AcasăOldGoogle pune bazele capitalismului Big Brother

Google pune bazele capitalismului Big Brother

Noua generatie de capitalisti ataca viata privata a clientilor

Marile societati comerciale nu au de luat lectii de la serviciile secrete, ele colecteaza informatii cu privire la viata privata ale clientilor potentiali pentru a le influenta comportamentul, noteaza Frankfurter Allgemeine.

Noua generatie de capitalisti ataca viata privata a clientilor

Gigantul internet Google a inventat un nou model de capitalism, cel de ”supraveghere”, a declarat Shoshana Zuboff, fost profesor la Universitatea Harvard, pentru publicatia garmana. Aceasta inventie a permis Google, sau mai precis firmei mama Alphabet, sa devina cea mai scumpa societate din lume, cu o capitalizare bursiera de aproximativ 570 miliarde de dolari, noteaza si Sputnik. Notiunea de ”capitalism de supraveghere” reaminteste ideea supravegherii cetatenilor de catre stat, dar capacitatile serviciilor secrete sunt reduse in raport cu cele ale marilor societati, care colecteaza informatii despre internauti pentu a le influenta comportamentul, in scopul de a-si creste beneficiile, spune Zuboff. Societatile de asigurari auto, spre exemplu, impun penalitati sau acorda bonusuri tinand cont de datele colectate despre clientii lor. Anul trecut, PDG-ul grupului american Allstate a anuntat ca progresele tehnologice vor permite asiguratorilor sa vanda informatii cu privire la comportamentul clientilor. Aceste date intereseaza pe toata lumea.

Comert cu date comportamentale

Capitalismul de supraveghere nu are nevoie de o lege privind cererea si oferta si se raspandeste pe Internet, unde nici o lege nu este universala. Insa Internetul favorizeaza dezvoltarea unui capitalism injust, arata Shoshana Zuboff. Context in care Google joaca acelasi rol pentru ”capitalismul de supraveghere” cu cel jucat de Ford si General Motors in productia de masa, si anume rolul de inventator si de propagator. Google face si comercializeaza previziuni cu privire la comportamentul utilizatorilor google.com. Utilizarea datelor privind comportamentul online a marcat un pas deciziv in era noului capitalism, aceste date dand nastere unei noi piete. Primii cumparatori de informatii despre comportamentul clientilor au fost agentii de publicitate. Astazi, toate companiile doresc sa urmeze exemplul Google si sa colecteze informatii in scopuri lucrative. Printre ele, asiguratori, fabricanti de haine, calculatoare, alcool si lista este lunga. Se poate rezista ”capitalistilor Big Brother”? Potrivit Shoshanei Zuboff, a cere acestei noi generatii de capitalisti sa respecte viata privata ”ar fi ca si cum i-ai cere unei girafe sa-si scurteze gatul sau unei vaci sa nu mai rumege”. Insa consumatorul nu trebuie sa stea cu bratele incrucisate in fata acestui nou model de capitalism. Aceasta ar insemna acceptarea exploatarii si pierderea libertatilor, a concluzionat ea.

author avatar
National
179 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger