Desi guvernantii se tot lauda ca Romania a avut crestere economica si anul trecut, si in acest an, bunastarea intarzie sa apara. In vreme ce in statele membre UE a aparut ingrijorarea privind explozia somajului din cauza valului de refugiati din Orientul Mijlociu, romanii spera intr-o crestere a veniturilor, dar nu au curaj sa-si cheltuiasca micile economii.
Concluziile studiului „Climatul de consum Europa”, realizat de GfK, releva ca evenimentele din Grecia, crizele si razboaiele din Orientul Apropiat si Orientul Mijlociu si problema refugiatilor au afectat starea de spirit a consumatorilor din Europa. Climatul de consum EU 28 a scazut din luna iunie pana in prezent cu jumatate de punct, ajungand la 10,3 puncte, iar acest lucru se simte si in tara noastra.
Bani de pe o zi pe alta
Anul trecut, economia romaneasca a inregistrat progrese. In al doilea trimestru al anului 2015, produsul intern brut a inregistrat o valoare cu 3,3 procente mai mare fata de cea inregistrata in aceeasi perioada a anului precedent. Trebuie insa sa remarcam faptul ca, potrivit datelor GfK, previziunile economice in trimestrul al treilea au scazut cu 2,8 puncte. Pe de alta parte, cesterea economica are (sau asa se presupune) un efect pozitiv asupra asteptarilor cetatenilor in ceea ce priveste veniturile. In ciuda acestui fapt, studiul GfK arata ca veniturile romanilor sunt, de regula, suficiente doar pentru acoperirea nevoilor de zi cu zi. In consecinta, dorinta de a cheltui in Romania ramane la un nivel scazut. Cu un nivel de minus 6,4 puncte, aceasta continua sa se situeze in intervalul negativ, desi la sfarsitul verii a fost inregistrata o crestere de 5,1 puncte in raport cu luna iunie.