Ai o poveste fotografii, sau materiale audio/video care crezi ca merita sa fie publicate?
Scrie-ne pe pont[@]national.ro (fara [ ]) sau completeaza formularul de AICI!
Home » News » Calin Rangu atrage atentia: Controlul cauzelor, nu doar statistica efectelor!

Calin Rangu atrage atentia: Controlul cauzelor, nu doar statistica efectelor!

Autor:

Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara a adoptat recent modificarea ROF ASF pentru a institui atributii de supraveghere si control a regulilor de conduita ale asiguratorilor in vederea unei protectii proactive a consumatorilor.

 

Service auto 1 Calin Rangu atrage atentia: Controlul cauzelor, nu doar statistica efectelor!Astfel, Directia Supraveghere, Control Intermediari si Reguli de Conduita va dezvolta mai multe instrumente de supraveghere si control a cauzelor care pot afecta consumatorii. Se va pune accent, asadar, nu doar pe contorizarea si analizarea reactiva a problemele prin petitii si se va asigura convergenta cu practica europeana in care eficienta e data de protectia consumatorilor prin instrumentele de supraveghere a conduitei.

Consumatorul, pe primul plan

„Prevenirea riscurilor unei conduite necorespunzatoare a asiguratorilor este un element esential in strategia noastra, mergand dincolo de simpla interactiune punctuala consumator – asigurator. Nu ne vom mai uita doar la efect, in general identificat prin petitii sau prin controale post-factum, reactive. Vom dezvolta noi mecanisme proactive care sa previna, sa identifice cauzele reale. Acestea se pot regasi la nivelul anumitor entitati supravegheate datorita eventualei lipse de procese bine structurate, proceduri ineficiente sau incomplete, o cultura organizationala deficitara, personal neinstruit corespunzator si nemotivat din perspectiva punerii consumatorului pe primul plan. rangu 548x500 Calin Rangu atrage atentia: Controlul cauzelor, nu doar statistica efectelor!Pentru prima data vom analiza intregul procesul de viata al unui produs, de la creare, testare, lansare pe piata, informarea si transparenta, contractare, monitorizarea lui continua, distributia sa, remunerarea distribuitorilor si evitarea conflictelor de interese, modificarea produsului cand se constata ca ar fi in detrimentul consumatorului si nu in ultimul rand, esenta asigurarilor si a protectiei consumatorilor, despagubirea corecta a beneficiarilor legitimi ai asigurarii in caz de dauna”, a precizat Calin Rangu, directorul structurii in cauza.

Buna conduita trebuie sa fie regula pentru activitatea entitatilor din asigurari

E important de mentionat ca, avand in vedere ca regulile de conduita in desfasurarea activitatii si gestionarea riscului de conduita in sectorul asigurarilor au o importanta din ce in ce mai mare la nivel european, au aparut directivele si regulamentele delegate referitoare la distributie, informare si transparenta, evitarea conflictelor de interese etc. Buna conduita trebuie sa fie miezul activitatilor entitatilor din asigurari, deoarece aceasta trebuie sa dezvolte practici comerciale in concordanta cu principiul general de a pune clientii in centrul modului in care se desfasoara activitatea. Gestionarea eficienta a riscului de conduita nu este doar un imperativ de reglementare, ci si o buna practica de afaceri. O companie buna este aceea care isi respecta clientii si ii pune pe primul loc. Din perspectiva industriei, abordarea si solutionarea rapida a riscului de comportament emergent si cristalizat poate ajuta la evitarea costurilor potentiale generate de conduita necorespunzatoare, cum ar fi sanctiuni, amenzi, despagubiri, sau daune reputationale.

ASF vrea sa identifice determinantii riscului de conduita

Autoritatile de reglementare si de supraveghere isi concentreaza atentia asupra riscului de conduita, avand in vedere ca o consolidare a supravegherii conduitei este importanta pentru consumatori, pentru societatile de asigurare, distribuitori si pentru piata in ansamblul sau. Aceasta abordare promoveaza buna functionare a pietelor, contribuind la conditii echitabile de concurenta, un mediu concurential sanatos, sporirea increderii consumatorilor si stabilitatea financiara, contribuind totodata la descurajarea credibila a conduitei deficitare din piata.

Efectele negative ale unei conduite necorespunzatoare pot rezulta din caracteristicile produselor de asigurare, din modul in care produsele sunt aduse pe piata si din interactiunile cu clientii ulteriori incheierii contractului. Acest set de riscuri agregate este denumit in general riscurile ciclului de viata al produsului.

ASF doreste a identifica determinantii riscului de conduita si de a stabili o evaluare a implicatiilor acestor mecanisme in aparitia elementelor in detrimentul consumatorului sau a barierelor in calea functionarii eficiente a pietelor de asigurari.

La nivel european avem de a face cu doua tipuri de supravegheri, cea prudentiala (orientata spre stabilitatea financiara a entitatilor, plecand de la directiva Solvency II) si cea  regulilor de conduita (orientata spre protejarea drepturilor consumatorilor, plecand de la directiva IDD, regulemntele PRIIP si delegate). O conduita necorespunzatoare a unui asigurator poate fi un semn de avertizare timpurie pentru supravegherea prudentiala, deoarece acestea ar putea indica situatii de potential de dificultate financiara din partea intreprinderilor de asigurare. Problemele prudentiale pot fi, de asemenea, un indicator al problemelor potentiale de conduita, deoarece stresul prudential poate crea conflicte de interese puternice pentru intreprinderile de asigurare.

O parte din riscurile de conduita pot fi:

  • Modelul de afaceri si riscurile de management – riscurile care decurg din modul in care entitatile isi structureaza, conduc si gestioneaza afacerea si din relatiile cu alte entitati din lantul valoric;
  • Riscuri de dezvoltare a produselor – riscurile care decurg din modul in care produsele sunt create de asiguratori (producatorii de produse) inainte de a fi comercializate si cum sunt destinate clientilor;
  • Riscuri de distributie – riscurile care decurg din modul in care produsele sunt aduse pe piata si din interactiunea dintre clienti si asiguratori sau intermediarii la punctul de vanzare;
  • Riscuri de gestionare a produselor – riscurile aparute dupa vanzarea produsului de asigurare privind modul in care sunt gestionate produsele si modul in care asiguratorii sau intermediarii interactioneaza cu clientii si ii deservesc pana cand toate obligatiile contractuale au incetat.

Activitatea de a dezvolta conduita corespunzatoare la nivelul pietei va fi un proces de durata, de maturizare continua, deoarece lucram in primul rand cu oameni, dincolo de entitatile unde lucreaza, dar va trebui sa si luam masuri rapide acolo unde se impune, drepturile consumatorilor fiind pe primul plan.



    

Comenteaza pe Facebook


Ziarul National
Recomandarile zilei 26-09-2018
 
Multumim pentru apreciere!
NU, multumesc!