AcasăNewsPietrele foametei apar in Cehia

Pietrele foametei apar in Cehia

De mai bine de un secol, cand nivelul scazut al apei impiedica navigatia vapoarelor pe fluviul Elba in dreptul orasului ceh Decin, apare la suprafata o misterioasa piatra gravata, martor al secetei si a schimbarilor climatice.

Caldura si lipsa precipitatiilor au redus fluviul Elba la un fir de apa

Pe aceasta piatra este gravat, in limba germana: ”Daca ma vezi, plangi” (”Wenn du mich siehst, dann weine”), inscriptie ce dateaza din 1904 facuta de un anume Franz Mayer. Ea a marcat atunci exact nivelul apei Elbei pe timp ce seceta, nivel care facea navigatia plutelor si ambarcatiunilor imposibila, lasandu-i pe oamenii orasului fara bunurile transportate pe ape, fara slujbe si prevestind foametea. La acea epoca, Decin (in Boemia) facea parte din Austro-Ungaria unde se vorbea majoritar limbe germana. ”Navigatorii de pe Elba se plimbau de-a lungul malurilor fluviului si gravau in piatra nivelul apei in anii secetosi”, explica Vlastimil Pazurek, directorul muzeului din Decin, oras cu 50.000 de locuitori aflat al 20 km de frontiera germana. De atunci au fost denumite ”pietrele foametei” (”Hungerstein”). 20 de asemenea pietre inca mai exista, din care si cea din Decin. Cea mai veche inscriptie gravata pe aceasta dateaza din 1616. De atunci, multa apa a curs pe Elba, fluviu lung de 1109 km care izvoraste din Republica Ceha dar a carei mare parte se afla in Germania. La Decin, fluviul a fost dragat pentru a facilita navigatia si noua baraje au fost construite in cursul secolului XX pe Vltava, principalul afluent al Elbei.

Daca ma vezi plangi este gravat pe aceasta piatra un marker al cotei de avarie

Nivelul mediu al adancimii apei este de 3 metri. Dar seceta si-a spus cuvantul: ”piatra foametei”, vizibila atunci cand apele au doar 1,60 metri, apare acum in 100 de zile pe an.

94% din teritoriu, sub seceta

Vara aceasta, dupa o lunga perioada de seceta in Cehia, ca de altfel si in mare parte din Europa, nivelul Elbei nu era, la finele lunii august, decat de 90 de centimetri la Decin, afectand aproape total navigatia. ”Pentru transportul fluvial, complicatiile se anunta din momentul in care nivelul Elbei la Decin scade la aproximativ 2,5 metri. Daca apele continua sa scada sub 1,15 metri, transportul pe apa nu mai este rentabil, economic vorbind”, explica Jiri Petr, un responsabil al Povodi Labe, autoritatea publica de gestiune si supraveghere a tronsonului ceh al Elbei. ”A existat aceasta situatie si in 2015 si 2016 dar in acest an scaderea apelor a fost foarte rapida, fara precedent in ultimii 20 de ani”, a precizat Petr. Seceta a culminat in 22 august, afectand 94% din teritoriul Republicii Cehia si provocand pagube estimate intre 9 si 11 miliarde de coroane (350-427 de milioane de euro). Pentru Tobias Conradt, specialist hidrolog german, citat de organizatia ecologica Arnika, ”niveluri scazute ale Elbei vor fi si mai frecvente” in viitor. ”Ceea ce astazi consideram astazi ca fenomen extrem va deveni realitate cotidiana in urmatoarele decenii, din cauza schimbarilor climatice”, a estimat Conradt.

Recul al transportului fluvial

Consecinta a secetei dar si a concurentei cailor ferate in special, transportul fluvial de marfuri in Cehia este in recul constant: mai putin de trei milioane de tone de marfuri sunt transportate astazi pe Elba in fiecare an, fata de cinci milioane la sfarsitul secolului XX. Eventuala constructie, la Decin, a unui sistem de retinere a apei gandit pentru a creste nivelul Elbei si a ameliora navigabilitatea este in dezbatere de  20 de ani. Riveranii se declara favorabili acestui proiect dar trebuie asteptata o decizie politica. Dar, sustinut de actualul guvern, proiectul intampina rezistenta din partea ecologistilor care acuza impactul asupra mediului generat de o crestere artificiala a nivelului apelor. Pe de alta parte, ecologistii si-au exprimat dubiile in legatura cu utilitatea acestui proiect, argumentand ca sistemul va genera cresterea nivelului apei numai pe tronsonul ceh al fluviului, in conditiile in care aceeasi problema exista si in partea germana. ”Din 2013, transportul marfurilor a fost mereu paralizat de nivelul scazut al apelor Elbei in Germania, uneori chiar sapte luni pe an, ceea ce arata ca un transport fiabil pe Elba pana la Hamburg este o idee nerealista”, a argumentat Nikol Krejcova, reprezentant al Arnika.”Pietrele foametei” nu par sa dispara curand iar sub ape.

author avatar
Tudor Borcea
301 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger