AcasăNewsCinci megaproiecte care vor schimba Europa

Cinci megaproiecte care vor schimba Europa

Nu numai China si Dubai se pot lauda cu transformari spectaculoare. Vechiul continent are la randul lui o serie de santiere titanice, care, la final, vor schimba viata cotidiana a milioane de oameni.

Londra: Crossrail

In capitala Marii Britanii se construiesc 118 km de linii de metrou, din care 42 sunt in subteran. Livrarea este prevazuta pentru iunie 2018, dupa un santier care a inceput in 2012. Numele de cod: Crossrail. Obiectivul: cresterea cu 10% a capacitatii de transport in Londra, pe sine, ceea ce va folosi unui numar de 200 de milioane de pasageri si va reduce considerabil timpii de transport catre inima Londrei. Proiectul fusese respins de Parsament dar explozia demografica din capitala Regatului l-a impus ca necesar, la un cost de 21 de miliarde de euro.

7000 de centrale eoliene in Marea Nordului

In 2050, o insula de 6,5 km patrati va aparea in Marea Nordului. Departe de a  fi science-fiction, este vorba de o insula artificiala, ”populata” de imense turbine si eoliene. In cadrul acestui megaproiect, sunt pe cale de a fi construite 7000 de eoliene offshores dar si panouri fotovoltaice instalate in jurul si pe insula. Planul prevede ca aceste instalatii eco vor produce intre 70.000 si 100.000 megawati, energie care va satisface consumul a 80 de milioane de persoane. Spre comparatie, cele 58 de reactoare ale parcului nuclear francez produc 63.100 megawati.

Transalpina Lyon-Torino

Mai lung decat cel de sub canalul Manecii, tunelul feroviar  va conecta, via Alpii, Franta de Italia. Acest proiect, care are trei componente (franceza, europeana si italiana) a generat critici din partea organizatiilor ecologiste. In final, va contribui la conectarea in retea a 5000 km de linii feroviare existente intre marile orase europene, dar si conectarea a 250 milioane de europeni. Transalpina Lyon-Torino va insemna si 40 de milioane de tone de marfa pe an si 5 milioane de calatori pe an, la viteze de 200 km/h. Valoarea totala estimata a fost de peste 26 miliarde de euro. Franta si Italia isi impart 60% din investitii, restul fiind finantare UE. O calatorie Milano-Paris va dura 4 ore (de la 7 ore)  iar o calatorie Lyon-Torino 1 ora si 45 minute (de la 3 ore si 30 minute).

Norvegia, un tunel submarin

 Sognefjord este cel mai lung fiord din Europa si o destinatie turistica importanta in Norvegia. Dar si un obstacol natural pentru masini, obligate sa faca mari ocoluri sau sa astepte feriboturile pentru a-l vizita in intregime. De aceea guvernul norvegian a lansat, anul trecut, un proiect de tunele submarine, un proiect de 25 de miliarde de euro. Practic, vor fi niste autostrazi scufundate la o adancime de 30 de metri, atasate de cabluri si pontoane, tunelurile fiind dintr-un beton special conceput sa reziste temperaturilor scazute din apele norvegiene. La ora actuala sunt necesare 30 de ore de condus  din portul Kristiansand (sud) la Trondheim (nord), drumul traversand sapte fiorduri, unde soferii trebuie sa ia feribotul. Tnelurile scufundate vor reduce timpul la 10 ore.

 Stockholm Bypass Project

Este vorba de cel mai mare tunel din apropierea unui oras. Scopul: evitarea intrarii  vehiculelor de tonaj greu in capitala suedeza. In ciuda taxelor de la ora actuala, transportatorii prefera sa plateasca pentru a trece prin Stockholm decat sa ocoleasca pe liniile de centura. Tunelul Stockholm Bypass prevede ocolirea capitalei prin vest. Problema majora este ca trebuie sapat printr-o roca extrem de dura, ceea ce mentine un avans al lucrarii la 10-20 de centimetri pe saptamana. Livrarea este prevazuta pentru 2026.

author avatar
Bogdan Borcea
774 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger