AcasăNewsConcluzie in urma anchetei privind tragedia din Apuseni: Adrian Iovan, pilotul mortii!

Concluzie in urma anchetei privind tragedia din Apuseni: Adrian Iovan, pilotul mortii!

Ancheta Centrului de Investigatii pentru Siguranta Aviatiei Civile concluzioneaza ca tragedia aviatica din Muntii Apuseni, din 2014, a avut loc din cauza deciziilor eronate ale comandantului Adrian Iovan. Acestea nu au facut decat sa favorizeze givrajul sever care a dus la oprirea motoarelor.

Anchetatorii sustin ca lipsa de experienta a lui Adrian Iovan pe aeronave mai putin performante l-au determinat pe fostul pilot sa ia decizii eronate

Din raportul final intocmit de CIAS, la care au participat si specialisti din Marea Britanie – stat de fabricatie a aeronavei si SUA, unde au fost fabricate motoarele, reiese ca aeronava era pilotata de catre Razvan Petrescu, dar comandant era Adrian Iovan.

Givrajul si lipsa de experienta

Eugen Suciu, membru al comisiei de investigatie in cadrul CIAS, a declarat ca raportul arata ca aeronava zbura la o altitudine ”nepotrivita, sub altitudinea minima de siguranta in zona, deasupra Carpatilor Meridionali”. El a spus ca pe parcursul zborului aeronava s-a confruntat cu un givraj care a afectat capacitatea carburatoarelor motoarelor, nepermitand atingerea unei altitudini de siguranta. Potrivit expertilor, comandantul Adrian Iovan a comunicat ca are probleme de givraj, dar nu a comunicat starea de urgenta. ”Din cauza givrajului, deasupra plafonului de nori s-a produs blocarea motoarelor”, au mai spus membrii comisiei de ancheta. O alta cauza constatata de catre experti a deciziilor eronate pe care le-ar fi luat Iovan in acea seara fatidica ar fi fost si lipsa de experienta a acestuia pe aeronave mai putin performante. ”Noi am ajuns la concluzia ca evaluarea eronata a factorilor de risc este datorata lipsei de experienta, dar si de antrenament pe aceasta aeronava. Nu ne referim la stiluri de pilotaj sau la modul in care sunt actionate comenzile de zbor, ci strict la evaluarea factorilor de risc in cadrul acestui zbor – faptul ca dupa 11 luni s-au urcat intr-o aeronava pe care nu au mai vazut-o de 11 luni, au plecat intr-o misiune comerciala cu pasageri la bord, dar, repet, si retineti, perfect legal”, a mai spus Suciu.

Copilotul i-a sugerat lui Iovan sa aterizeze la Sibiu

De asemenea, Adrian Iovan nu ar fi luat in seama nici sugestia copilotului Razvan Petrescu de a nu mai continua zborul, putand intrerupe misiunea la Sibiu. Petrescu a declarat, ieri, dupa publicarea raportului final al CIAS, ca  i-a sugerat lui Adrian Iovan sa intrerupa zborul la Sibiu, insa acesta a refuzat, el adaugand ca ”un copilot nu este in masura sa il traga la raspundere pe comandant”. El a spus ca in momentul in care a vazut ca vremea se inrautateste i-a sugerat comandantului Adrian Iovan sa intrerupa misiunea la Sibiu, dar acesta a refuzat. Intrebat daca considera ca Adrian Iovan este vinovat pentru prabusirea aeronavei, copilotul a spus ca nu poate afirma acest lucru, dar ca Iovan ”a supraevaluat aeronava”. ”Din momentul in care ni s-au oprit motoarele am stiut cert ca urmeaza impactul cu solul”, a completat Razvan Petrescu. Atunci, instinctiv, unul dintre pasageri – medicul Radu Zamfir – si-a pus centura de siguranta, fapt ce l-a salvat de la moarte. Nu acelasi lucru se poate spune si despre studenta Aura Ion. Ea si Adrian Iovan nu au mai putut fi salvati.

author avatar
Andrei Coman
631 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger