AcasăEditorialMonica TatoiuCine-a pus gratar incins sub flesa?

Cine-a pus gratar incins sub flesa?

Asta-i un “pamflet” scris de o blonda vopsita. E vorba de incendiul de la Nôtre Dame si Omerta presei franceze tributara interesului grandorii Republicii care nu a mai castigat nici un razboi de la revolutia franceza. Doar batalii. Fapte.

Luni seara, la ora declansarii incendiului in catedrala era slujba. Catedrala, proprietate a statului francez, avea nevoie de reparatii la flesa construita de  Viollet-le-Duc. Dupa multe meciuri, in secolul 19, intre statul laic proprietar  si biserica administrator, acuzata ca face bani pe spinarea statului, cu sprijinul lui Voltaire, liber cugetatorul, si al americanilor iubitori de legitimitate culturala,  s-a facut subscriptie publica  pentru o noua flesa.Dupa ce flesa originala din 1230 a fost demolata in 1786. Si au  mai trecut niste ani, tot cu sageti intre stat si biserica si s-au apucat sa repare acum, ceva, la simbolul Parisului. S-au ridicat schele de otel pana la nivelul de baza al flesei Nôtre Dame. Au fost scoase cele 12 statui ale apostolilor (cu taierea capetelor pentru ca statuile sunt coji de arama cu schelet de fier si nu puteau fi agatate de cap cu macaralele) si cele 4 animale reprezentand evanghelistii, boul pentru Luca, leul pentru Marcu, vulturul pentru Ioan si omul ( sau ingerul )pentru Matei. Au fost salvate cu trei zile inainte de incendiu. Urmau inca doua saptamani in care schelele de la baza flesei sa ajunga in varf ca sa poata fi scos Cocosul simbol, inauntrul caruia erau relicve ale patronilor Parisului, Sfanta Genevieve si Sfantul Denise, salvate de radicalismul revolutionarilor atei. Biserica Nôtre Dame are peste structura de piatra o forma de mansarda de protectie din lemn de stejar  de 10 metri  inaltime, peste care este acoperisul de plumb. Flesa pierduta din secolul 19 a fost tot din lemn de stejar acoperita cu 750 tone de plumb. Stejarii folositi in secolul 13 si cei din secolul 19, de inlocuire, aveau 300 de ani la utilizare. Sectiunea bustenilor era de 1/1 metri. De la descoperirea ignifugarii barnele au fot protejate contra focului ,cu pensula, spun sursele mele. Nu era posibil ca in interiorul catedralei sa fie santier pentru repararea flesei externe. Orice penetrare a unei arcade  gotice ducea la prabusire. Santierul era alimentat de la un singur panou de distributie, cu un intrerupator general si contoar electric. Luni seara, primul muncitor a plecat la 17.20 si ultimul la 17.40 dupa ce a decuplat curentul si a predat cheia la sacristie cu semnatura. Nu exista legatura intre interior si mansarda in santier. In interiorul mansardei nu exista nici un conductor electric in afara firelor de la alarma anti-incediu care sunt alimentate cu 12 volti. Toate instalatiile electrice erau pozate in tuburi metalice sau de plastic rezistente la incendiu pe structura metalica a schelelor, in afara cladirii. O instalatie moderna de monitorizare computerizata instalata in 2014 cu sute de senzori conectati la computer a dat  prima alarma  falsa. A doua prea tarziu. Balbaiala sau “sabotaj”? Si acum intrebarile. Unde s-a declansat incendiul? In mansarda fara aer suficient cu piatra la baza si plumb la acoperis  sau in flesa aerisita unde nu erau inca schelele de acces? Cum poate lua foc un bustean cu sectiune de un metru patrat fara o sursa de caldura  care depaseste aprinderea unui cap de matura. Incercati la gratarul de mici cu o tigara sau o carpa imbibata cu benzina pe un bustean de grosimea celor din mansarda. Nu o sa ia foc. Ministerul francez de interne ne informeaza  dupa ce balbaiala cu focul mocnit rezultat din sudura s-a dovedit fara logica, ca sunt trei explicatii “privilegiate”. Ceva cu greseli voluntare sau involuntare. Fara explicatii tehnice. Si ultima imi atrage atentia, restul bla bla. Nesustenabil pentru cine are bacul pe bune. Sabotajul. Nu terorism, Doamne fereste, ca e politic incorect mai ales in Franta dependenta de voturi de la o anumita marturisire de credinta. Iar ma intorc la “sabotaj”-ul  de spalat creiere. Adica cineva, care nu a incendiat conform nomenclatorului de infractiuni, in loc sa toarne niste zahar in rezervorul masinii popii  de alta religie decat a sabotorului, ca sa impiedice slujba din biserica sabotata, a pus niste napalm pe bustenii din mansarda sabotatului, ca fosforul alb nu se  gaseste,  si termitul e greu de aprins. Dubito ergo cogito, cogito ergo sum, ma scuzati de indrazneala. Fiat iustitia, et pereat mundus este politic incorect  in democratia timpului nostru. Dietrich von Choltitz se rasuceste in  mormant. Oare de ce?

author avatar
Monica Tatoiu
438 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger