AcasăOldProasta guvernare falimenteaza constructiile de drumuri

Proasta guvernare falimenteaza constructiile de drumuri

Constructorii de drumuri se lupta sa recupereze creantele de la stat

Taierea de la bugetul de stat a cheltuielilor ce vizau constructia de drumuri si autostrazi  – care ar fi atras noi investitori straini si i-ar fi pastrat pe cei care vor sa plece – a generat efecte negative in randul tuturor companiilor de profil. Acestea au consemnat mari scaderi la capitolul venituri, iar investitiile in active fixe au scazut cu peste 30%.

Constructorii de drumuri se lupta sa recupereze creantele de la stat

Sectorul autohton de lucrari de constructii de drumuri si autostrazi a fost unul dinre cele mai afectate domenii ale economiei romanesti din ultimii ani. Conform Ministerului Finantelor, firmele care efectueaza lucrari de constructii a drumurilor si autostrazilor au generat in cursul anului 2013 o cifra de afaceri totala de 11,7 miliarde de lei, in scadere cu 22%, comparativ cu anul anterior. Un studiu al firmei Coface Romania  arata ca doar 282 de companii, reprezentand 15% din totalul firmelor active, inregistreaza o cifra de afaceri anuala mai mare de  un milion de euro si genereaza aproximativ 94% dintre veniturile intregului sector.

Lipsa de predictibilitate

Jumatate dintre companiile care activeaza in acest sector au raportat o deteriorare a rezultatului net pe parcursul anului 2013, comparativ cu anul anterior, iar 34% dintre companii au inregistrat pierderi nete. Pe parcursul anului mentionat, companiile din sectorul analizat au inregistrat o politica dezinvestitionala masiva, pe fondul scaderii vanzarilor si perspectivelor modeste de relansare a proiectelor din constructii. Astfel, investitiile in activele fixe au scazut cu 33%, principala cauza fiind diminuarea veniturilor cu 22%, pe fondul reducerii cheltuielilor publice in acest sector. Potrivit analistilor, scaderea ponderii activelor fixe in totalul activelor confirma lipsa de predictibilitate pe termen lung, situatie generata de taierea de catre Guvern a cheltuielilor pentru infrastructura tarii, doar pentru a raporta la UE un deficit bugetar scazut si a acoperi masurile fiscale paguboase (taxa pe stalp, reducerea CAS, TVA etc.)

Finantare pe banii furnizorilor

Investitiile, atatea cate s-au mai inregistrat, nu au fost facute pe o baza sustenabila. Potrivit Coface Romania, ponderea datoriilor pe termen scurt in total capitaluri imprumutate a crescut la peste 80%, iar gradul de acoperire al acestora a scazut la doar 13%. Companiile au inregistrat o finantare semnificativa de la furnizori, in conditiile in care termenul mediu de plata al acestora a crescut cu peste trei luni.

Insolvente si datorii la buget

Firmele din acest sector sunt dependente de incasarile creantelor de la stat si de nivelul cheltuielilor publice alocate. Reprezetantii Coface sustin ca acestea din urma sunt principalul element catalizator in reluarea investitiilor, insa cresterea lor in perioada imediat urmatoare este putin probabila, avand in vedere prevederile proiectului de modificare a Codului Fiscal. „Sectorul constructiilor de drumuri si autostrazi a inregistrat cel mai ridicat nivel din economie al insolventelor la numarul de firme active si peste 10% din totalul datoriilor catre bugetul de stat” ne-a declarat Constantin Coman, Country Manager al Coface Romania.

 

author avatar
Arpad Dobre
160 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger