AcasăNewsMercedes, sluj in fata Chinei

Mercedes, sluj in fata Chinei

Pentru Beijing, Dalai Lama este o linie rosie peste care nici Mercedes-Benz nu poate trece

Celebrul constructor german apartinand grupului Daimler si-a cerut scuze pentru ca ” a ranit sentimentele chinezilor” dupa ce a postat pe reteaua Instagram un citat din Dalai Lama, liderul spiritual tibetan care este oaia neagra a Beijingului. Ce nu fac chiar si cele mai cu nasul pe sus firme pentru cea mai mare piata auto din lume?

Pentru Beijing Dalai Lama este o linie rosie peste care nici Mercedes Benz nu poate trece

Mercedes este ultima firma occidentala atacata in ultimele saptamani in China din cauza unor ”pasi gresiti” de marketing cu privire la Tibet, Hong Kong sau Taiwan, subiecte sensibile pentru regimul comunist de la Beijing. In centrul polemicii se afla o postare pe care Mercedes a publicat-o luni pe reteaua Instagram, alaturi de imaginea unei berline la malul marii. ”Priveste o situatie din toate unghiurile, vei deveni mai deschis!”, spunea constructorul, atribuind in mod explicit citatul liderului spiritual tibetan. Chiar daca accesul la Instagram este blocat in China, postarea Mercedes a declansat un val de reactii de manie, pe un ton foarte nationalist, pe retelele sociale chinezesti. Laureat cu Nobel, Dalai Lama este denuntat de Beijing drept ”un lup in rasa de calugar” si un ”separatist”, chiar daca liderul tibetan (refugiat in India) da asigurari ca cere doar o autonomie sporita a regiunii chineze Tibet.

Iarta-ne, partid iubit

In fata controversei, Mercedes a retras prompt mesajul litigios, inainte de a publica, marti, scuze in mandarina pe platforma chineza de microblogging Weibo. ”Suntem constienti ca am ranit sentimentele poporului si acestei tari”, au scris cei de la Mercedes, citati de Afp, declarandu-se ”profund dezolati” de ”publicarea de informatii extrem de incorecte” si dand asigurari ca sunt determinati ”sa-si aprofundeze cunoasterea culturii chineze”. Critica de partid nu a intarziat. Ieri, un editorial publicat de Cotidianul Poporului, vuvuzeaua Partidului Comunist Chinez, lansa: ”Mercedes-Benz, v-ati facut un dusman din poporul chinez”, constructorul german fiind acuzat ca ”obtine profituri de aur” in China, prima piata auto din lume, ”umilind” totodata poporul chinez.

Ce-are sula cu comertul?

Pai cum, tovarasi? Nu spunea, pe vremuri, tovarasul Deng Xiaoping ca ”nu conteaza ce culoare are pisica, important e sa prinda soareci”. Ce conteaza ideologia cand banii curg si chinezii mananca branduri occidentale de lux pe paine? Ce atatea fasoane cand Beijingul este perfect constient ca orice comert mondial trece (si va trece) prin China? O suceala a dragonului ar insemna dezastru pentru brandurile occidentale. Altfel, fara asemenea atu-uri, cine-si mai permitea sa urecheze Mercedes? Care Mercedes tace si inghite, ca la un vapor de bani ce mai conteaza o pilula amara? Mai ales ca, in trecut, tot Mercedes nu avea nici o insomnie in a-si livra produsele dictatorilor lumii (cu tot cu Ceausescu) in timp ce acasa politicienii turuiau despre totalitarism si drepturile omului. Acum, tot cu un regim controlat de un partid comunist, sunt grijulii sa nu ”raneasca sentimente”. Ca doar se stie cat de sensibile sunt urmatoarele fete mari: euro, dolarul si yuan-ul. Pe de alta parte, nu numai Mercedes s-a fript cu Dalai Lama pe Instagram, ci si grupul rock Placebo, care a anuntat ca a primit ”interdictie pe viata” in China. Iar luna trecuta, site-ul in mandarina al Marriott a fost inchis dupa ce grupul hotelier a prezentat Tibetul ca tara distincta. Si Zara si compania Delta Airlines (SUA) au fost criticate de partid dupa ce au pomenit pe site-rule lor Hong Kong si Taiwanul, insula independenta de facto dar a carei suveranitate este revendicata de China.

author avatar
Tudor Borcea
329 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger