului, ca de aia si-au luat smartphone bengos. Consecintele sunt la mintea gainii: morti si raniti. Dar pana si gaina are minte sa nu iasa din cotet cand da tarcoale vulpea. Directorii firmelor de transport ii verifica pe acesti oameni? Politia ii vede? Dupa cum se inmultesc cazurile in speta, raspunsul pare ”nu”. Sau: nu ne pasa, bani sa iasa. In curand vom inventa si o noua meserie: sofer multimedia la volan.

La mintea gainii Faci asa

Contrar excesului de viteza, aprig (si lucrativ) vanat, nici un sistem de descurajare nu este astazi pus in practica pe scara larga pentru ca soferii sa nu mai stea sudati de smartphone. De mirare ca in Romania nu a ajuns inca la moda un nou gen de selfie: cu agentul rutier.

Nu spioneaza, doar detecteaza

Dar alte tari europene incearca sa remedieze problema. In Norfolk (comitat in apropiere de Londra) a inceput testarea unui radar automatic capabil sa repereze folositea unui telefon intr-un vehicul si sa aprinda un panou luminos de avertizare daca este cazul. Semnalele telefoanelor (unde radio GSM, in cazul apelurilor sau SMS-urilor, sau comunicatiile 3G sau 4G in cazul folosirii Internetului) sunt captate de antenele radar si un soft le analizeaza durata si intensitatea.

poti ajunge asa

Datele mobile sunt ignorate iar sistemul nu se alerteaza atunci cand utilizatorul foloseste sistemul hands-free. Radarul, dezvoltat de firma Wescotec, poate detecta nu numai daca un ocupant al masinii telefoneaza sau trimite texte ci si daca navigheaza pe Internet sau consulta retelele sociale in timp ce vehicului este in miscare. Sistemul nu face decat sa detecteze prezenta sau absenta unui semnal, deci nu colecteaza nici un numar de telefon si nu spioneaza date.

Dar cine vorbeste?

Problema este ca, in starea actuala de dezvoltare, radarul anti-telefoane are doar functie pedagogica, similara panourilor care afiseaza viteza automobilistului atunci cand intra intr-o localitate. Nu fotografiaza masini nu nu poate sanctiona cu amenda. Aceasta pentru ca,deocamdata, radarul nu poate distinge cine foloseste telefonul mobil: soferul sau pasagerii? Cei de la Wescotec au declarat ca nu au gasit inca pe piata tehnologii eficiente pentru a depasi acest impediment.Pana atunci, ramane varianta supravegherii video.  Insa, in cazul telefoanelor mobile, exista o reticenta a politiei de a aplica amenzi pe baza imaginilor puse la dispozitie de camere video. Mai ales in cazul autostrazilor unde masinile se deplaseaza repede. Indiferent daca imaginile sunt studiate printr-un algoritm sau de un politist, se pot pune destule intrebari privind precizia detectarii unui telefon mobil la volan. Anumite pozitii ale soferului pot fi gresit interpretate (spre exemplu daca se sprijina de fereastra deschisa si-si tine mana in apropierea urechii) . Intrebari si de etica: in acest caz soferul are dificultati pentru a prezenta probe si a contesta o contraventie eronata.

author avatar
Tudor Borcea
1.694 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger