In ultima vreme, „barca buna” a sistemului a devenit mult mai solida, dupa ce atat ofiterii sub acoperire ai DGA, „sora mai mica a DNA”, cat mai ales procurorii structurii centrale a Parchetului General par sa fi luat o adevarata gura de oxigen cu noile conduceri, apucandu-se vartos de munca. Munca pe teren. Care, combinata cu sprijinul informational oferit de catre SRI, a inceput sa dea rezultate de-a dreptul spectaculaose. Si asta fara sa se fi recurs la ajutorul deja blamatilor denuntatori de profesie.
Oricum, in ultimele zile a explodat numarul perchezitiilor efectuate de catre procurori si, dupa cum sustin sursele noastre, „ordinul pe unitate” este sa se recurga tot mai mult la procedeele clasice de investigare, care, chiar daca pot parea mai greoaie, reduc cel putin riscurile unor erori judiciare. Si, mai ales, pot aduce probe solide, pe baza carora sa se poata trimite in instantele de judecata niste dosare „beton”. Iar dupa cum reiese din informatiile intrate in posesia noastra, la perchezitiile efectuate pe cu totul alte spete decat anchetarea unor fapte de coruptie, procurorii au pus mana pe niste adevarate „mine de aur”. Este vorba despre gasirea, la niste afaceristi suspectati de evaziune fiscala, a unor harduri externe doldora de filmulete care vor zgudui deopotriva mediul de afaceri, clasa politica si, nu in ultimul rand, Justitia din Romania!
Cine cauta, gaseste!
Pe scurt, este vorba despre faptul ca, atunci cand faci o ancheta ca la carte, nu doar ca nu ai parte de surprize neplacute, dar iti poate surade si soarta. Astfel ca „tsunami”-ul de perchezitii declansat in ultima vreme s-a dovedit a fi unul cu folos, desi, la prima vedere, pentru novicii sistemului ar putea parea ca este o procedura desueta. Si care poate naste intrebarea ce sa mai gasesi la o perchezitie la atata vreme dupa comiterea unei infractiuni? Insa uite ca, in unele cazuri cel putin, cine cauta, gaseste! Astfel ca, in timpul anchetei declansate impotriva membrilor unei retele evazioniste formate din importanti oameni de afaceri, procurorii au ridicat in urma perchezitiilor toata aparatura gasita atat la birourile, cat si la domiciliile acestora. Iar perchezitiile informatice ulterioare le-a oferit „marfa” pentru deschiderea a noi zeci de dosare, unele de un nivel strict superior, cel putin din punct de vedere al personalitatilor implicate, fata de unde s-a pornit cu ancheta initiala.
Hardul extern
Dupa cum sustin sursele noastre, toti cei prezenti la perchezitiile informatice au inghetat cand au vizionat filmuletele incendiare stocate de catre afaceristi, de-a lungul vremii, pe hardurile externe care pot produce un cutremur fara precedent care sa loveasca de-a valma nu doar politicieni, dar si oameni din sistem care ii protejau pe mituitori. In urma unor sume de bani inmanate in numerar, in tot felul de locatii personale, cei implicati in aceasta retea tranzactionand spaga doar in locuri intime, ci niciodata in spatiul public. Dar uite ca, probabil uitandu-se si ei la televizor si vazand ce se intampla, „cotizantii” si-au zis probabil sa-si ia ceva masuri de siguranta, asigurandu-si barem „spatele” pentru o condamnare mai usoara, pe care sa o negocieze ulterior cu procurorii.
Au pus botul!
Oricum, in filmuletele aflate acum la dispozitia anchetatorilor se regasesc scene uluitoare, in care oameni ai legii, fie ei politisti, procurori sau judecatori „pun botul” in plin la spaga. Astfel ca sunt filmati, pe ascuns, in timp ce iau banii pentru a „tranti” diverse dosare. Mai mult chiar, unii afaceristi nu au avut nicio jena nici din a filma unele „petreceri private” la limita orgiilor si care, cu siguranta, vor face deliciul opiniei publice, atunci cand „dosarul” se va „coace” indeajuns. Pana atunci insa, protagonistii filmuletelor, fie ei politicieni, dar mai ales cei din sistem, au sansa de a face cat mai repede un pas inapoi, retragandu-se din activitate, pentru a mai diminua astfel din circumstantele agravante. Mai ales ca, pe langa filmulete proprii-zise, anchetatorii au obtinut acum de la afaceristii luati in „custodie” si informatii despre alte „nume grele” ale mediului de afaceri care, la randul lor, au puse la pastrare astfel de harduri externe…
Iosif Szentes si-a facut datoria catre operatorii privati si a tesut un
nou mers al trenurilor, care a intrat in vigoare din 13 decembrie 2015,
prin care efectiv se devalizeaza compania CFR Calatori doar ca sa faca
jocurile operatorilor privati.
In noul mers al trenurilor tesut de Szentes , zeci de trenuri regio ale
CFR Calatori (adica personale) destinate in special navetistilor,
pensionarilor, elevilor si studentilor au fost transformate in trenuri
interregio.
In schimb, trenurile operatorilor privati au fost incluse in noul mers
cu 5-10 sau 15 minute inaintea trenurilor operate de CFR Calatori ca
sa-i fure calatorii de la compania de stat. Mai mult, prin transformarea
trenurilor regio in interregio, pretul calatoriei s-a dublat sau chiar
mai mult, dar durata de deplasare este aceeasi.
Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, şi fostul manager
privat al CFR Călători, Valentin Dorobanţu, au fost preocupaţi să umfle
conturile „băieţilor deştepţi” de la calea ferată prin subvenţii foarte
mari, în timp ce compensaţiile pentru CFR Călători erau tot mai modeste
în raport cu numărul călătorilor. Astfel, prin H.G. nr. 78/2013, pentru
aprobarea actelor adiţionale nr. 1 pe anul 2013 la contractele de
servicii publice în transportul feroviar de călători pentru perioada
2012-2015, Fenechiu a pecetluit opera de punere pe butuci a CFR Călători
regizată pe ultima sută de metri prin HG nr 74/2012.
Dar fostul manager privat Valentin Dorobanţu, susţinut tacit de fost
director al Direcţiei Feroviare din Ministerul Transporturilor, Claudiu
Dumitrescu, dar si de adjunctul sau Marin Stancu, au acceptat ca pe mai
multe rute rentabile operate de CFR Călători să fie introduse mai multe
trenuri ale operatorilor privaţi.
S-au introdus ilegal mai multe perechi de trenuri personale (regio), la
anumite ore de vârf, în aşa fel încât să fure călătorii companiei de
stat.
Ulterior, inainte de a pleca de la Ministerul Transporturilor, Ioan Rus a
emis si el un ordin prin care favorizeaza operatorii privati de
tranport feroviar de calatori, in detrimentul companiei de stat.
In urma cu ceva timp, directorul general al compania CFR Calatori, Iosif
Szentes, a dispus incredintarea, fara licitatie , a sumei de 7.200.000
de lei, adica circa 1.600.000 de euro, catre societatea „Informatica
Feroviara” pentru prestarea de servicii informatice.
Potrivit informatiilor , incredintarea acestei sume mari de bani s-a
facut si ca urmare a faptului ca Iosif Szentes este prieten bun cu
Valentin Dorobantu, fostul controversat director al CFR Calatori, ajuns
acum la operatorul privat Regiotrans Brasov, iar sotia lui Dorobantu
este sefa la „Informatica Feroviara” . Trebuie precizat ca nu este prima
data cand CFR Calatori da sume mari de bani, fara licitatie, catre
„Informatica Feroviara” si aceata metoda a aplicat-o si fostii directori
Valentin Dorobantu si Vasile Secara, iar acum Szentes continua practica
predecesorilor sai.
Insa, aceasta atribuire cu dedicatie nu se putea face fara acordul celor
doua doamne care dirijeaza si aranjeaza de multi ani, in functie de
interese, toate achizitiile si licitatiile de la CFR Calatori- Carmen
Maria Popescu si Elena Miu.
Nu trebuie omis faptul ca Dorobantu si Szentes au fost primii care, in
2012, au „tesut” mersul trenurilor in interesul operatorilor privati.
Iosif Szentes este cunoscut in randul ceferistilor ca un sustinator
infocat al operatorilor de transport feroviar de calatori privati.
Dar pe unde “zace” raportul Ministrului Transporturilor, Ramona Manescu
inaintat la organele competente ,referitor la activitatea “ireprosabila”
a unora de la CFR Calatori in decursul anului 2013 din care rezultau
clar probe pentru comiterea unor posibile fapte de coruptie?
Ulterior, fostul ministru, Ioan Rus l-a impus ca manager general pe udemeristul Iosif Szentes.
Acesta s-a remarcat in anii trecuti prin faptul ca impreuna cu fostul
director general al CFR Calatori, Valentin Dorobantu zis “SMART”, in
prezent dirijorul trenurilor private de la Regiotrans Brasov si ulterior
cu Vasile Secara,in prezent inculpat , au tesut mersul trenurilor in
interesul companiilor private de transport feroviar de calatori, punand
astfel umarul la ruinarea companiei de stat.
Cei care au condus si conduc CFR Călători în ultimii ani cum ar fi si
Valentin Dorobanţu,Secara Vasile,Szentes Iosif, au fost si sunt
preocupaţi să falimenteze compania de stat.
Singura lor grijă a fost să umfle conturile „băieţilor deştepţi” de la
calea ferată prin subvenţii foarte mari, în timp ce compensaţiile pentru
CFR Călători erau tot mai modeste în raport cu numărul călătorilor.
În acelaşi timp, în 2012 şi 2013, fostul director general Valentin
Dorobanţu a depus eforturi susţinute ca mersul trenurilor să fie
intocmit în funcţie de interesele băieţilor deştepţi de la calea ferată,
cedând astfel o serie de trasee rentabile ale CFR Călători în favoarea
operatorilor privaţi de transport feroviar de persoane,in asa fel incat
Regionale ca Bucurestiul si Brasovul sa ajunga “in sapa de lemn”?
Mai tarziu, echipa de conducere a CFR Călători, în frunte cu directorul
Vasile Secară, a tesut un nou mers al trenurilor , prin care o serie de
rute rentabile, care aduc foarte mulţi bani companiei CFR Călători, au
fost cedate către operatorii privaţi.
Directori de la stat continua sa fie garantaţi de privaţi.
Preşedintele Comitetului director al CFR Călători, Vasile Secară, era
“ajutat” în demersul de cedare a rutelor rentabile către operatorii
privaţi de către unul dintre membrii Comitetului director- Iosif
Szenteş, cel care împreună cu Valentin Dorobanţu au întocmit mersul
trenurilor din decembrie 2012 si 2013, prin care operatorii privaţi de
transport feroviar de călători au fost favorizaţi în detrimentul CFR
Călători?
Ori poate se verifica si cum un teren extrem de valoros de la Cluj al
companiei CFR Calatori, a ajuns definitiv la un om de afaceri tot din
Cluj prin girul nemijlocit al lui Secara Vasile?
Tandemul Szentes-Litra a a inceput sa taie si sa spanzure la CFR
Calatorii. Mai mult, Szentes l-a pus pe Litra sa ocupe de reorganizarea
companiei, adica sa dea afara ori sa mute pe cine vor muschii celor doi.
De fapt, in randul ceferistilor circula o gluma relevanta, si anume ca
nu e bine sa dai mana cu Litra ca ramai fara ceas. Dar Szentes a dat
mana cu Litra si au regizat un tun financiar de proportii care va
devaliza visteria companiei. Astfel, cei doi au hotarat sa-i doteze pe
conducatorii de tren, adica mai pe scurt, pe nasi, cu cate o tableta si o
geanta noua. Toate bune si frumoase la prima vedere, numai o tableta
achizitionata de tandemul Litra-Szentes costa, nici mai mult, nici mai
putin, de 1.600 de euro, iar o geanta pentru nas, doar vreo 300 de euro.
Astfel, daca luam in calcul faptul ca la CFR Calatori sunt vreo 3.000 de
nasi, cuplul Szentes- Litra va scoate din caseria companiei de stat
vreo 5.700. 000 de euro, din care 4.800.000 de euro pentru tablete si
restul de 900.000 de euro pentru genti. Bani nu gluma, in conditiile in
care CFR Calatori n-a avut bani de salarii .
Ministrul Transporturilor , DAN M. COSTESCU , ce zice , ce face , ca de stiut , stie sau poate trebuie sa-l ajute DNA-ul ?