AcasăNewsAvioanele care au vanat Irma

Avioanele care au vanat Irma

Irma vazut din Statia Spatiala Internationala

Imaginile luate din cockpit-ul unui Lockheed WP-3D aflat in ochiul uraganului au facut inconjurul lumii. La prima vedere, avionul de recunoastere meteo parea ca pluteste linistit pe o mare de nori, scaldat de sus in razele soarelui. Insa, in  jurul aparatului, Irma sufla cu 360 km/h.

Irma vazut din Statia Spatiala Internationala

”Cand zbori catre ochiul ciclonului, ai senzatia ca esti intr-o masina intr-o spalatorie auto. Totul e alb, nu vezi nimic, orientarea se face numai cu ajutorul instrumentelor. Cu cat avansezi, ai impresia ca un grup de gorile sala pe acoperis”, declara locotenent-colonelul Jim Hitterman, pilot rezervist al US Air Force, care a zburat prin 50 de uragane de-a lungul a 22 de ani. Irma a fost infricosator. Cele doua avioane Lockheed WP-3D apartinand Administratiei oceanice si atmosferice nationale americane (NOAA) sunt poreclite ”vanatorii de uragane” si sunt frecvent utilizate pentru supravegherea si studierea fenomenelor meteo extreme din Atlantic, Pacific si golful Mexic, arata ouest-france.

Ochiul ciclonului vazut de la bordul unui Lockheed WP 3D

Potrivit expertilor Centrului national pentru uragane (NHC) datele satelitare nu sunt suficiente pentru a estima exact forta maxima a furtunii, ochiul ciclonului si alte masuratori. De aceea avioanele trebuie sa intre in furtuna si sa evalueze dimensiunea ei, structura si stadiul de dezvoltare, informatii care sunt transmise in timp real la sol. Pentru aceasta, ”vanatorii” au la bord radare meteo, captatori de viteza, difuzometre, sonde si diferiti analizori in vederea obtinerii unor date precise cu privire la temperatura aerului, a marii, presiunea si natura precipitatiilor. Informatii primordiale pentru a intelege amenintarea ce-o reprezinta un fenomen meteo si a prevede masuri adecvate de protejare a populatiei.

Aparate<br >complexe<br >de măsurat

Gratie unor astfel de aparate, expertii au putut determina traiectoria uraganului Irma.

In ciclon, mai sigur decat la sol

”Prefer sa infrunt un ciclon in securitatea pe care o ofera avionul decat sa fiu la sol si sa fiu lovit de furia sa, fara nici o scapare”, a declarat pentru Meteo France Christopher Landsea, senior meteorolog al NHC. E drept, avioanele Lockheed WP-3D sunt solide, iesite direct din arsenalul militar american si puse in serviciu meteo in 1975.

Un WP botezat Miss Piggy în<br >hangarul McDill Air Force Base

Cu o anvergura mai mare de 30 de metri si o greutate ( la gol) de 28 de tone), WP-3D a traversat Irma cu o viteza de 680 km/h gratie a patru turbopropulsoare care-i permit sa atinga si 745 km/h si sa reziste zgaltaiturilor uraganului. Pilotii afirma ca viteza vantului la altitudinea de zbor (peste 323 km/h) nu se simte in avion dar ceea ce este infricosator atunci cand traverseaza centura de nori care inconjoara ochiul uraganului sunt miscarile verticale care creaza puternice turblente.

O meserie  riscanta

In timpul zborurilor de zece ore, 12 persoane lucreaza la bord: pilot, copilot, mecanic, navigator, electronisti si o echipa meteo formata din mai multi specialisti fizicieni, radisti etc. Inlocuirea celor doua Lockheed este prevazuta abia in 2025. Nici un model nou nu a fost anuntat iar unii preconizeaza ca ar trebui folosite drone pentru sarcini atat de periculoase cum sunt zborurile prin uragane. Potrivit Weather Underground, sase avioane-vanatoare de uragane si 53 de persoane au platit cu viata, ultima drama avand loc in 1974.

author avatar
Tudor Borcea
133 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger