AcasăNewsCum sunt spionati pasagerii marilor companii aeriene

Cum sunt spionati pasagerii marilor companii aeriene

Pentru spionajul secolului 21 cerul nu mai e limita

Dezvaluirile lui Edward Snowden dezvaluie o alta fateta a spionajului: ascultarile telefonice la mare altitudine. NSA si echivalentul ei britanic au interceptat datele comunicatiilor pasagerilor marilor companii aeriene.

 

Pentru spionajul secolului 21 cerul nu mai e limita

Ce au in comun, spre exemplu, presedintele Pakistanului, un traficant de tigari sau de arme, un individ vanat de serviciile de contra-terorism sau un escroc: Raspunsul se afla in documentele fostului angajat al Agentiei Nationale de Securitate a SUA, Edward Snowden: ”Toti utilizeaza telefoanele mobile atunci cand se afla in avion. In colaborare cu The Intercept, Le Monde a descoperit ca majoritatea companiilor aeriene au fost spionate de NSA si de Government Communications Headquarters (GCHQ) din Marea Britanie. Intr-un document clasat top secret al uneia din directiile NSA, SIDtoday, o noua bransa a spionajului a iesit la iveala: interceptarea datelor de comunicatii, inclusiv codurile secrete, la bordul avioanelor.

Cum se face acest tip de supraveghere

Numarul persoanelor care folosesc telefoane in timpul zborurilor a crescut: in 2008, 50.000, la sfarsitul lui 2009, cifra se dublase. Ceea ce a usurat cumva sarcina GCHQ in 2012: serviciul secret britanic a pus in practica programul Southwinds conceput pentru a colecta traficul, metadatele  si continutul conexiunilor de la bordul avioanelor in zona acoperita de satelitii Inmarsat, fie in spatiul aerian de deasupra Europei, Orientului Mijlociu si Africii.

Pentru spionajul secolului 21 cerul nu mai e limita

Fiecare telefon deschis la o altitudine de zbor de 10.000 de picioare poate fi localizat si spionat astfel. Avionul poate fi supravegheat si monitorizat la fiecare doua minute. Interceptarea se realizeaza gratie statiilor-antena de la sol (evident sctrict secrete), semnalul trecand via sateliti. In plus, GCHQ este capabil sa impiedice functionarea unui telefon si sa-l determine pe utilizator sa-l inchida si sa-l deschida, identificandu-i codul de acces.

Air France in catare

Compania franceza a fost obiectul actelor de spionaj americano-britanice incepand cu 2005, in timp ce primul caz de folosire a unui spartphone la bord dateaza din 17 decembrie 2007 (zborul AF 1046 Paris-Varsovia). Datorita faptului ca zborurile Air France si Air Mexico au fost considerate ca potentiale tinte ale teroristilor, dupa 2003, de catre CIA, SID (Signal Intelligence Directorate, una din principalele directii ale NSA), insarcinata cu prelucrarea informatiilor de origine electromagnetica, a elaborat acest program destinat ”evitarii unui nou 11 septembrie”. Potrivit serviciului juridic al NSA, ”nu exista legal nici o problema pentru a intercepta avioanele acestor doua companii in strainatate” si ”ele trebuie sa se afle sub cea mai inalta supraveghere cand intra in spatiul aerian american”. De altfel, un avion  Air France a fost ales de catre GCHQ pentru demonstratia unei interceptari in  timpul zborului.

Pestii cei mari

Supravegherea GCHQ si NSA nu se limiteaza la interceptarea comunicatiilor pasagerilor obisnuiti, evident, ci are in vizor tinte importante. Printre ele, se afla reprezentanti ai diplomatiei israeliene, firme private din industria apararii, entitati statale care asigura cooperarea internationala sau Autoritatea palestiniana. De altfel, NSA s-a dovedit un aliat al EWD, serviciul iordanian de informatii electronice iar interceptarile GCHQ contin date despre curtea regala a Iordaniei, seful protocolului regal si ambasadei Iordaniei la Washington. Pe de alta parte, spionii americano-britanici au avut surpriza sa constate ca si compania rusa Aeroflot a interceptat comunicatiile pasagerilor care utilizeaza telefoane in timpul zborului cu propriile avioane. Aceste programe de spionaj au demarat dupa ce 27 de companii aeriene au autorizat folosirea telefoanelor in timpul zborului. Printre acestea, British Airways, Hongkong Airways, Aeroflot, Etihad, Emirates, Singapore Airlines, Turkish Airlines, Cathay Pacific , Lufthansa. Insa serviciile secrete isi extind mereu terenul de experimentare iar tintele interceptarilor lor sunt deja anuntate: codurile PIN si serviciile de voce tip e-mail, SMS, Webmail, Webchat, retele sociale, Google Maps, Currency Converters, VOIP, BitTorrent sau Skype. Potrivit expertilor, urmatorii doi ani ar putea deveni istorici pentru spioni, mai ales datorita instalarii Wi-Fi in plin zbor.

Miercuri, intr-un comunicat, Air France si-a exprimat uimirea cu privire la dezvaluirile lui Snowden, indicand: comunicatiile vocale nu sunt posibile in timpul zborului. ”Un sistem de comunicatii GSM a fost testat in 2007 pe un avion mediu-curier, timp de cateva saptamani, dar rezultatele nu au fost concludente iar proiectul a fost abandonat”, a adaugat compania aeriana.

author avatar
Tudor Borcea
1.641 afisari

1 COMENTARIU

  1. Dupã ce am aflat, de la primul rînd, cã dezvãluirile…dezvãluie, ne-am lãsat pãgubasi, n-am mai citit. Ne-au podidit lãcrãmioarele. De bucurie. Borcelino e la a enspea abatere de violare di lingua. Bravo, ziaricule! Rusine cui a crezut cã esti prost si incapabil de progrese. Uite cã le-ai fãcut, devenind SI MAI prost. Cred cã Snowden, ãla, îsi dã, vîrtos, cu tesla-n c…e. Întrucît, la cît e el de genial, abia acum i s-a revelat cã…ce fãcea el dezvãluiri, dar dezvãluirile alea chiar dezvãluiau si el chiar dezvãluia cu dezvãluirile! Începînd de azi – cãci cine ne poate opri? – cu dezvãluirile vom învãlui si vom învãlui dezvãluirile în… În ce? Într-un învelis, normal. Oare ce pãrere o avea marele ( nici o ironie ) Boanchis despre colegul sãu de la ziar? Jurnalism e ãsta? Nu! Gaze si tãrie! O, tempora! O, mores! 🙂

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger