AcasăNewsEco-vinieta, pe (ne)intelesul tuturor

Eco-vinieta, pe (ne)intelesul tuturor

Dupa eliminarea Taxei de Mediu, statul ne-a lasat sa respiram putin, orisicat!

Eco-vinieta e un concept, nu o taxa!„. Intr-adevar, un concept ciordit din Occident. Parisul are deja certificatul „Crit’Air”, iar Londra pregateste o taxa de cateva lire sterline (pe zi!) pentru ei care vor sa intre cu masina in trecatorii de pe podul Westminster, gen. Initiativa – nu se poate sa nu stiti! – apartine lui Daniel Constantin, ministrelul proaspat debarasat de la masa Guvernului, dupa „Marea schisma” din ALDE. 

Dupa eliminarea Taxei de Mediu statul ne a lasat sa respiram putin orisicat

Pana sa se intoarca in mediul lui, Daniel Constantin ne zicea ca vinieta – emisiune in sase culori – va avea un pret redus si ca nu va atrage costuri suplimentare sau noi taxe percepute, dar va contribui – pentru fiecare autoritate locala in parte – la realizarea unor harti cu zonele afectate de poluare. Deci, nu Guvernul va decide ce si cum. Toata treaba va sta in mana autoritatilor locale. Pana cel tarziu in 2019, vor numara oamenii primariilor bulinele din parbrizele masinilor pana vor ameti. Iar cand se va umple urbea de buline naspa, dupa 2019 se va da alarma si se va institui o taxa: „Pe aici nu se mai trece!”.    

Cui foloseste si la ce?

Parerile sunt ametite, pardon!, impartite. Vinieta va contribui la reducerea gradului de poluare si/sau vizeaza reducerea traficului aglomerat. Hai sa ne hotaram, totusi! Ca pentru evitarea supraaglomerarii exista alternative. De pilda, pasaje/poduri utile, nu ca mizeria lui Oprescu din Aviatiei, care a paralizat traficul in loc sa-l descongestioneze, ori pasajul de la Casa Presei, care a descalcit de l-a incalcit si mai tare. Altfel, putem reveni la treaba cu circulatul masinilor cu numere pare si impare, ca pe vremuri. Pe partea cu protejarea mediului, treaba e mult mai simpla: sa dam cu totii la pedale. Ca Primaria Capitalei ne asigura de tot sprjinul ei.

Cine ne-o aplica si cum?

Asadar, la solicitarea autoritatilor locale, Imprimeria Nationala va tipari eco-stickere in sase culori („rosu” pentru cazaturi, „verde” pentru electrice), iar abtibildurile astea vor fi aplicate pe masini la inspectiile periodice ITP.  In Franta se comanda pe Internet. La noi vine muntele la Mahomed. Inevitabil, in functie de gradul de poluare a autoturismului, soferii se vor trezi in parbriz, o data la 2 ani, cu o taxa noua.

Cine o plateste …

Se insista pe faptul ca vinieta are ca scop reducerea poluarii in anumite zone ale oraselor si ca trebuie platita doar daca te mananca sa mergi cu masina in zone protejate sau aglomerate (am stabilit mai sus ca treaba e incurcata). Perfect, dar ce ne facem daca eco-vrajeala asta va fi obligatorie oriunde si oricand?

… ca altii au facut-o deja!

Daca va fi vorba de fapt despre o noua taxa, cine o va plati? Ca toata lumea inseamna si cei care si-au platit taxa de mediu, atunci cand si-a cumparat harburi de afara. Si n-au platit putin. Sute de euro. Mii de euro.  Si n-au mai primit banii inapoi, desi statul a colectat un bir ilegal, in totala neconcordanta cu reglementarile europene. Ce vor face? Vor plati din nou, ca prostii? Nu cumva, pentru a se bucura si ei de acest concept, ar trebui sa li se deduca din sumele platite?

Cine si-a tras daca si-a tras ceva

Istoria ultimului sfert de veac, de fapt ce s-o mai zguduim intreaga noastra istorie ne spune ca, la orice treaba de acest gen, cineva si-a tras ceva.  Nu de alta, dar nu crede nimeni ca marii concesionari stau si admira cozile de la Serviciul de Inmatriculari Auto, aplaudand romanii decisi sa-si inscrie in circulatie gioarsele pe roti ieftine, poluante si mai ales fara de taxe.

author avatar
Mihai Koblenko
933 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger