AcasăNewsMasinile electrice arunca in aer pretul cobaltului

Masinile electrice arunca in aer pretul cobaltului

Cererea din ce in ce mai mare de masini ”verzi” reaseaza piata metalelor rare

Investitorii pariaza pe colabalt, crucial in fabricarea bateriilor pentru automobilele electrice, provocand o crestere vertiginoasa a pretului acestui metal rar, a carui linie de productie este dificila.

Cererea din ce in ce mai mare de masini verzi reaseaza piata metalelor rare

Pe piata London Metal Exchange (LME) pretul tonei de cobalt a urcat la 82.000 de dolari, la mijlocul acestei luni, cel mai mare nivel dupa ce LME a inceput sa urmareasca preturile acestui metal, in 2010. Totusi, chiar daca nevoia de cobalt a crescut in ultimii ani pentru fabricarea de baterii pentru tablete si smartphones, productia ramane superioara cererii in conditiile in care masinile electrice reprezinta doar o mica parte in industria auto mondiala. De altfel, 72% din cererile de cobalt s-au dus pe bateriile utilizate la produsele electronice pentru marele public.

Republica Democratica Congo este principalul producator de cobalt

Analistii Darton Commodities estimau ca piata cobaltului va ramane pe surplus pana cand se vor materializa previziunile de crestere exceptionala a vanzarii masinilor electrice, in jurul anului 2020. Dar vehiculele electrice au intrat deja in faza adulta inca de anul trecut, cu o crestere a vanzarilor de 51% in intreaga lume. Numeroase tari prevad abandonul progresiv al motoarelor clasice, ceea ce-i va forta pe constructori sa se pregateasca pentru o cerere in crestere a vehiculelor electrice. Pentru a face acest lucru, este necesara o furnizare sustinuta de cobalt, deoarece acest metal face posibila producerea unor baterii mai usoare si mai rezistente. Gigantul in materii prime Glencore (cu sediul in Elvetia) a informat ca va discuta cu VW si Tesla pentru a le furniza cobalt, potrivit PDG-ului Ivan Glasenberg. Glencore estimeaza sa produca 63.000 de tone de cobalt in 2020, fata de 27.000 de tone in 2017.

Dependenta de cupru si de China

Alt motiv al ingrijorarilor pietei cobaltului este ca acest metal provine foarte putin din exploatari ca atare, majoritatea fiind extras ca produs secundar din minele de cupru si nichel. Rezultatul este ca rezervele de cobalt sunt dependente de viabilitatea economica a minelor de nichel si cupru. Pe de alta parte, mai mult de jumatate din productia miniera de cobalt din 2017 provine din Republica Democratica Gongo. Iar in fata cresterii cererii, Congo prevede sa creasca de cinci ori taxele pe acest metal, ceea ce a provocat tulburari in sectorul minier. Insa Congo nu exporta produse finite, ci un produs minier tratat. 80% din productia congoleza pleaca in China unde zeci de rafinarii il transforma in metal, bun pentru baterii. Productia de cobalt rafinat a crescut cu 20% in China. Cu 62.800 de tone, China reprezinta 60% din oferta mondiala.

author avatar
Tudor Borcea
647 afisari

1 COMENTARIU

  1. Mai degrabă speculează, adică vor să-i prostească, sărăcească, pe „micii investitori”.
    Dacă se socotește „amprenta de carbon” a mașinilor electrice – fabricație, generare curent pentru reîncărcare, reciclare – acestea devin la fel de ecologice precum dizelu meu.
    Iar ne fac.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger