AcasăOldConsiliul Concurentei pune saua pe comerciantii care scumpesc inainte de scaderea TVA

Consiliul Concurentei pune saua pe comerciantii care scumpesc inainte de scaderea TVA

Presedintele ANPC, Alexandru Dunca (foto) si seful Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, au luat in vizor comerciantii din Romania

Un raport al Ministerului Agriculturii, prezentat ieri in sedinta de Guvern, arata ca, in perioada imediat urmatoare, Consiliul Concurentei va verifica sute de comercianti, pentru a afla daca au avut loc majorari de preturi in perioada premergatoare scaderii TVA la alimente.

Presedintele ANPC, Alexandru Dunca (foto) si seful Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, au luat in vizor comerciantii din Romania

Conform raportului, Consiliul Concurentei (CC) va cere informatii retroactive privind preturile practicate si va verifica, aleatoriu, aproximativ 600 de magazine. Conducerea CC a comunicat asociatiilor profesionale ale retailerilor si producatorilor ca pot recomanda membrilor sa scada preturile cu minimum 12%, dupa reducerea TVA, si i-a anuntat ca va verifica la nivel national evolutia preturilor si dupa scaderea taxei pe valoarea adaugata, pentru a vedea daca efectul este mentinut in timp. Astfel, inspectorii CC vor monitoriza preturile la:

–         carne: porc, pasare, vita;

–         preparate din carne;

–         legume;

–         fructe;

–         lactate: lapte proaspat, iaurt, telemea de vaca si de oaie, cascaval, smantana;

–         apa si bauturi racoritoare;

–         oua;

–         produse pe baza de: ulei, faina, zahar, orez, paste fainoase, fasole uscata, malai;

–         dulciuri.

Bogdan Chiritoiu

Totodata, vor fi verificate (retroactiv, apoi valorile actuale si cele de dupa reducerea TVA la alimente) si preturile produselor pentru care nu se va modifica nivelul taxei:

–         produse de panificatie,

–         bere,

–         vin.

Potrivit raportului intocmit de Ministerul Agriculturii, in actiunea de monitorizare a impactului reducerii TVA asupra preturilor practicate la consumatorul final vor exista trei filtre de verificare:

a.)   solicitarile de informatii catre marii comercianti;

b.)  colectarea de date la fata locului;

c.)   informatii publicate de Institutul National de Statistica privind evolutia indicelui preturilor de consum – grupa de marfuri alimentare.

Publicitate inselatoare in supermarketuri

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a efectuat, recent, la nivel national, un control in supermarketurile Kaufland, Lidl si Mega Image. Cu prilejul verificarilor s-au constatat o serie de abateri, printre care:

–         utilizarea de expresii precum „pret de discounter garantat”, „ieftin”, „mai ieftin”, fiind indusa ideea unei vanzari cu pret redus si creandu-se consumatorului impresia unui avantaj specific al pretului de discount, fara a afisa, insa, un pret de referinta;

–         lipsa afisarii preturilor:

–         lipsa traducerii in limba romana a elementelor de identificare si caracterizare a marfurilor;

–         etichetare neconforma cu reglementarile in vigoare;

–         nerespectarea conditiilor de depozitare si expunere.

In urma constatarilor au fost oprite de la comercializare marfuri in valoare de peste 111.300 de lei si au fost aplicate amenzi de 855.500 de lei, pentru incalcarea reglementarilor privind protectia consumatorilor.

Angajamente si preturi inghetate

Raportul MinisteruluiAgriculturii mai arata ca patru mari magazine, respectiv Cora, Kaufland, Selgros si Carrefour s-au angajat ca, din luna iunie, cand TVA va scadea la alimente la 9%, sa afiseze la raft atat pretul vechi, cat si pe cel nou. Totodata, Carrefour si Auchan au promis ca vor ingheta preturile pana la acea data, iar Kaufland a anuntat ca ia in calcul aceasta optiune. Cat priveste Billa, Metro, Profi si Auchan, reprezentantii acestora au mentionat ca vor decide in perioada urmatoare daca vor afisa, din iunie, pretul vechi si pe cel nou la raft.

 

author avatar
Arpad Dobre
159 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger