A fost nevoie de sase ore de negocieri nocturne intre social-democrati (SPD) si conservatorii CDU/CSU pentru ca cancelarul Germaniei sa anunte un acord cu privire la dosarul milioanelor de masini diesel vechi aflate in circulatie, dosar care a fost un impas dupa scandalul Dieselgate.
Fara a transa clar intrebarile si temerile existente in Germania (tara care l-a dat pe Rudolf Diesel, inventatorul motorului ce-i poarta numele) cu privire la aceste masini, pe care zeci de orase vor sa le interzica, spre nemultumirea proprietarilor, textul prezentat ieri de guvern le ofera posibilitatea acestora din urma de a-si modifica (reconfigura) sistemul hardware al motorului sau sa opteze pentru un program de schimb, cu subvenţii atractive sau discount-uri pentru proprietarii vehiculelor diesel care indeplinesc standardele Euro 5 sau Euro 4. Daca un proprietar cu un model Euro 5 vrea reconfigurarea sistemului hardware prin tehnologia de reducere catalitica selectiva (SCR), şi daca acest procedeu este adecvat şi disponibil, Guvernul de la Berlin se aşteapta ca producatorii auto sa imparta costurile pentru aceasta operaţiune. Dar contributia exacta a producatorilor auto ramane de aflat. Spre deosebire de Mercedea si Daimler, doar Volkswagen a acceptat clar punerea in practica a acordului, a precizat ministrul Transporturilor, Andreas Scheuer (CDU). Aceste masuri vor fi limitate la 14 orase care prezinta cea mai mare poluare cu oxizi de azot generata de motoarele diesel (Munchen, Stuttgart, Koln, Hamburg, Dusseldorf si altele. Nu si Berlin. ”Industria auto a generat aceste probleme, deci ea trebuie sa le plateasca”, declara luni ministrul social-democrat al Mediului, Svenja Schulze. Sectorul auto german (800.000 de angajati) este un subiect sensibil pentru Angela Merkel, existand relatii puternice intre gigantii auto si politicieni.